Za każdym razem, kiedy strona ładuje się zbyt długo, wydawcy tracą czytelników oraz możliwość osiągnięcia przychodów z tytułu reklam czy subskrypcji, a reklamodawcy mają trudności z pozyskaniem uwagi konsumentów, gdy strony wgrywają się tak wolno, że czytelnicy po prostu je opuszczają.

W kwietniu, wraz z grupą europejskich wydawców, Google ogłosił program Digital News Initiative (DNI), którego celem jest wspieranie zrównoważonego rozwoju branży informacyjnej oraz promowanie innowacyjności.

Dzisiaj, po konsultacjach z  partnerami DNI oraz firmami technologicznymi z całego świata, przedstawia nową, otwartą inicjatywę, Accelerated Mobile Pages. Jej celem jest znacząca poprawa wydajności mobilnej sieci Web. Dzięki niej strony internetowe z bogatą zawartością, jak np.: wideo, animacje czy grafiki, współpracowały z “eleganckimi” (smart) reklamami i ładowały się natychmiastowo. Drugą istotną rzeczą jest, by ten sam kod działał na wielu platformach i urządzeniach, tak, żeby zawartość strony mogła się pojawić szybko, bez względu na to, jaki rodzaj telefonu, tabletu lub telefonu jest używany.

Projekt opiera się na technologii AMP HTML, nowym otwartym frameworku, opracowanym w całości na bazie istniejących technologii Web, co umożliwia budowanie lekkich wersji stron internetowych. Abyście mogli zobaczyć jak może działać szybsza mobilna sieć WWW, stworzyliśmy poniższe demo w Wyszukiwarce Google:

Google spodziewa się, że z czasem w innych produktach Google, takich jak Google News, także nastąpi integracja ze stronami w formacie AMP HTML. Do tej inicjatywy dołącza 30 wydawców z całego świata.

To początek ekscytującej współpracy z wydawcami i firmami technologicznymi, które chcą stworzyć lepiej działającą sieć mobilną dla wszystkich. Twitter, Pinterest, WordPress.com, Chartbeat, Parse.ly oraz LinkedIn to pierwsza grupa partnerów technologicznych, którzy planują zaimplementować technologię AMP HTML w swoich serwisach.

W ciągu nadchodzących miesięcy, Google będzie współpracował z partnerami, aby rozbudować projekt w następujących, kluczowych obszarach:

Treści: Wydawcy coraz częściej wzbogacają treści na swoich stronach, dodając do nich takie elementy jak: zdjęcia, mapy, wtyczki, wizualizacje danych czy wideo. Wszystko po to, aby materiały na stronie wyróżniały się i były interaktywne. Potrzebują także umieszczać reklamy i narzędzia analityczne, aby monetyzować treści oraz zrozumieć swoich czytelników - co lubią, a co im się nie podoba. Projekt Accelerated Mobile Pages Project daje otwarte rozwiązanie, które umożliwia wydawcom skupienie się na tworzeniu ciekawych treści, opierając się na współdzielonych komponentach, zapewniających wysoką wydajność i satysfakcję użytkownika. Wstępna specyfikacja techniczna - opracowana na podstawie wkładu i kodu dostarczonego przez naszych partnerów zarówno z sektora wydawców, jak i technologii - jest udostępniana od dzisiaj na platformie Github.

Dystrybucja: Wydawcy chcą, aby użytkownicy mogli korzystać z oferowanych przez nich treści, zawsze i wszędzie, tak, aby treści tworzone na przykład w Hiszpanii, mogły być w tej samej chwili dostępne na całym świecie, na przykład w Chile. To oznacza, że dystrybucja treści na wszystkich urządzeniach i platformach jest kluczowa. Dlatego jako jeden z elementów tych starań, zaprojektowaliśmy nowe podejście do buforowania, które pozwala wydawcom przechowywać treści na swoich serwerach, a jednocześnie efektywnie rozpowszechniać je poprzez globalną sieć wydajnego cache Google. Zamierzamy otworzyć nasze serwery cache do bezpłatnego wykorzystania przez każdego.

Reklama: Reklamy pomagają finansować darmowe serwisy i treści w sieci Web. Założeniem Accelerated Mobile Pages jest wsparcie szerokiego zakresu formatów reklamowych, sieci reklamowych i technologii. Wszystkie witryny używające AMP HTML będą mogły pozostać przy tych samych sieciach reklamowych, jak i wszystkich formatach, które nie przeszkadzają użytkownikom w odbiorze treści. Jednym z podstawowych założeń projektu jest także wspieranie subskrypcji i paywalli. Będziemy pracować z wydawcami i branżą, by pomóc zdefiniować parametry takich reklam, które zapewnią szybkość, jaką chcemy osiągnąć w wypadku AMP.

Źródło: Google