Oficjalna zapowiedź Playstation 4 rozgrzała graczy na całym świecie. Jednak najważniejszego podczas konferencji w Nowym Jorku producenci konsoli nie pokazali, czyli samego sprzętu.
Co w takim razie mamy w środku?
PS4 będzie budową przypominała "peceta". Procesor X86 CPU, wzmocnione GPU, 8 GB pamięci RAM, szybki, lokalny HDD.Takimi oto ogólnikami "poczęstowali" nas producenci. Dodatkowo ciekawe rozwiązanie: specjalny chip, który pozwoli nam grać w tytuły cyfrowe, zanim jeszcze ściągniemy je na dysk.
Wzmocniono procesor graficzny (GPU) – głównie po to, aby ułatwić jego użycie w celach ogólnych (GPGPU) takich jak symulacja fizyki. GPU zawiera 18 sprzężonych ze sobą jednostek obliczeniowych o łącznej wydajności 1,84 TFLOP, którą można wykorzystać w grafice, symulacjach lub ich połączeniu.
Do systemu wbudowano 8 GB ujednoliconej pamięci, co ułatwia prowadzenie rozgrywki i podnosi jakość zawartości dostępnej na platformie. W PS4 użyto pamięci GDDR5, dzięki czemu przepustowość łącza w systemie wynosi 176 GB/s.
Czym zagramy?
Jest nowy pad, DualShock 4. Ulepszone gałki analogowe, mniejsze opóźnienia i ... dodatkowy przycisk Share czyli udostępnianie screenów, filmików etc. w sieciach społecznościowych np. na Facebooku.
Po raz pierwszy w historii gracze będą mogli podzielić się swoimi wyczynami z innymi, wciskając jeden przycisk. Wystarczy wcisnąć przycisk „SHARE” na kontrolerze, przejrzeć kilka ostatnich minut gry, oznaczyć rozgrywkę i wrócić do gry. Film wgrywa się, kiedy ty grasz. Gracze mogą dzielić się obrazkami i filmami ze znajomymi w serwisach społecznościowych, takich jak Facebook.
PS4 umożliwia też graczom transmitowanie znajomym swojej rozgrywki za pomocą serwisów internetowych, jak na przykład Ustream. Podczas transmisji na żywo znajomi mogą komentować transmitowaną rozgrywkę, a jeśli gracz utknie na trudnym poziomie, znajomi mogą dołączyć do gry w zupełnie nowy sposób. Mogą na przykład zaoferować potrzebującemu graczowi eliksiry zdrowia lub broń specjalną.
Nie ma kompatybilności, jest... Stream?
Nowa aplikacja od Sony, „PlayStation®App”, sprawi, że iPhone'y, iPady i telefony oraz tablety działające na systemie AndroidTM będą mogły funkcjonować jako drugi ekran. Po zainstalowaniu jej na tych urządzeniach użytkownicy będą mogli wyświetlać na drugich ekranach mapy w rozgrywanych grach przygodowych, kupić gry na PS4, będąc z dala od domu, i pobrać je bezpośrednio na domową konsolę, a nawet obserwować postępy innych użytkowników grających na ich urządzeniach.
Czy zagramy w tytuły z PS3 na nowej konsoli? I tak i nie. Dzięki nowym możliwościom sieciowym, będziemy mogli zagrać w gry z PS 1-3 zakupując je w chmurze. Problem w tym, że nie wiadomo, które tytuły się tam znajdą. Dodatkowo chmura pozwoli na przenoszenie rozgrywki z PS4 na PS Vita.
Łącząc PlayStation Network z technologią chmury, Gaikai Inc., Sony chce umożliwić grę w darmowe wersje próbne różnych produkcji. W przyszłości, gdy gracze zobaczą interesujący ich tytuł w PlayStation Store, będą mogli natychmiast zagrać w część prawdziwej gry, a nie specjalnie przygotowanego wycinka. Dzięki Gaikai i PlayStation Store użytkownicy będą także mogli wypróbować gry, które im się spodobają, i zapłacić tylko za te, które będą chcieli mieć. PlayStation Network i technologia chmury wzbogacą przeżycia gracza. SCE wykorzystuje to, co oferuje technologia chmury. Długofalowym celem jest rozbudowanie bibliotek PlayStation tak, by mieściły ponad 3000 tytułów na PS3, teraz dostępnych też na PS4.