Tematyka cyfrowego dobrostanu jest jeszcze stosunkowo mało znana w Polsce, choć coraz częściej pojawia się w dyskusjach dotyczących wyzwań stojących przed zarówno użytkownikami, jak producentami nowych technologii. Najczęściej o „digital wellbeing” mówi się w kontekście dorosłych. Samsung kieruje swoje działania w tym obszarze do rodziców najmłodszych dzieci, które stoją u progu cyfrowego świata lub przed chwilą go przekroczyły. Doświadczenia firmy zdobyte podczas prowadzonego przez kilka lat programu Mistrzowie Kodowania (spotkania z rodzicami, nauczycielami w przedszkolach i szkołach, a także z samymi dziećmi) pokazały, że to właśnie grupa rodziców potrzebuje największego wsparcia w przygotowaniu swoich pociech do obcowania z cyfrowym światem. Okazuje się, że poza ostrzegawczymi artykułami o zagrożeniach czyhających w sieci, oferta dla nich jest bardzo ograniczona.

O technologiach w rękach najmłodszych najczęściej mówimy w kontekście bezpieczeństwa dziecka w Internecie, a przecież często zanim dziecko przekroczy jego próg, to już korzysta z urządzeń cyfrowych.  Cyfrowy dobrostan to świadome korzystanie przez dorosłych i dzieci z technologii. Mówiąc o dzieciach myślimy o każdym dziecku, które styka się z technologią. Najczęściej ten proces rozpoczyna się od korzystania z urządzeń swoich rodziców, opiekunów, rodzeństwa. Moment inicjacji cyfrowej jest bardzo różny. Coraz trudniejsze dla ekspertów staje się udzielenie odpowiedzi na jedno z regularnie zadawanych przez rodziców pytań: od kiedy dziecko może zacząć korzystać z technologii? 

Nie każdy rodzic ma umiejętności i wiedzę - brakuje jej też w powszechnym obiegu - aby świadomie i mądrze towarzyszyć swojemu dziecku w stawaniu się obywatelem cyfrowego świata. Ale każdy rodzic jest największym znawcą swojego dziecka. Rozmowa i partnerska dyskusja z pociechami o korzystaniu z technologii, o urządzeniach mobilnych (które już są lub za chwilę staną się codziennym narzędziem dziecka) i internecie jest bardzo ważna dla poznania ich potrzeb, doświadczeń, preferencji i efektów aktywności online. Ta wiedza o własnym dziecku połączona z doświadczeniami i wiedzą ekspercką to przepis na dobrą relację, zaufanie i szczerość w kontaktach rodzinnych. Taki model wsparcia rodziców proponuje właśnie Samsung. Firma mocno angażuje się w ideę społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR - ang. corporate social responsibility) m.in. właśnie w zakresie kształtowania zdrowych nawyków w korzystaniu z nowych technologii. 

CSR oczywiście generuje koszty, ale wydatki traktuje jako inwestycje i źródło innowacji, a nie jako koszt sensu stricto. Kiedyś filantropia, działalność dobroczynna była prywatną sprawą właściciela firmy. Na przestrzeni lat jednak nastąpiła zmiana - czego wyrazem jest właśnie idea CSR – w którą też angażuje się Samsung.

Eksperci przypominają, że to właśnie dorośli - rodzice i opiekunowie - mają ogromny wpływ na kształtowanie postawy zarówno najmłodszych dzieci, jak i młodzieży wobec świata technologii.

Według specjalistów, dobry kontakt rodzica z dzieckiem, czas na rozmowę i zainteresowanie jego doświadczeniami są niezwykle ważne w rozwoju każdego młodego człowieka. Zapewniają mu poczucie bezpieczeństwa, przynależności, ale także budują fundament zaufania, który będzie procentował w przyszłości w relacji rodzic-dziecko. Tak jak rodzic towarzyszy dziecku w jego codziennym rozwoju, tak samo powinien być towarzyszem młodego człowieka odkrywającego świat technologii. Współczesna wiedza pokazuje jednak, że zbyt wczesne korzystanie z urządzeń mobilnych i komputerów przez dzieci w wieku przedszkolnym nie jest wskazane bez obecności rodziców.

