Zdaniem Komisji transakcja mogłaby ograniczyć wybór internautom, którzy słuchają muzyki w internecie.
Apple oferuje usługę strumieniowego odtwarzania muzyki Apple Music, która w ciągu ostatnich trzech lat stała się drugim co do wielkości graczem na tym rynku w Europie.
Shazam jest wiodącą na świecie aplikacją do rozpoznawania muzyki na urządzenia mobilne. Aplikacja umożliwia internautom rozpoznawanie utworów na podstawie krótkiej próbki dźwiękowej za pomocą mikrofonów wbudowanych w urządzenia mobilne.
Komisja obawia się, że po przejęciu Shazam korporacja Apple uzyska dostęp do wrażliwych pod względem handlowym danych o klientach jej konkurentów, jeśli chodzi o udostępnianie usługi strumieniowego przesyłania muzyki.
Zdaniem KE dostęp do takich danych umożliwi Apple'owi bezpośrednie kierowanie reklam do klientów konkurencji i zachęcanie ich do przejścia do Apple Music. W efekcie uderzyłoby to w konkurencyjne usługi strumieniowego przesyłania muzyki.
KE będzie również badać, czy konkurenci Apple'a zostaliby pokrzywdzeni, gdyby ten koncern po transakcji mógł przekierowywać użytkowników aplikacji Shazam bezpośrednio do aplikacji Apple Music.
„Sposób, w jaki ludzie słuchają w ostatnich latach muzyki, znacznie się zmienił, coraz więcej Europejczyków korzysta z przesyłania strumieniowego. Nasze dochodzenie ma zagwarantować, że fani muzyki będą nadal cieszyć się atrakcyjną ofertą (...) i nie będą mieli mniejszego wyboru w wyniku proponowanej transakcji" – powiedziała unijna komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager.
Transakcja została zgłoszona Komisji 14 marca 2018 r. KE ma 90 dni roboczych (do 4 września 2018 r.) na podjęcie decyzji w tej sprawie. Wszczęcie szczegółowego dochodzenia nie przesądza jego wyniku.
Shazam to brytyjska spółka, które oferuje aplikację do rozpoznawania muzyki na smartfony, tablety i komputery. Firma zarabia na reklamach online i prowizji od przekierowania użytkowników do strumieniowej transmisji muzyki cyfrowej oraz usług jej pobierania, takich jak Apple Music, Spotify czy Deezer.