„Społem” reprezentuje ponad 153-letnią tradycję spółdzielczości konsumenckiej w Polsce. Żadna z istniejących sieci handlowych w Polsce nie ma takiej historii. Spółdzielnie „Społem” to tradycja polskiego handlu detalicznego. Kierowały się one zawsze zasadami uczciwości kupieckiej, samopomocy i solidaryzmu społecznego. To właśnie te wartości są tam pielęgnowane do dziś.

Obecnie pod szyldem „Społem” działa ponad 300 spółdzielni, z czego 225 zrzeszonych jest w Krajowym Związku Rewizyjnym Spółdzielni Spożywców „Społem”. - Chcemy, aby „Społem” była postrzegana jako prężna i zmieniająca się sieć handlowa, dlatego w 2010 roku w odpowiedzi na oczekiwania spółdzielni oraz kontrahentów została powołana Krajowa Platforma Handlowa „Społem” Sp. z o.o., aby wspierać spółdzielnie w różnych obszarach ich działalności, w tym w promowaniu produktów marki własnej, których oferta obejmuje już ponad 300 wyrobów. - W 2021 roku zmieniając statut spółki oddaliśmy udziały w ręce zainteresowanych spółdzielni. Obecnie spółkę tworzy 33 wspólników, tj. 30 spółdzielni, dwie agencje handlowe „Społem” oraz KZRSS „Społem”, który zachował 51 proc. udziałów – mówi Ryszard Jaśkowski, Prezes Zarządu KZRSS „Społem”. Oferta „Społem” trafia głównie do klientów 45+. - Chcemy to zmienić i zachowując komunikację do konsumentów z pokolenia lat 70. i 80., pragniemy trafić również do ich dzieci i wnuków. Już w najbliższych latach chcemy przesunąć granicę wieku kupujących o 15-20 lat. Prowadzimy intensywną komunikację w kanałach Social Mediów, tam gdzie informacje docierają do młodszej grupy odbiorców – dodaje Prezes Jaśkowski. W 2021 roku uruchomiono nową aplikację programu lojalnościowego „Społem znaczy Razem”, działającą na wszystkich systemach operacyjnych urządzeń mobilnych. Dzięki niej klienci mają szybki dostęp do najnowszych promocji i gazetek, a uczestnicy programu lojalnościowego mogą szybko sprawdzić ilości zgromadzonych punktów. W większym stopniu postawiono także na sprzedaż przez Internet. W 2020 roku rozpoczął działalność sklep internetowy na platformie espolem.pl. Obecnie kilkanaście ze spółdzielni przystąpiło do tego programu, pozostałe z nich są w procesie customizacji. Uruchomienie sklepu internetowego to element strategii „Społem”, która zakłada mocniejsze otwarcie się na nowego konsumenta. „Społem” od 1965 roku jest członkiem stowarzyszenia ICA (International Cooperative Alliance). - Prężnie działamy w strukturach międzynarodowych i właśnie dzięki podjętym inicjatywom 21 czerwca br. podczas Zgromadzenia Ogólnego Euro Coop w Sewilli, „Społem” zostało oficjalnie przyjęte jako członek do organizacji Euro Coop, będącej głosem spółdzielni konsumenckich w Europie.

Planów jest wiele, a przed nami jeszcze więcej pracy – podsumowuje Ryszard Jaśkowski. - Obraliśmy słuszny kurs na konsolidację zakupów oraz działań około sprzedażowych, prowadzenie aktywnej komunikacji z klientami oraz intensyfikację działań w obszarze międzynarodowym. Nie zejdziemy z tej drogi – dodaje Prezes KZRSS „Społem”.

Agnieszka Wroniewicz