Jeszcze kilkanaście lat temu nowoczesne technologie przyjeżdżały do Polski z Japonii. Dziś role się odwracają – polska firma ASTOR, która przez lata dystrybuowała japońskie roboty Kawasaki Robotics, sama podbija światowe rynki ze swoim innowacyjnym produktem. Już w kwietniu 2025 roku, podczas World Expo w Osace, ASTOR zadebiutuje na globalnej arenie z robotem edukacyjnym Astorino.

World Expo 2025 w Japonii jest jednym z najważniejszych wydarzeń dla świata technologii i innowacji. To tam Astorino w Pawilonie Polski, podczas Tygodnia Polskiej Nauki i Edukacji, w przygotowanych przez krakowskich inżynierów aplikacjach, zaprezentuje miniaturową makietę linii produkcyjnej legendarnej maszyny Kawasaki Ninja 2.

Astorino w globalnej ofercie

Firma ASTOR, założona w 1987 roku, od lat dostarczająca zaawansowane technologie a obecnie wprowadzająca ideę przemysłu 4.0 w Polsce, jest gotowa do podboju światowego rynku z własnym, innowacyjnym produktem

ikona lupy />
ASTOR– od dystrybutora do ambasadora polskiej robotyki / Materiały prasowe

Astorino to sześcioosiowy robot edukacyjny, którego konstrukcja odpowiada standardom robotów przemysłowych. Można go programować w języku wykorzystywanym w przemyśle. Dzięki temu stanowi pomost między edukacją a przemysłem, umożliwiając studentom oraz uczniom naukę programowania robotów w sposób zbliżony do rzeczywistych warunków przemysłowych. Wykorzystanie technologii druku 3D sprawia, że urządzenie jest tańsze w produkcji, a jednocześnie elastyczne jeśli idzie o możliwości modyfikacji.

Astor od 2008 roku współpracuje z japońskim koncernem Kawasaki Robotics. Przez lata firma zajmowała się dystrybucją jego urządzeń w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Współpraca zyskała nowy wymiar w 2022 roku, gdy Kawasaki Robotics włączyło Astorino do swojej globalnej oferty. To ogromny sukces, który pokazuje, że polska myśl technologiczna może konkurować z najlepszymi.

ikona lupy />
ASTOR– od dystrybutora do ambasadora polskiej robotyki / Materiały prasowe

W Pawilonie Polskim na Expo 2025 robot Astorino będzie częścią dwóch interaktywnych prezentacji. Pierwsza z nich to mini linia produkcyjna, na której dwa roboty Astorino będą współpracować przy montażu modelu motocykla Kawasaki Ninja 2. Każdy z uczestników pokazu będzie mógł zainicjować „cykl produkcyjny” i doświadczyć, jak wygląda praca w nowoczesnej fabryce motocykli.

Druga prezentacja to gra „Legenda o Smoku Wawelskim”, w której Astorino poprowadzi uczestników przez interaktywną makietę Krakowa. Dzięki tym pokazom odwiedzający nie tylko zobaczą, jak działa polska technologia, ale także wejdą w interakcję z produktem.

- To dla nas historyczny moment. Japońscy partnerzy docenili nowatorskość naszego robota, a my jesteśmy dumni, że możemy zaprezentować go światu w Japonii – powiedział Dariusz Biega, dyrektor linii biznesowej robotyzacja w Astor.

Promocja polskiej myśli technologicznej

Astorino to efekt wieloletniej pracy zespołu pod kierownictwem Marka Niewiadomskiego, absolwenta AGH. Robot zadebiutował w ofercie Astor w 2021 roku. Dotychczas sprzedano 140 egzemplarzy, firma planuje zwiększenie sprzedaży do 1000 sztuk w ciągu najbliższych lat.

Robot już teraz jest wykorzystywany w ponad 50 polskich szkołach technicznych i uczelniach, a także w instytucjach edukacyjnych w Niemczech, Francji i Czechach. Trwają rozmowy z uniwersytetem w Waszyngtonie.

Debiut na Expo 2025 to nie tylko okazja do zaprezentowania Astorino, ale również dowód na to, że polskie firmy mogą osiągać sukcesy w branży nowoczesnych technologii. To także okazja do promocji polskiej myśli technologicznej na świecie. ASTOR, który zaczynał jako dystrybutor zagranicznych robotów, dziś staje się ambasadorem polskiej robotyki na świecie.

- Debiut Astorino to wyjątkowa szansa, aby pokazać światu naszą pasję do innowacji i możliwości, jakie drzemią w polskiej robotyce – podsumował Jarosław Gracel, prezes ASTOR.

To także okazja do rozszerzenia sprzedaży na japońskim rynku i przyczynienia się do popularyzacji robotyki w Polsce.

Niezbędna robotyzacja przemysłu

Prezentacja Astorino na Expo stwarza możliwość zwrócenia uwagi na poziom robotyzacji w naszym kraju i niewykorzystany potencjał. W tej dziedzinie Polska wciąż odstaje od światowej czołówki. Obecnie w naszym kraju pracuje łącznie około 25 tys. robotów, w skali roku tempo ich instalacji sięga kilku procent. Według raportu Międzynarodowej Federacji Robotyki z 2024 roku (stan na 2023 rok), Polska ma 78 robotów na 10 tys. pracowników, podczas gdy Japonia może pochwalić się wskaźnikiem 419, a globalny rekordzista, Korea Południowa – 1012. W Europie przodują Niemcy, z 415 robotami, średnia światowa wynosi natomiast 162 urządzenia.

Chociaż polski sektor produkcyjny od lat inwestuje w robotyzację, tempo wzrostu jest nierówne. Po rekordowym 2021 roku, w którym zakupiono ponad 3,5 tys. robotów, o 65 proc. więcej niż w 2020 r., kolejne lata przyniosły spadek zainteresowania nowymi maszynami. W 2022 roku popyt spadł o 11 proc., do 3149 sztuk i o 15 proc. w 2023 roku, do 2685 sztuk.

Dlatego tak ważne jest, by innowacje takie jak Astorino trafiały na rynek i przyczyniały się do rozwoju edukacji w obszarze robotyki. Dzieło firmy ASTOR pokazuje, że mamy potencjał i kompetencje, by tworzyć nowoczesne rozwiązania, które znajdują uznanie na rynkach międzynarodowych. Expo 2025 może okazać się kluczowym krokiem na tej drodze.