Mobilna aplikacja zaoferowana przez Raiffeisen Bank jako pierwsza na polskim rynku umożliwia dokonywanie transakcji na aparatach z zainstalowanym systemem operacyjnym Windows Phone. Na razie system funkcjonuje w ok. 1 proc. smartfonów. Ma jednak szansę na zdobycie większej części rynku, bo od niedawna instaluje go w najnowszych urządzeniach fińska Nokia.
Mobilny bank w Raiffeisenie należy – obok rozwiązań Pekao – do najbardziej funkcjonalnych na rynku (nieco słabiej wypadają BZ WBK i Millennium). Umożliwia nie tylko dokonywanie przelewów zdefiniowanych czy zastrzeganie kart, lecz także zlecanie przelewów jednorazowych, zakładanie czy zamykanie lokat terminowych, a ostatnio także wymianę walut w czasie rzeczywistym. Jednak tylko część z tych funkcji dostaniemy w wersji działającej w środowisku Windows Phone. Owszem, wykonamy przelew, przejrzymy historię operacji na karcie czy poznamy aktualne kursy walut. Ale franków na spłatę raty kredytowej już nie kupimy.
Oferta bankowych aplikacji mobilnych na smartfony / DGP
– Dostosowanie naszej aplikacji do Windows Phone wymagało stworzenia jej od początku, tak bardzo ta platforma różni się od innych – mówi Sebastian Malahfji, odpowiedzialny za aplikację Mobilny Bank w Raiffeisenie. Przedstawiciele banku deklarują, że w ciągu kolejnych miesięcy funkcjonalność aplikacji na Windows Phone będzie uzupełniana o kolejne elementy, znane już z oprogramowania działającego na innych systemach operacyjnych.

Korzystanie z mobilnej aplikacji jest bezpłatne

Obecnie rynkowym standardem jest mobilny bank działający na systemach iOS, instalowanych w iPhonach, oraz Android, dostępnych w większości urządzeń Samsung, HTC i LG. Aplikacje dostępne na te dwa systemy operacyjne mają w ofercie Millennium, Citi Handlowy, Getin Noble oraz mBank. W ING Banku Śląskim i MultiBanku aplikacja mobilna działa jedynie na iPhonach. W Pekao i BZ WBK znajdziemy aplikację działającą oprócz iOS i Android także na Symbianie czy BlackBerry.
Mobilny bank w postaci aplikacji instalowanej na aparacie komórkowym należy odróżnić od tzw. lekkich wersji serwisów transakcyjnych, które są po prostu dedykowaną na urządzenia przenośne wersją strony www danego banku. Przewagą aplikacji nad lekkimi stronami są wygoda obsługi i prędkość działania. Dzięki zainstalowanemu w smartfonie programowi wymiana informacji między aparatem a serwerem banku ogranicza się do najważniejszych danych. Korzystanie zarówno z lekkiej wersji strony internetowej, jak i z mobilnej aplikacji jest bezpłatne.
DGP radzi
Sprawdź, na jakim systemie działa aplikacja mobilna w twoim banku
Nie każdy smartfon umożliwia korzystanie z aplikacji mobilnego banku. Wszystko zależy od systemu operacyjnego, z jakiego korzysta posiadane przez nas urządzenie i pod jakie systemy została stworzona aplikacja. Większość banków dedykuje oprogramowanie dla smartfonów Apple’a i tych z systemem Android.
Ściągaj aplikację i korzystaj
Aplikację mobilnego banku można ściągnąć z sieci bezpośrednio na smartfona lub za pośrednictwem komputera osobistego. Instalacja oprogramowania jest prosta i szybka. Korzystanie wymaga podania hasła. Aby wykonać niektóre operacje, np. przelewy jednorazowe, trzeba podać jeszcze hasło jednorazowe lub to wygenerowane przez token, analogicznie do korzystania z internetowego serwisu.
Pomocna sieć WiFi
Choć korzystanie z mobilnej aplikacji bankowej jest bezpłatne, wymaga wymiany danych przez sieć internetową. Za to już trzeba zapłacić operatorowi telefonii komórkowej. To mogą być całkiem spore pieniądze. Aby uniknąć tych kosztów, najlepiej korzystać z sieci WiFi w pracy lub w domu.