Smartfony i tablety zrewolucjonizowały sposób dostępu do informacji, a użytkownicy konsumują dzisiaj olbrzymie ilości newsów na swoich smartfonach. Wydawcy na całym świecie właśnie w ten sposób docierają do swoich czytelników, jednak korzystanie z sieci Web na urządzeniach mobilnych często bywa frustrujące.

Za każdym razem, kiedy strona ładuje się zbyt długo, wydawcy tracą czytelników oraz możliwość osiągnięcia przychodów z tytułu reklam czy subskrypcji, a reklamodawcy mają trudności z pozyskaniem uwagi konsumentów, gdy strony wgrywają się tak wolno, że czytelnicy po prostu je opuszczają.

W kwietniu, wraz z grupą europejskich wydawców, Google ogłosił program Digital News Initiative (DNI), którego celem jest wspieranie zrównoważonego rozwoju branży informacyjnej oraz promowanie innowacyjności.

Dzisiaj, po konsultacjach z partnerami DNI oraz firmami technologicznymi z całego świata, przedstawia nową, otwartą inicjatywę, Accelerated Mobile Pages. Jej celem jest znacząca poprawa wydajności mobilnej sieci Web. Dzięki niej strony internetowe z bogatą zawartością, jak np.: wideo, animacje czy grafiki, współpracowały z “eleganckimi” (smart) reklamami i ładowały się natychmiastowo. Drugą istotną rzeczą jest, by ten sam kod działał na wielu platformach i urządzeniach, tak, żeby zawartość strony mogła się pojawić szybko, bez względu na to, jaki rodzaj telefonu, tabletu lub telefonu jest używany.

Reklama

Projekt opiera się na technologii AMP HTML, nowym otwartym frameworku, opracowanym w całości na bazie istniejących technologii Web, co umożliwia budowanie lekkich wersji stron internetowych. Abyście mogli zobaczyć jak może działać szybsza mobilna sieć WWW, stworzyliśmy poniższe demo w Wyszukiwarce Google:

Google spodziewa się, że z czasem w innych produktach Google, takich jak Google News, także nastąpi integracja ze stronami w formacie AMP HTML. Do tej inicjatywy dołącza 30 wydawców z całego świata.

Reklama

To początek ekscytującej współpracy z wydawcami i firmami technologicznymi, które chcą stworzyć lepiej działającą sieć mobilną dla wszystkich. Twitter, Pinterest, WordPress.com, Chartbeat, Parse.ly oraz LinkedIn to pierwsza grupa partnerów technologicznych, którzy planują zaimplementować technologię AMP HTML w swoich serwisach.

W ciągu nadchodzących miesięcy, Google będzie współpracował z partnerami, aby rozbudować projekt w następujących, kluczowych obszarach:

Treści: Wydawcy coraz częściej wzbogacają treści na swoich stronach, dodając do nich takie elementy jak: zdjęcia, mapy, wtyczki, wizualizacje danych czy wideo. Wszystko po to, aby materiały na stronie wyróżniały się i były interaktywne. Potrzebują także umieszczać reklamy i narzędzia analityczne, aby monetyzować treści oraz zrozumieć swoich czytelników - co lubią, a co im się nie podoba. Projekt Accelerated Mobile Pages Project daje otwarte rozwiązanie, które umożliwia wydawcom skupienie się na tworzeniu ciekawych treści, opierając się na współdzielonych komponentach, zapewniających wysoką wydajność i satysfakcję użytkownika. Wstępna specyfikacja techniczna - opracowana na podstawie wkładu i kodu dostarczonego przez naszych partnerów zarówno z sektora wydawców, jak i technologii - jest udostępniana od dzisiaj na platformie Github.

Dystrybucja: Wydawcy chcą, aby użytkownicy mogli korzystać z oferowanych przez nich treści, zawsze i wszędzie, tak, aby treści tworzone na przykład w Hiszpanii, mogły być w tej samej chwili dostępne na całym świecie, na przykład w Chile. To oznacza, że dystrybucja treści na wszystkich urządzeniach i platformach jest kluczowa. Dlatego jako jeden z elementów tych starań, zaprojektowaliśmy nowe podejście do buforowania, które pozwala wydawcom przechowywać treści na swoich serwerach, a jednocześnie efektywnie rozpowszechniać je poprzez globalną sieć wydajnego cache Google. Zamierzamy otworzyć nasze serwery cache do bezpłatnego wykorzystania przez każdego.

Reklama: Reklamy pomagają finansować darmowe serwisy i treści w sieci Web. Założeniem Accelerated Mobile Pages jest wsparcie szerokiego zakresu formatów reklamowych, sieci reklamowych i technologii. Wszystkie witryny używające AMP HTML będą mogły pozostać przy tych samych sieciach reklamowych, jak i wszystkich formatach, które nie przeszkadzają użytkownikom w odbiorze treści. Jednym z podstawowych założeń projektu jest także wspieranie subskrypcji i paywalli. Będziemy pracować z wydawcami i branżą, by pomóc zdefiniować parametry takich reklam, które zapewnią szybkość, jaką chcemy osiągnąć w wypadku AMP.

Źródło: Google