"Terminal LNG w Świnoujściu ma zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego w Polsce oraz w Europie Środkowej, ponieważ oznacza dywersyfikację źródeł i kierunków dostaw gazu ziemnego w regionie. Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju konsekwentnie wspiera poprawę bezpieczeństwa energetycznego w Europie Wschodniej, zaś terminal LNG w Polsce jest wielkim krokiem naprzód w budowie transeuropejskich sieci energetycznych" - powiedział podczas uroczystości podpisania umowy dyrektor zarządzający EBOIR odpowiedzialny za sektor energetyczny, Riccardo Puliti.
Umowa została podpisana na linię kredytową, dostępną dla Gaz-Systemu od momentu podpisania umowy do końca 2014 r. Okres spłaty wyniesie 12 lat. Okresy odsetkowe przypadają co 6 miesięcy; stopą bazową jest 6-miesięczny WIBOR, a marża pozostanie stała przez cały okres kredytowania. Kredyt zostanie w całości przekazany w formie pożyczki lub dokapitalizowania spółki celowej Polskie LNG, która buduje terminal.
"Technologia skroplonego gazu ziemnego umożliwia transport LNG od dowolnego dostawcy na świecie, znosi geograficzne ograniczenia i umożliwia globalizację rynku gazu. Terminal LNG będzie oknem dla Polski do globalnego rynku. W świetle tych faktów szczególnie cieszy, że już na tym etapie inwestycji mamy zapewnione w 100 procentach finansowanie. Podpisanie kolejnej umowy z EBOiR stanowi także potwierdzenie, że środki przeznaczone na realizację tej strategicznej inwestycji są wydatkowane przez spółkę Polskie LNG zgodnie z najwyższymi standardami i w pełni rzetelnie" - podkreślił prezes zarządu Polskiego LNG Rafał Wardziński.
Dla projektu wartego 2,7 mld zł, poza przyznanym w czwartek kredytem z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, Gaz-System pozyskał już środki z Europejskiego Banku Inwestycyjnego w wysokości 600 mln zł. Ponadto spółka zależna Polskie LNG jest beneficjentem dofinansowania Unii Europejskiej z dwóch programów: European Energy Programme for Recovery (EEPR - 245 mln zł) oraz Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (456 mln zł). Udział środków własnych Gaz-Systemu w budżecie projektu wyniesie prawie ponad 1,1 mld zł.
Zdaniem prezesa Gaz-System Jana Chadama korzystna struktura finansowania budowy terminalu jest dowodem m.in. na to, że projekt wpisuje się w unijną politykę tworzenia zintegrowanej sieci przesyłowej gazu ziemnego, podnoszenia bezpieczeństwa dostaw gazu na terenie UE oraz budowy wspólnego, europejskiego rynku energetycznego. "Jest to również dobry sygnał dla rynku, szczególnie dla shipperów (spedytorów - PAP), którzy chcieliby oprzeć swoje strategie zakupowe na imporcie LNG" - zaznaczył.
Gaz-System jest strategiczną spółką polskiej gospodarki, odpowiedzialną za przesył gazu ziemnego na terenie Polski. Firma zarządza aktywami, na które składają się głównie elementy systemu przesyłowego, m.in. ponad 9,7 tys. km gazociągów wysokiego ciśnienia i 15 tłoczni gazu. Zatrudnia ponad 2 tys. osób.
Firma realizuje projekt budowy do 2014 r. ponad 1 tys. km nowych gazociągów. Najważniejsze z nich powstają w północno-zachodniej i środkowej Polsce (Szczecin-Lwówek, Świnoujście-Szczecin, Szczecin-Gdańsk, Rembelszczyzna-Gustorzyn, Gustorzyn-Odolanów) oraz na Dolnym Śląsku (Polkowice-Żary, Jeleniów-Dziwiszów). Gaz-System rozważa też budowę interkonektorów z Litwą i Słowacją.
Spółka Polskie LNG powstała w 2007 r., aby zbudować instalację do odbioru skroplonego gazu ziemnego, dostarczanego drogą morską do kraju. W pierwszym etapie działania terminalu ma odbierać 5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie. W kolejnym etapie możliwe ma być zwiększenie odbioru do 7,5 mld m sześc., co stanowi około 50 proc. obecnego rocznego zapotrzebowania na gaz w Polsce. Planowany termin ukończenia terminalu to koniec czerwca 2014 r.
Obiekt w Świnoujściu będzie pierwszym umożliwiającym odbiór gazu skroplonego i pierwszą tak dużą inwestycją w rejonie Morza Bałtyckiego. Jego włączenie w sieć przesyłową, tworzoną w ramach korytarza Północ-Południe, umożliwi zwiększenie dywersyfikacji źródeł pozyskania gazu nie tylko dla Polski, ale także dla Czech, Węgier i Słowacji.