Zakaz umieszczania takich spotów w audycjach, przed ich emisją oraz po ich zakończeniu zawiera projekt ustawy o zdrowiu publicznym. Został on właśnie przekazany do konsultacji społecznych. To kolejny krok rządu w walce z otyłością dzieci spowodowaną złym odżywianiem. Już wkrótce niezdrowe przekąski znikną ze szkolnych sklepików. Od września zacznie bowiem obowiązywać nowelizacja ustawy z 28 listopada 2014 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz.U. z 2015 r. poz. 35). Niezdrowa żywność przestanie być też intensywnie reklamowana.
Zakaz umieszczania takich spotów w audycjach, przed ich emisją oraz po ich zakończeniu zawiera projekt ustawy o zdrowiu publicznym. Został on właśnie przekazany do konsultacji społecznych. To kolejny krok rządu w walce z otyłością dzieci spowodowaną złym odżywianiem. Już wkrótce niezdrowe przekąski znikną ze szkolnych sklepików. Od września zacznie bowiem obowiązywać nowelizacja ustawy z 28 listopada 2014 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz.U. z 2015 r. poz. 35). Niezdrowa żywność przestanie być też intensywnie reklamowana.
– Pracujemy nad wykazem grup produktów, które nie powinny być przeznaczone dla dzieci – ujawnia Beata Małecka-Libera, wiceminister zdrowia.
Nie chce jednak zdradzać szczegółów ze względu na spodziewany opór producentów.
DGP udało się jednak ustalić, co trafi na ministerialną czarną listę. Ograniczeniom będą podlegać produkty zawierające zbyt dużą ilość cukru, soli i tłuszczu, a zatem słodycze, słodkie napoje i słone przekąski. Pod uwagę będzie też brana ich wartość kaloryczna. Teraz trwa dyskusja o szczegółowych kryteriach tworzenia wykazu.
– Prace nad rozporządzeniem będą dobrą okazją do skłonienia producentów do etapowego obniżania zawartości niezdrowych składników w ich produktach– wyjaśnia prof. Katarzyna Stoś z Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie.
Wykaz przekąsek i napojów objętych zakazem reklamy przy audycjach dla dzieci zostanie opublikowany w formie rozporządzenia. Będzie konsultowany z Krajową Radą Radiofonii i Telewizji. Ta już może się pochwalić sukcesem.
– Udało się doprowadzić do zawarcia porozumienia z ośmioma największymi nadawcami telewizyjnymi (w tym telewizją publiczną) – mówi Katarzyna Twardowska, rzecznik prasowy Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Zgodnie z ich deklaracją od 1 stycznia br. audycjom dla dzieci w wieku do lat 12 nie towarzyszą reklamy wybranych artykułów spożywczych i napojów zawierających niezdrowe składniki (m.in. słodyczy, dżemów, chipsów ziemniaczanych).
Porozumienie jest dobrowolne. Zakaz reklamowania niezdrowej żywności będzie obowiązkowy dla wszystkich nadawców od 1 stycznia 2016 r.
Etap legislacyjny
Projekt w konsultacjach
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama