Jesienią wchodzi 4K FunBox UHD. Pierwszy z obrazem ostrym jak brzytwa
Problem w tym, że zobaczy go niewielu. Nowa technologia umożliwia oglądanie obrazu o rozdzielczości 3840 na 2160 pikseli, czyli cztery razy większej niż rozdzielczość, jaką oferuje HD. 4K to obraz ostry jak brzytwa, lepsze kolory i większa liczba klatek.
– Chcemy być pierwsi na rynku – przyznaje Bogusław Kisielewski, prezes Kino Polska TV.
W ofercie kanału 4K FunBox UHD będzie można oglądać nie tylko filmy, ale też seriale dokumentalne, programy sportowe, koncerty na żywo. SPI International, do którego należy Kino Polska TV, prowadzi też rozmowy z operatorami z USA, Wielkiej Brytanii, Francji i Rosji. Ale w Polsce na dystrybucję kanału w kablówkach bądź na platformie cyfrowej spółka nie ma jeszcze podpisanego żadnego kontraktu. – Trwają rozmowy – twierdzi Kisielewski. Ale przedstawiciele platform nie pałają optymizmem. – Obserwujemy rozwój technologii 4K, na razie jednak naszym celem jest pełne wykorzystanie potencjału HD – tłumaczy Olga Zomer z Cyfrowego Polsatu.
– Mówimy o technologii, która jeszcze nie jest obecna w obiegu masowym. 4K to wciąż melodia przyszłości, a przykład 3D pokazuje, że popularność nowinek technologicznych nie zawsze jest trwała – przyznaje Arkadiusz Mierzwa, rzecznik prasowy nc+.
Kisielewski twierdzi jednak, że preferowany będzie model dostarczania kanału przez internet. Dla przykładu w Portugalii kanał jest już dostępny w wersji demo w ofercie platformy IPTV należącej do Vodafone.
Kłopotem dla nadawcy na pewno będzie fakt, że posiadaczy odpowiedniego sprzętu jest w naszym kraju wciąż niewielu. Kisielewski szacuje, że łącznie w całej Europie telewizory z ekranami ultra HD ma około 7 mln gospodarstw domowych. Ile takich odbiorników stoi w polskich domach, nie wiadomo. Pierwsze telewizory ultra HD pojawiły się u nas pod koniec 2012 r. i kosztowały ponad 80 tys. zł. Dziś na rynku są już modele dostępne na kieszeń zwykłego Kowalskiego, ale ich sprzedaż wciąż jest niewielka.
Rynek oczywiście jest perspektywiczny. Z danych firmy analitycznej IHS wynika, że w I kw. tego roku do sklepów na całym świecie trafiło 4,7 mln telewizorów z ekranami ultra HD. W porównaniu z tym samym okresem w roku 2014 jest to wzrost o ponad 400 proc.
– Na pewno problemem są treści w odpowiedniej jakości – to podstawowa bariera – przyznaje Janusz Sulisz, redaktor naczelny „Sat Kuriera”. Dodaje, że operatorzy platform i kablówek wolą konsumować i nie są skłonni do inwestycji w nowe technologie, chyba że zmusi ich do tego konkurencja.
W bazie, którą już zgromadził właściciel 4K FunBox UHD, jest ponad 100 godzin programów w ultrarozdzielczości. – Zdobycie kontentu w 4K jest trudne, większość filmów jest robiona w HD, ale rynek zmusza nas, byśmy taki kanał przedstawili. Część materiałów sami produkujemy. Szukamy też dokumentów na świecie – wylicza Kisielewski. Kanał będzie płatny, bez reklam. Właściciele nie zdradzają, ile kosztuje jego uruchomienie, i nie podają jeszcze dokładnej daty startu.
Z 4K eksperymentuje też TVP, która do końca sierpnia chce przedłużyć testy prowadzone właśnie w Warszawie i okolicach. Telewizja zwróciła się też z wnioskiem o dofinansowanie unijne na zakup sprzętu do produkcji w 4K. – Wszystkie telewizory najnowszej generacji DVB-T2 (następna generacji naziemnej telewizji cyfrowej) 4K, które testujemy, działają poprawnie. Gorzej jest z urządzeniami produkcyjnymi – szczególnie kodującymi. Tu pojawiają się czasem problemy z kompatybilnością – mówi nam Wiesław Łodzikowski, dyrektor TVP Technologie. Ale to nie powinno jego zdaniem zatrzymać rozwoju 4K w Polsce, zwłaszcza że w odróżnieniu od technologii 3D jest ona łatwiejsza w produkcji i nie wymaga od widzów zmian w percepcji.