Średni wynik uzyskany przez szóstoklasistów w ubiegłym roku to 25,27 punktów na 40 możliwych, dwa lata temu 24,56 punktów, a trzy lata temu 25,8 punktów.
Sprawdzian, zwany kompetencyjnym lub ponadprzedmiotowym, ma kontrolować nie tylko wiedzę ucznia, ale i jego umiejętności. Ma ocenić, w jakim stopniu opanował on czytanie, pisanie, rozumowanie, korzystanie z informacji i wykorzystywanie wiedzy w praktyce (w tym liczenie).
W teście rozwiązywanym przez szóstoklasistów było 26 zadań. 20 z nich to zadania zamknięte - należało wskazać prawidłową odpowiedź spośród kilku podanych, były też zadania otwarte - uczeń musiał sam napisać odpowiedź. Szóstoklasiści musieli też napisać dwa teksty własne na zadany temat.
Ze wstępnej informacji CKE wynika, że jeśli chodzi o czytanie, średni wynik szóstoklasistów w tym roku wyniósł 6,25 na 10 możliwych punktów, pisanie - 5,88 na 10 pkt., rozumowanie - 4,11 na 8 pkt., korzystanie z informacji - 2,79 na 4 pkt., wykorzystywanie wiedzy w praktyce - 3,72 na 8 pkt.
"Tegoroczny zestaw zadań był nieco trudniejszy od ubiegłorocznego. Uczniowie najwyższe wyniki uzyskali za rozwiązanie zadań sprawdzających umiejętność korzystania z informacji, nieźle poradzili sobie z czytaniem i pisaniem, a najsłabiej z zadaniami wymagającymi wykorzystywania posiadanej wiedzy w praktyce" - napisano w informacji CKE.
Najwyższy średni wynik (24,68 pkt.) uzyskali uczniowie ze szkół w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, najniższy (21,73 pkt.) - uczniowie ze szkół wiejskich.
Do tegorocznego sprawdzianu 3 kwietnia przystąpiło 362 tys. szóstoklasistów w całej Polsce. Uczestnictwo w sprawdzianie jest jednym z warunków ukończenia szkoły podstawowej. Uczeń, który z powodu choroby lub ważnych wypadków losowych nie mógł przystąpić do sprawdzianu w kwietniu, będzie go pisać w drugim terminie - 5 czerwca.
Jeśli szóstoklasista zamierza kontynuować naukę w gimnazjum rejonowym, to liczba uzyskanych przez niego punktów ze sprawdzianu nie ma większego znaczenia - i tak zostanie przyjęty do szkoły. W przypadku wyboru gimnazjum spoza rejonu, szkoły prywatnej lub społecznej wynik sprawdzianu może decydować o tym, czy uczeń zostanie przyjęty do szkoły.