Jak być towarzyszem dziecka w świecie technologii?

Eksperci zalecają, że jeżeli w świecie dziecka pojawiają się urządzenia elektroniczne i internet, to ważne, żeby również one były tematem wspólnych rozmów. Dzięki temu rodzic jest na bieżąco z doświadczeniami dziecka. Poznaje jego preferencje, widzi efekty jego aktywności online. Rozmowa o doświadczeniach jest pomocna w postrzeganiu niepokojących zdarzeń – również tych związanych z kontaktem z niebezpiecznymi treściami. Szkodliwe materiały, to te które mogą mieć negatywny wpływ na rozwój i psychikę dzieci i młodzieży. Dzieci mogą na nie trafiać celowo lub przypadkowo, np. poprzez mylne wyniki wyszukiwania, spam czy reklamę. Skoro zgadzamy się na to, by dziecko miało dostęp do internetu, musimy ustalić z nim zasady, które zapewnią jemu i nam dorosłym poczucie bezpieczeństwa.

Do tematu należy wracać, jeśli tylko pojawi się ku temu okazja. Najmłodsi powinni korzystać jedynie z pozytywnych i bezpiecznych treści wskazanych przez rodziców.

Użytkowanie przez dzieci urządzeń mobilnych w sposób świadomy, przemyślany i pod opieką kogoś dorosłego może mieć pozytywny wpływ na ich rozwój społeczny, emocjonalny i poznawczy. W sklepach z aplikacjami można znaleźć coraz więcej propozycji adresowanych do dzieci w wieku przedszkolnym. Przybywa aplikacji naprawdę wartościowych.

Warto skorzystać z popularnych wyszukiwarek. Wpisanie odpowiedniego hasła np. „aplikacje dla dzieci” lub nazwy konkretnej aplikacji poz¬woli zapoznać się z informacjami od dystrybutorów aplikacji oraz opiniami innych internautów. Dobrym źródłem informacji, z czego warto skorzystać, są też inni rodzice, ale również nauczyciele. Ważne, aby zawsze przed uruchomieniem aplikacji sprawdzić jej działanie - samemu lub wspólnie z dzieckiem. Dzieci naprawdę potrafią docenić wartościowe narzędzia i ocenić, co im sprzyja, a co nie.

Szukając aplikacji dziecięcych warto skorzystać również z katalogu BeStApp Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Na jej stronie internetowej: https://fdds.pl trafimy na ponad sto aplikacji mobilnych przyjaznych dzieciom podzielonych na osiem kategorii tematycznych: plastyczne, łamigłówki, zręcznościowe, muzyczne, językowe, przyrodnicze, matematyczne, inne. Każda aplikacja jest oznaczona specjalnymi ikonami informującymi o wieku odbiorców (3+, 5+) oraz zawartości reklam i mikropłatności wewnątrz aplikacji.

Samsung jako lider na rynku nowych technologii ma swój wkład w postęp cyfrowy, mając jednocześnie świadomość odpowiedzialności za kształtowanie zachowań i nawyków konsumentów oraz za procesy poznawcze najmłodszych. By realizować te cele, firma postawiła na autorski program CyfrOFFy KONtakt. Ta inicjatywa skierowana jest w szczególności do rodziców i rodzin oraz nauczycieli, którzy otrzymują wsparcie w procesie kształtowania mądrych nawyków cyfrowych u dzieci.

Samsung w swoich działaniach zawsze przykładał dużą wagę do kwestii związanych z edukacją i potrzebami społecznymi. Od 2013 do 2018 roku z powodzeniem prowadził program Mistrzowie Kodowania, w ramach którego zorganizowano m.in. setki spotkań dla dzieci i rodziców, popularyzujących naukę programowania. Założenia programu Mistrzowie Kodowania obejmowały także uświadamianie najmłodszych w kwestii bezpieczeństwa w kontakcie z nowymi technologiami, a także pokazywanie dobrych praktyk i naukę myślenia przyczynowo-skutkowego. W ramach programu z inicjatywy polskiego i kolumbijskiego przedstawicielstwa firmy Samsung, odbyła się niecodzienna lekcja dla uczniów z Bogoty i Olsztyna. Dzięki wykorzystaniu interaktywnego monitora Samsung, dzieci wzajemnie uczyły się zwrotów odpowiednio w polskim i hiszpańskim języku oraz opowiadały o swoich krajach.

