statystyki

Wypis i wyrys z ewidencji gruntów. Jak uzyskać?

02.02.2020, 10:30; Aktualizacja: 02.02.2020, 10:42
dokumenty

Aby wnioskować o wypis musimy znać numer ewidencyjny działki. Znajdziemy go w księdze wieczystej danej nieruchomości (jeśli jest założona) albo w notarialnej umowie kupna.źródło: ShutterStock

Wypis i wyrys z ewidencji gruntów to dokument niezbędny np. przy zakładaniu księgi wieczystej czy zawieraniu umowy notarialnej sprzedaży działki.

Uprawnieni do uzyskania wypisu/wyrysu z ewidencji są: właściciel, a także osoba, która ma prawo zarządzać nieruchomością albo osoba albo przedsiębiorstwo, które ma prawne powody uzyskania takiego dokumentu.

Wniosek o wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków składamy w starostwie powiatowym właściwym miejscowo dla interesujących nas działek, a w przypadku dużych miast na prawach powiatu - wniosek należy złożyć w wydziale zajmującym się geodezją i katastrem urzędu miejskiego. Wniosek składamy na formularzu, który jest dostępny w wydziale geodezji oraz nierzadko także na stronie www danego urzędu. Wniosek złożyć można także poprzez internet (ePUAP). Potrzebny jest do tego tylko profil zaufany. Szczegóły znaleźć można tutaj >>

Aby wnioskować o wypis i wyrys z ewidencji gruntów musimy znać numer ewidencyjny działki. Znajdziemy go w księdze wieczystej danej nieruchomości (jeśli jest założona) albo w notarialnej umowie kupna. Jeśli nie mamy ani księgi wieczystej ani umowy notarialnej, wówczas numer działki możemy uzyskać w wydziale geodezji starostwa powiatowego (urzędu miejskiego).

Potrzebne uzasadnienie. Aby skutecznie złożyć wniosek musimy uzasadnić, do czego jest nam wypis i/lub wyrys potrzebny. Wypis i wyrys może nam być potrzebny do np. postępowania w sądzie, założenia księgi wieczystej czy aktu notarialnego sprzedaży. Pamiętaj, by uzasadnienie uwiarygodnić dołączonym dokumentem, np. o postępowaniu sądowym.

Ważne! Wymóg wskazania interesu prawnego nie dotyczy właścicieli (współwłaścicieli) oraz innych osób widniejących w operacie ewidencji gruntów do nieruchomości objętej wnioskiem.

Pełnomocnictwo. Jeśli składamy wniosek przez pełnomocnika musi on dołączyć pisemne umocowanie do tej czynności wraz z dowodem uiszczenia 17 zł opłaty za pełnomocnictwo. Osoba umocowana do działania w imieniu podmiotu gospodarczego także musi załączyć pisemne umocowanie np. wydruk KRS w przypadku prokurenta (wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej za prokurę).

Opłaty

Za wypis i wyrys z ewidencji gruntów zapłacimy odpowiednio:

140 zł — za elektroniczną wersję wypisu i wyrysu,
150 zł — za wydruki wypisu i wyrysu.

Stawki powyższe dotyczą jednej nieruchomości w granicach jednego obrębu ewidencyjnego. Płatność można dokonać przelewem na właściwe konto urzędu lub w kasie urzędu.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Redakcja gazetaprawna.pl
Źródło:gazetaprawna.pl
Polub Gazetaprawna.pl

Polecane

Reklama

Komentarze (4)

  • Lexus(2020-02-03 10:22) Zgłoś naruszenie 60

    Nie trzeba uzasadniać do czego jest nam potrzebny wypis. Urzędy takiego uzasadnienia nie wymagają, wzór wniosku także nie wymusza składania takich informacji. Ustawa też tego nie przewiduje. Istotne jest tylko czy osoba lub podmiot ma interes prawny.

    Odpowiedz
  • Ewa(2020-02-03 09:12) Zgłoś naruszenie 41

    Dlaczego placimy za wnioski skoro oddajemy tak duże podatki? Urzędnik też otrzymuje pensję za swoją pracę z podatków obywateli.

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • Tomek(2020-02-02 13:51) Zgłoś naruszenie 35

    Wniosek jest bardzo skomplikowany

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Rankingi i raporty

Galerie