Jakie były początki działalności firmy i jak zmieniała się ona na przestrzeni lat?

Piotr Borowczyk, dyrektor zarządzając firmy MEWA Textil-Service Sp. z o.o.
ikona lupy />
Piotr Borowczyk, dyrektor zarządzając firmy MEWA Textil-Service Sp. z o.o. / Materiały prasowe

Historia firmy MEWA rozpoczęła się ponad sto lat temu. Saksoński przedsiębiorca, Hermann Gebauer, wpadł wtedy na pomysł, by nie wyrzucać brudnych ściereczek, ale odbierać je od klientów, prać i wykorzystywać ponownie. W 1908 r. założył mechaniczną tkalnię w miejscowości Altstadt, Mechanische Weberei Altstadt, w skrócie MEWA.

Dziś Grupa MEWA posiada w Europie 53 lokalizacje w 26 krajach. Naszą odzież roboczą nosi ponad 1,1 mln pracowników, a około 3 mln osób używa czyściw wielokrotnego użytku.

Czym wyróżnia się oferta MEWA Textil-Service na tle konkurencji?

Zaufało nam ponad 200 tys. klientów w Europie. Należymy zatem do rynkowych liderów w branży. Utrzymujemy wysokie standardy, a jednocześnie stawiamy na wartości firmy rodzinnej. Tak, chcemy się rozwijać, ale w sposób zrównoważony. Dlatego też stawiamy na przyjazne dla środowiska procesy produkcji i rozważne wykorzystanie zasobów. Bardzo ważne jest dla nas być blisko klienta.

Jakie sektory najczęściej korzystają z Państwa usług i produktów?

Obecnie w Polsce naszymi największymi odbiorcami są klienci z branży metalowej, samochodowej, maszynowej, drukarnie, jak też firmy związane z budownictwem. Korzystają one z naszej kompleksowej usługi w zakresie czyściw przemysłowych, odzieży roboczej oraz mat olejowych.

Firma otrzymała Złote Godło w Programie Najwyższa Jakość QI 2025 w kategorii Produkt, za czyściwa wielokrotnego użytku. Co stanowi o ich unikalności?

Czyściwa tekstylne, to coś więcej niż tylko środek pomocniczy – to innowacyjne rozwiązanie dedykowane do zastosowania w przemyśle. Czyściwa tkane są specjalnie z przeznaczeniem do wymagających zastosowań w warsztacie czy w hali produkcyjnej i świetnie pochłaniają brud oraz ciecze. Skutecznie usuwają smary, farby i tłuszcze, niemal nie pozostawiając kłaczków i nie ulegając rozdarciu. Jako uniwersalne ściereczki nadają się nawet do czyszczenia na mokro. To oznacza mniej przerw w procesie roboczym i skuteczne czyszczenie powierzchni.

Jak przebiega proces wynajmu i serwisowania tekstyliów w Państwa firmie?

Kompleksowa usługa oparta jest na obiegu zamkniętym. Brudne czyściwa są odbierane od użytkownika w ustalonych z góry odstępach czasowych, prane, kontrolowane i ponownie wysyłane do użytkownika. To pozwala mu zredukować w firmie zużycie materiałów jednorazowych i zaoszczędzić powierzchnię magazynową, czas oraz nakłady związane z utylizacją. Dostępne są cztery rodzaje czyściw – od mocnych bawełnianych uniwersalnych, po delikatnez mikrofibry przeznaczone do wrażliwych powierzchni.

Czy może Pan opowiedzieć więcej o zastosowaniu ekologicznych rozwiązań w procesie prania i serwisowania tekstyliów?

Podam przykłady z naszych zakładów. Zastosowane tam wielostopniowe odzyskiwanie ciepła z instalacji pralniczych i suszarek przy wykorzystaniu wymienników ciepła pozwala zmniejszyć zużycie energii niezbędnej do podgrzania wody i pomieszczeń zakładu. Inny przykład: dzięki termicznemu wykorzystaniu wypłukanych podczas prania zanieczyszczeń – przeważnie olejów i tłuszczy z czyściw – MEWA pokrywa do 80 proc.zapotrzebowania na energię dla linii piorących i suszących. W celu ochrony środowiska zainstalowano niezbędne instalacje kotłów parowych zaopatrzonych w wysokotemperaturowe komory spalania oraz płuczki spalin. Powietrze wywiewane odprowadzane jest dopiero po dokładnym oczyszczeniu.

W jaki sposób MEWA zapewnia najwyższą jakość i bezpieczeństwo użytkowania odzieży roboczej i innych tekstyliów?

Stosujemy międzynarodowe standardy. Posiadamy certyfikat zarządzania jakością ISO 9001, środowiskiem ISO 14001, energią ISO 50001 oraz system zapewniający jakość mikrobiologiczną tekstyliów po obróbce w pralni zgodnie z normą EN14065. Nie stoimy jednak w miejscu, ale pracujemy ciągle nad dostosowaniem naszego portfolio i usług do potrzeb rynku. Wykorzystujemy w tym celu wiele opcji. Mamy na przykład Radę Klientów, z którą regularnie wymieniamy opinie. Działamy w gremiach i projektach badawczych i zatrudniamy fachowców, których zadaniem jest badanie trendów i potencjałów rozwojowych.

Rozmawiała Magdalena Klimek

Mewa logo
ikona lupy />
Materiały prasowe