statystyki

Zgubiłem kartę do bankomatu. I co dalej?

autor: Małgorzata Piasecka - Sobkiewicz22.09.2016, 20:00; Aktualizacja: 01.10.2016, 17:45
W razie utraty karty niezbędne jest zastrzeżenie jej w banku od razu podczas pobytu za granicą, ponieważ do czasu powrotu wycieczki do kraju mogą zostać z niej pobrane pieniądze przez złodzieja.

W razie utraty karty niezbędne jest zastrzeżenie jej w banku od razu podczas pobytu za granicą, ponieważ do czasu powrotu wycieczki do kraju mogą zostać z niej pobrane pieniądze przez złodzieja.źródło: ShutterStock

Kartę debetową lub kredytową trzeba szybko zastrzec w banku, nawet gdy nie ma pewności, że została faktycznie skradziona. Nadmierna zwłoka może spowodować, że ktoś wypłaci pieniądze z rachunku lub limitu kredytowego, a posiadacz konta nigdy już ich nie odzyska.

Czy znalazca karty także może ją zastrzec

Pani Bożena znalazła w parku kartę płatniczą. Nie wie, kto ją zgubił, bo w pobliżu nikt nie spacerował. Koleżanka poradziła jej, aby zadzwoniła do banku i zastrzegła kartę. Karta jest jednak bardzo zniszczona i dlatego na rewersie jest dosyć trudno odczytać numer infolinii. W dodatku pani Bożena zastanawia się, czy osoba obca może zastrzec cudzą kartę?

TAK

Może to zrobić osoba, która ją np. znalazła. Gdyby mimo zniszczenia udało się jednak odczytać napisany na karcie numer infolinii banku, to należy tam zadzwonić, poinformować o znalezisku i podać swoje dane. Przepisy regulaminów banków przewidują, że nie tylko właściciel ma prawo zastrzec zagubioną kartę, ale może to zrobić również inna osoba, która ją aktualnie posiada.

Czytelniczka może też zadzwonić na zwykłą linię tego banku, nie tylko na specjalnie przeznaczoną do zastrzegania kart. Najczęściej konsultant, który przyjmuje zgłoszenie, prosi znalazcę, aby trwale zniszczył kartę. Następnie bank poinformuje właściciela karty, że została ona zastrzeżona i o tym, że teraz powinien zamówić nowy egzemplarz.

Gdyby jednak czytelniczce nie udało się odczytać na rewersie karty właściwego numeru infolinii, może skontaktować się z Systemem Zastrzegania Kart, który uruchomił Związek Banków Polskich (tel. 48 828 828 828). Jest to automatyczna infolinia. Po połączeniu się z nią należy podać nazwę banku, który wystawił kartę, co umożliwi automatyczne połączenie z właściwą infolinią, rozmowę z konsultantem i zastrzeżenie karty.

Czytelniczka może też oddać znalezioną kartę w najbliższym oddziale banku, który ją wystawił. Może to zrobić osobiście albo wysłać kartę pocztą. Nazwa banku jest na rewersie karty i mimo jej zniszczenia może będzie łatwiejsza do odczytania niż numer infolinii. Wtedy bank zastrzega kartę albo kontaktuje się z klientem, informując, gdzie może ją odebrać.

Czy konieczny jest kontakt z bankiem

Pani Weronika wybiera się na wycieczkę zagraniczną. Biuro turystyczne ostrzegło ją, że w tym kraju bardzo często okradani są cudzoziemcy. Zamiast gotówki postanowiła wziąć kartę płatniczą. Obawia się jednak, że też może zostać skradziona. – Czy w razie utraty karty koniecznie muszę się od razu skontaktować z bankiem – pyta czytelniczka.


Pozostało 70% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane