15 lat Błękitnego Patrolu WWF – strażnicy przyrody na wybrzeżu
Błękitny Patrol WWF świętuje w 2025 roku swoje 15-lecie. To zespół blisko 200 wyszkolonych wolontariuszek i wolontariuszy, którzy na całej długości polskiego wybrzeża niosą pomoc ssakom morskim oraz ptakom. Działają we współpracy m.in. ze Stacją Morską im. prof. Krzysztofa Skóry Wydziału Oceanografii i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego w Helu, a także z odpowiednimi służbami i instytucjami państwowymi.
Tylko w 2024 roku członkowie Błękitnego Patrolu WWF przeprowadzili 359 interwencji dotyczących fok, w tym 56 przypadków dotyczyło foczych szczeniąt. W samym kwietniu 2025 roku interweniowali już ponad 90 razy.
Edukacja i działania w terenie dzięki wsparciu Lidl Polska
W ramach partnerstwa Lidl Polska przekazuje środki na organizację szkoleń dla wolontariuszy, prowadzenie patroli i interwencji terenowych, a także na produkcję i montaż tablic edukacyjnych na plażach. Fundacja WWF Polska – przy wsparciu Lidl Polska – intensyfikuje również działania edukacyjne skierowane do turystów i lokalnych społeczności. W centrum tych działań znajduje się troska o dzikie zwierzęta – w tym szczególnie o foki – oraz edukacja na temat odpowiedzialnych zachowań nad morzem.
— Dbałość o bioróżnorodność i stan ekosystemu Bałtyku to dla nas nie tylko wyraz odpowiedzialności biznesowej, ale przede wszystkim troska o to, by kolejne pokolenia również mogły czerpać z jego bogactwa i piękna. Współpraca z Fundacją WWF Polska i wsparcie Błękitnego Patrolu WWF to przykład działań, które przynoszą realne efekty, a to właśnie na tym – nam jako Lidl Polska zależy najbardziej — mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Dyrektorka ds. Corporate Affairs and CSR w Lidl Polska.
Jednym z elementów kampanii jest m.in. edukowanie odbiorców jak np. zachować się, gdy spotkamy fokę na plaży. Fundacja WWF Polska przypomina, że w takiej sytuacji należy:
• zachować dystans, nie podchodzić do zwierzęcia na minimum 30 metrów,
• nie płoszyć i nie dotykać zwierzęcia, nie próbować samodzielnie udzielać mu pomocy,
• zadzownić na numer alarmowy Błękitnego Patrolu WWF (tel. 795 536 009 )
i postępować zgodnie ze wskazówkami specjalistów.
Kontynuacja strategicznej współpracy Lidl Polska i Fundacji WWF Polska
Obecne partnerstwo to kontynuacja wieloletnich działań Lidl Polska i Fundacji WWF Polska na rzecz ochrony klimatu. W 2023 roku, w ramach wspólnej inicjatywy odtworzenia krajobrazu rolniczego, partnerzy zrealizowali projekt zadrzewiania śródpolnego w gminie Grodzisk Wielkopolski, w ramach którego posadzono 300 drzew. Przyczyniło się to do wzrostu różnorodności biologicznej na tym terenie, przeciwdziałając też rozprzestrzenianiu się owadów szkodliwych dla plonów, a także ograniczając skutki zmian klimatu, w tym erozję i suszę. Nasadzenia będą również miejscem życia dla wielu gatunków roślin i zwierząt. Równolegle powstały podcasty „Naturalnie z WWF” i „Dobry temat!”, promujące wiedzę o bioróżnorodności i zrównoważonym rozwoju.
W poprzednich latach współpracy z WWF, Lidl Polska wspierał działania na rzecz ochrony zasobów naturalnych i edukacji ekologicznej. Wspólnie prowadzono kampanię „Dieta przyjazna planecie”, która objęła zasięgiem ok. 10 mln odbiorców. Jej celem było zwiększenie świadomości konsumentów na temat wpływu codziennych wyborów żywieniowych na środowisko. Kampania promowała zasady zróżnicowanego odżywiania, opartego m.in. na wyborze produktów roślinnych i ograniczeniu mięsa. Dodatkowo Sieć i Fundacja zorganizowały cykl szkoleń dla kluczowych dostawców Lidla, w ramach których promowano m.in. wdrażanie praktyk sprzyjających bioróżnorodności – takich jak tworzenie stref buforowych czy stosowanie płodozmianu.
CSR Lidl Polska – odpowiedzialny biznes w praktyce
Współpraca z Fundacją WWF Polska i wsparcie dla Błękitnego Patrolu WWF to część szerszej strategii społecznej odpowiedzialności Lidl Polska, której filarami są ochrona klimatu, ochrona zasobów, poszanowanie bioróżnorodności, uczciwe działanie, promocja zdrowia
i zaangażowanie w dialog. Firma angażuje się także w działania edukacyjne skierowane do swoich klientów i dostawców, zachęcając do bardziej odpowiedzialnych wyborów konsumenckich i biznesowych.
Więcej informacji o działaniach Fundacji WWF Polska i Błękitnego Patrolu można znaleźć na stronie: https://www.wwf.pl