Nowe perspektywy

Apple, wraz ze swoją silną marką i rozbudowaną siecią sprzedaży detalicznej, jest gotowy do wkroczenia na dynamicznie rozwijający się rynek zegarków. Sukces na tym polu mógłby zrekompensować straty poniesione w związku ze słabszą sprzedażą flagowych produktów spółki – iPhone’a oraz iPoda. Od listopada 2012 roku akcje Apple’a spadły o ponad 1/3, a coraz silniejsza konkurencja ze strony Samsunga sprawia, że dyrektor generalny firmy Tim Cook kładzie coraz silniejszy nacisk na nowatorskie produkty.
„Dla Apple’a to nie tylko szansa na zysk w wysokości 6 miliardów dolarów, ale również możliwość stworzenia czegoś zupełnie nowego, tak jak to było w przypadku iPoda – produktu, który stworzył u konsumentów potrzebę jego posiadania” – wylicza Oliver Chen z Citigroup.

Zgodnie z analizą Chena światowy rynek zegarków w 2013 roku wygeneruje sprzedaż w wysokości 60 miliardów dolarów. Mimo że jest to kwota mniejsza od puli dochodów osiąganych przez rynek telewizorów, to jednak w przypadku zegarków mamy do czynienia ze znacznie większą marżą brutto w wysokości 60 proc. Zgodnie z danymi analityka Bloomberg, to cztery razy więcej niż w przypadku telewizorów.

Rynek telewizorów wygeneruje w tym roku sprzedaż w wysokości 119 miliardów dolarów (dane IHS Electronics & Media). Zgodnie z szacunkami Chena, 10-procentowy udział Apple’a w każdym z tych rynków oznaczałby zysk w wysokości 3,6 miliarda dolarów - w przypadku zegarków oraz jedynie 1,79 miliarda dolarów – w przypadku telewizorów.

Nadgryziony zegarek

Apple dysponuje grupą około 100 projektantów, którzy obecnie pracują nad stworzeniem zegarka wykorzystującego niektóre funkcje oferowane obecnie przez iPhone’a czy iPada.
Wśród najważniejszych funkcjonalności wymienia się m.in. możliwość wykonywania połączeń głosowych, identyfikację dzwoniącego czy też korzystanie z map – mówi anonimowy informator blisko związany z Apple. Urządzenie miałoby mieć również wbudowany licznik kroków oraz czujnik monitorujący tętno.

Apple planuje przedstawić nowe urządzenie jeszcze w tym roku. Gigant z Cupertino złożył co najmniej 79 wniosków patentowych zawierających słowo „nadgarstek”, wliczając w to patent na urządzenie z elastycznym ekranem, zasilane energią kinetyczną.
Być może Apple dokona również zmian w swoim mobilnym systemie operacyjnym iOS, aby dostosować go do niewielkiego wyświetlacza zegarka – mówi Scott Wilson, który zaprojektował linię pasków do zegarków dla osób korzystających z iPoda nano jako zegarka.

Zegarkowy boom

Dotychczasowe próby stworzenia nowoczesnych zegarków nie były zbyt obiecujące. W 2003 roku Microsoft rozpoczął współpracę z Citizen Watch Co. oraz Fossil Inc., w celu stworzenia linii urządzeń, które informowałyby o prognozie pogody, miejskich korkach czy też wynikach wydarzeń sportowych. Ostatecznie projekt porzucono w 2008 roku.

Dziś sytuacja jest zgoła odmienna. Użytkownicy przyzwyczaili się już do korzystania z mobilnych aplikacji w swoim codziennym życiu. Mają również większe zaufanie do urządzeń oferujących łatwiejszy dostęp do interesujących informacji.
Firma Pebble Technology planuje rozpoczęcie sprzedaży zegarków, które współpracowałyby z oprogramowaniem Apple’a oraz Google’a, po zebraniu 10 milionów dolarów za pośrednictwem strony Kickstarter wspierającej nowatorskie projekty. Na podobne próby zdecydowały się również firmy Martian Watches oraz Meta Watch Ltd.