W 2018 roku marka zapoczątkowała regularne cykle warsztatów familijnych, dzięki którym rodzice mają szansę dowiedzieć się, jak czynnie uczestniczyć w cyfrowym życiu ich dzieci. Rok później firma postanowiła pójść o krok dalej i poszerzyć zakres działań w ramach nowej inicjatywy - Samsung Well Connected. To globalne działanie właśnie z obszaru CSR, którego celem jest wspieranie różnych grup osób (w tym najmłodszych) w świadomym budowaniu cyfrowych nawyków. Globalny program Well Connected na gruncie lokalnym przyjął nazwę na CyfrOFFy KONtakt.

Jednym z jego elementów było m.in. uruchomienie nowoczesnej przestrzeni edukacyjnej Samsung EduLab. To innowacyjna pracownia, której głównym celem jest wspieranie rodziców i nauczycieli w świadomym i bezpiecznym wprowadzaniu dzieci w świat nowych technologii, a uczniów – w kształtowaniu właściwych nawyków cyfrowych. Pracowania Samsung EduLab powstała w Szkole Podstawowej nr 234 im. Juliana Tuwima w Warszawie. Wyposażona jest w najnowsze rozwiązania technologiczne, takie jak tablica interaktywna Samsung FL!P, tablety, smartfony czy gogle VR. Produkty są wykorzystywane w codziennym procesie edukacyjnym.

Samsung organizował i organizuje również bezpłatne i otwarte warsztaty dla rodziców na terenie całego kraju (m.in. w ramach Europejskiego Tygodnia Kodowania, cykl Warsztatów Familijnych, zajęcia w salonach Samsung Brand Store). Założeniem jest, że na zajęcia nie trzeba się zapisywać. Można do nich dołączać w każdej chwili. Rodzice mają podczas nich szansę skorzystać ze wsparcia trenerów i ekspertów, którzy udzielą im przydatnych informacji i porad na temat wprowadzania dziecka w świat cyfrowy, a także chętnie porozmawiają o codziennych wyzwaniach związanych ze światem nowych technologii. Takie spotkania to też okazja dla wszystkich do wymiany doświadczeń, dobrych praktyk i budowania wspólnej ekspertyzy rodziców i specjalistów.

Na zajęciach familijnych popularyzowane jest kreatywne spędzanie czasu z dzieckiem. Warsztaty angażują członków rodziny do refleksji nad cyfrowym dobrostanem poprzez zabawę i pozornie proste aktywności. Pozwalają także wejść w świat programowania, który nie musi wcale oznaczać siedzenia przed komputerem. Są to zajęcia odpowiadające na obawy wielu rodziców, w związku z nowymi technologiami.

Bez wątpienia, technologie cyfrowe skracają dystans i otwierają zupełnie nowe możliwości kontaktu i porozumienia. Samsung przy okazji programu CyfrOFFy kONtakt przypomina, że ważne jest, by oswajać z nimi kolejne pokolenia już od najmłodszych lat. Jednak samo wręczenie dziecku tabletu czy smartfonu nie wystarczy. Należy pokazać, jakie możliwości daje technologia zawarta w urządzeniu i towarzyszyć dziecku w jej odkrywaniu.

Tu ogromną rolę do odegrania mają także szkoły, przedszkola i inne placówki, które powinny w naturalny sposób, bliski codziennym praktykom uczyć celowego wykorzystywania cyfrowych rozwiązań w procesie edukacyjnym i w rozwoju dziecka. To nauczyciele i edukatorzy często są najlepszymi i najbliższymi partnerami rodziców i to oni często jako pierwsi pokazują uczniom, że np. sieć internetowa to nie tylko nieograniczone źródło rozrywki, ale także skarbnica wiedzy czy narzędzie, dzięki któremu można poznać ludzi z innych krajów i regionów.