statystyki

Kryzys klimatyczny: Zrównoważony rozwój i ochrona środowiska a prawo konkurencji [ANALIZA]

autor: Agata Zawłocka-Turno10.03.2020, 07:31; Aktualizacja: 10.03.2020, 07:31
Przedsiębiorcy mogą wdrażać tego typu inicjatywy indywidualnie. Jednak ryzyko bycia pionierem w przedsięwzięciach co do zasady zwiększających koszty działalności, może powstrzymywać ich przed samodzielnym działaniem. Dodatkowo, co istotne, takie projekty mają większe pozytywne oddziaływanie, gdy są podejmowane na większą skalę, obejmując znaczną część rynku.

Przedsiębiorcy mogą wdrażać tego typu inicjatywy indywidualnie. Jednak ryzyko bycia pionierem w przedsięwzięciach co do zasady zwiększających koszty działalności, może powstrzymywać ich przed samodzielnym działaniem. Dodatkowo, co istotne, takie projekty mają większe pozytywne oddziaływanie, gdy są podejmowane na większą skalę, obejmując znaczną część rynku.źródło: ShutterStock

Kryzys klimatyczny jest coraz wyraźniej dostrzegalny. Akceptację zyskuje także opinia, że prowadzenie działalności gospodarczej na dotychczasowych zasadach (ang. „business as usual”) nie jest skuteczną metodą jego zażegnania. Konieczne staje się zatem dążenie do zapewnienia zrównoważonego rozwoju, a w tym dążeniu niezbędna może okazać się szersza współpraca przedsiębiorców.

To z kolei rodzi pytanie, na ile zakazy wynikające z prawa ochrony konkurencji są adekwatne do osiągnięcia tego celu. Czy tradycyjne, wąskie pojmowanie celów prawa konkurencji nie sprawia, że prawo to zamiast służyć rozwiązaniu problemu zmian klimatycznych, staje się jego częścią poprzez utrudnianie przedsiębiorcom współpracy? Odpowiedź na to pytanie jest szczególnie aktualna w świetle Europejskiego Zielonego Ładu ogłoszonego przez Komisję Europejską 11 grudnia 2019 r. Na znaczenie polityki konkurencji dla osiągnięcia wyznaczonych w tym dokumencie celów zwróciła również uwagę Margrethe Vestager, wiceprzewodnicząca Komisji odpowiedzialna za konkurencję. W tym kontekście nowego znaczenia nabierają rozpoczęte przez Komisję w listopadzie 2019 r. konsultacje dotyczące przeglądu tzw. wyłączeń grupowych dla pewnego rodzaju porozumień horyzontalnych, czyli porozumień pomiędzy konkurentami.

Współpraca przedsiębiorców

Kooperacja przedsiębiorców przy prowadzeniu działalności gospodarczej w bardziej zrównoważony sposób może dotyczyć wielu aspektów i obejmować np. uzgodnienia dotyczące: 1) ograniczenia przez dostawców stosowania plastikowych opakowań, 2) zwiększenia zbiórki odpadów z plastiku, 3) bardziej zrównoważonej hodowli drobiu czy połowu ryb, 4) redukcji emisji spalin samochodowych, 5) standaryzacji dotyczącej np. dystrybucji czy pakowania towarów.

Przedsiębiorcy mogą wdrażać tego typu inicjatywy indywidualnie. Jednak ryzyko bycia pionierem w przedsięwzięciach co do zasady zwiększających koszty działalności, może powstrzymywać ich przed samodzielnym działaniem. Dodatkowo, co istotne, takie projekty mają większe pozytywne oddziaływanie, gdy są podejmowane na większą skalę, obejmując znaczną część rynku.

Decyzja o podjęciu wspólnych działań w zakresie zrównoważonego rozwoju powinna uwzględniać ograniczenia wynikające z prawa ochrony konkurencji. Zakazuje ono porozumień przedsiębiorców, których celem lub skutkiem jest ograniczenie konkurencji. Kooperacja może być zatem ryzykowna, gdy np. będzie skutkować ograniczeniem konsumentom wyboru z uwagi na uzgodnione wycofanie z rynku produktów niespełniających ustalonych norm lub podwyższeniem cen dla nabywców ze względu na wdrożenie ustalonych wyższych wymogów dotyczących produkcji towarów.

Cele prawa ochrony konkurencji

Prawo ochrony konkurencji tradycyjnie stawia sobie za cel ochronę dobrobytu konsumentów rozumianego dość wąsko i skupiającego się zasadniczo na aspektach finansowych, tj. cenie towarów. Skutkuje to tym, że pozaekonomiczne cele zazwyczaj nie były i nadal nie są brane pod uwagę przy ocenie działań przedsiębiorców. Obecnie jednak coraz powszechniejsza jest opinia, że takie podejście nie jest właściwe.


Pozostało jeszcze 67% treści

2 dostępy do wydania cyfrowego DGP w cenie
9,80 zł Za pierwszy miesiąc.
Oferta autoodnawialna
PRENUMERATA 2020
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie