Według badania przeprowadzonego przez Deloitte, w którym wzięło udział 131 dyrektorów działów prawnych, epidemia COVID-19 spowodowała wzrost obłożenia tych działów zadaniami.

Większość dodatkowej pracy to sprawy związane z pandemią. Przede wszystkim chodzi o zapewnienie bezpieczeństwa pracowników (67 proc. firm), ale także kwestie regulacyjne (47 proc.), sprawy związane ze świadczeniami pracowniczymi (44 proc.), wpływ pandemii na realizację umów i łańcuch dostaw (43 proc.) oraz wyzwania związane z cyberbezpieczeństwem (42 proc.). Aż 81 proc. firm opracowało plan radzenia sobie z prawnymi skutkami cyberataków.
Mimo pandemii nie zmniejszyła się pula zadań, którymi działy prawne zajmowały się przed jej wybuchem, bez zmian pozostała też presja na wzrost efektywności i obniżenie kosztów. Większość ankietowanych szansę na rozwiązanie problemu dostrzega w nowych technologiach. Aż 62 proc. dyrektorów oczekuje zwiększenia inwestycji w cyfrowe rozwiązania prawne. Ponad połowa ankietowanych liczy też na zacieśnienie współpracy z alternatywnymi dostawcami usług prawnych.