Maturzyści, którzy zdawali egzamin z matematyki na poziomie podstawowym, musieli wykazać się m.in. umiejętnością wykonywania działań na liczbach, znajomością własności funkcji, figur geometrycznych, ciągów.

Arkusz egzaminacyjny zawierał 34 zadania. Wśród nich było 25 zadań zamkniętych, czyli takich, w których uczeń wybiera poprawną odpowiedź z czterech wskazanych. Pozostałe dziewięć zadań to zadania otwarte, czyli takie, gdzie zdający sam musi udzielić odpowiedzi oraz poprawnie zapisać sposób rozwiązywania.

Przy rozwiązywaniu zadań maturzyści mogli korzystać z zestawów wzorów matematycznych oraz kalkulatora prostego.

pdf icon Matura 2012. Matematyka, poziom podstawowy
pobierz plik

Rozwiązując zadania maturzyści musieli np. obliczyć o ile procent obniżyła się początkowa cena po dwukrotnej obniżce, najpierw o 20 proc., a potem o 30 proc. Musieli też wykazać się umiejętnością rozwiązywania równań i nierówności, znajomością własności funkcji liniowej i kwadratowej. W jednym z zadań należało obliczyć sinus kąta ostrego w trójkącie prostokątnym, w którym była podana długość przeciwprostokątnej i przyprostokątnej przylegającej do tego kąta.

W innych zadaniach należało wykazać się znajomością własności figur płaskich. Na przykład obliczyć obwód trójkąta prostokątnego mając dane jego dwa dłuższe boki czy obliczyć pole kwadratu wpisanego w okrąg o danym promieniu.

Maturzyści musieli znać także pojęcia takie jak: logarytm, wartość bezwzględna, średnia arytmetyczna, ciąg arytmetyczny i geometryczny, kąt wpisany, symetria osiowa. W jednym z zadań należało obliczyć objętość sześcianu, w innym wysokość stożka.

W zadaniach otwartych maturzyście mieli m.in. obliczyć prawdopodobieństwo tego, że przy dwukrotnym losowaniu po jednej liczbie ze zwracaniem ze zbioru (1,2,3,4,5,6,7) otrzymamy parę liczb, których iloczyn jest podzielny przez 6. W arkuszu było też zadanie tekstowe, dotyczące przejazdu dwóch pociągów pospiesznego i osobowego z miasta A do miasta B, które dzieli odległość 210 km. Rozwiązujący je mieli obliczyć czas pokonania tej drogi przez pociąg pospieszny, jeżeli średnia prędkość pociągu pospiesznego na tej trasie jest o 24 km/h większa od średniej prędkości pociągu osobowego oraz wiedząc, że pociąg pospieszny pokonuje tę trasę o 1 godz. szybciej niż pociąg osobowy.

Egzamin z matematyki na poziomie podstawowym trwał 170 minut. Maturzyści za rozwiązanie wszystkich zadań mogli maksymalnie otrzymać 50 punktów: za każde zadanie, w zależności od jego stopnia trudności, od 1 do 5 punktów; najwyżej punktowane były zadania otwarte.

Co o maturze myślą maturzyści?

Maturzyści, z którymi rozmawiali dziennikarze PAP, niezależnie od tego czy uczyli się w klasie matematyczno-fizycznej, czy w ogólnej oceniali zadania, jako: "proste", "do przejścia", "standardowe", "typowe", "niezaskakujące".

"Łatwa i banalna" - mówili o maturze uczniowie V LO im. Augusta Witkowskiego w Krakowie. Licealiści z klas o profilu matematyczno-fizycznym skończyli maturę już godzinę przed czasem. "Nic mnie nie zaskoczyło. Ze wszystkim sobie poradziłem. Wiem, że zdałem" - ocenił Michał. Zdaniem jego koleżanki Magdaleny zwłaszcza geometria była prosta.

Michał, także uczeń klasy matematyczno-fizycznej przyznał, że jedynym problemem było dla niego spełnienie wymogów formalnych testu. "Wiedziałem jak rozwiązać wszystkie zadania. Starałem się tylko, aby to, co piszę, było napisane przejrzyście, by wyraźnie i jasno komentować, że coś z czegoś wynika i zrozumiale tłumaczyć skąd taki, a nie inny wynik - wyjaśnił.

Matura nie sprawiła problemów również uczniom z klas o profilu humanistycznym. "Zadania zamknięte były banalne. Otwarte również, choć wymagały już więcej zastanowienia" - oceniła Weronika.

"Zadania były dosyć proste i nic nas nie zaskoczyło; liczymy na bardzo dobre wyniki" - mówili zgodnie Jakub, Paweł, Grzegorz, Jan i Krzysztof z klasy matematyczno-fizycznej I LO w Gdańsku. "To były standardowe zadania, których każdy powinien uczyć się na lekcji i spodziewaliśmy się takich" - powiedział Jan. Według gdańskich maturzystów, "tegoroczne zadania były o wiele prostsze niż podczas matury w ubiegłym roku".

"Egzamin był łatwiejszy niż matura próbna z matematyki, przede wszystkim było mało zadań typu udowodnij, które sprawiają najwięcej problemów" - powiedziała Weronika z IX LO we Wrocławiu. "Najtrudniejsze było dowodzenie jednego twierdzenia. Już od początku, od pierwszej klasy tego nie lubiłem. Poza tym nie było najgorzej" - Mateusz z XXXII LO w Poznaniu.

Zdaniem wicedyrektor LO im. Mikołaja Kopernika w Katowicach Iwony Wachstiel maturzyści wyszli po egzaminie byli spokojni. "Mówili, że poradzili sobie z zadaniami, a ich buzie były uśmiechnięte" - powiedziała.

Matematyka należy do obowiązkowych przedmiotów maturalnych obok języka polskiego i języka obcego. Uczniowie zdają również przedmioty dodatkowe (od jednego do sześciu). Zdają je na poziomie podstawowym lub rozszerzonym. W tej grupie znajdują się: biologia, chemia, filozofia, fizyka i astronomia, geografia, historia, historia muzyki, historia sztuki, informatyka, język łaciński i kultura antyczna, język mniejszości etnicznej, język regionalny (kaszubski), wiedza o społeczeństwie, wiedza o tańcu.