Arkusz egzaminacyjny zawierał 34 zadania. Wśród nich było 25 zadań zamkniętych, czyli takich, w których uczeń wybiera poprawną odpowiedź z czterech wskazanych. Pozostałe dziewięć zadań to zadania otwarte, czyli takie, gdzie zdający sam musi udzielić odpowiedzi oraz poprawnie zapisać sposób rozwiązywania.

Przy rozwiązywaniu zadań maturzyści mogli korzystać z zestawów wzorów matematycznych oraz kalkulatora prostego.

Matura 2012. Matematyka, poziom podstawowy
pobierz plik

Rozwiązując zadania maturzyści musieli np. obliczyć o ile procent obniżyła się początkowa cena po dwukrotnej obniżce, najpierw o 20 proc., a potem o 30 proc. Musieli też wykazać się umiejętnością rozwiązywania równań i nierówności, znajomością własności funkcji liniowej i kwadratowej. W jednym z zadań należało obliczyć sinus kąta ostrego w trójkącie prostokątnym, w którym była podana długość przeciwprostokątnej i przyprostokątnej przylegającej do tego kąta.

W innych zadaniach należało wykazać się znajomością własności figur płaskich. Na przykład obliczyć obwód trójkąta prostokątnego mając dane jego dwa dłuższe boki czy obliczyć pole kwadratu wpisanego w okrąg o danym promieniu.

Maturzyści musieli znać także pojęcia takie jak: logarytm, wartość bezwzględna, średnia arytmetyczna, ciąg arytmetyczny i geometryczny, kąt wpisany, symetria osiowa. W jednym z zadań należało obliczyć objętość sześcianu, w innym wysokość stożka.

W zadaniach otwartych maturzyście mieli m.in. obliczyć prawdopodobieństwo tego, że przy dwukrotnym losowaniu po jednej liczbie ze zwracaniem ze zbioru (1,2,3,4,5,6,7) otrzymamy parę liczb, których iloczyn jest podzielny przez 6. W arkuszu było też zadanie tekstowe, dotyczące przejazdu dwóch pociągów pospiesznego i osobowego z miasta A do miasta B, które dzieli odległość 210 km. Rozwiązujący je mieli obliczyć czas pokonania tej drogi przez pociąg pospieszny, jeżeli średnia prędkość pociągu pospiesznego na tej trasie jest o 24 km/h większa od średniej prędkości pociągu osobowego oraz wiedząc, że pociąg pospieszny pokonuje tę trasę o 1 godz. szybciej niż pociąg osobowy.

Egzamin z matematyki na poziomie podstawowym trwał 170 minut. Maturzyści za rozwiązanie wszystkich zadań mogli maksymalnie otrzymać 50 punktów: za każde zadanie, w zależności od jego stopnia trudności, od 1 do 5 punktów; najwyżej punktowane były zadania otwarte.

Co o maturze myślą maturzyści?

Maturzyści, z którymi rozmawiali dziennikarze PAP, niezależnie od tego czy uczyli się w klasie matematyczno-fizycznej, czy w ogólnej oceniali zadania, jako: "proste", "do przejścia", "standardowe", "typowe", "niezaskakujące".

"Łatwa i banalna" - mówili o maturze uczniowie V LO im. Augusta Witkowskiego w Krakowie. Licealiści z klas o profilu matematyczno-fizycznym skończyli maturę już godzinę przed czasem. "Nic mnie nie zaskoczyło. Ze wszystkim sobie poradziłem. Wiem, że zdałem" - ocenił Michał. Zdaniem jego koleżanki Magdaleny zwłaszcza geometria była prosta.

Michał, także uczeń klasy matematyczno-fizycznej przyznał, że jedynym problemem było dla niego spełnienie wymogów formalnych testu. "Wiedziałem jak rozwiązać wszystkie zadania. Starałem się tylko, aby to, co piszę, było napisane przejrzyście, by wyraźnie i jasno komentować, że coś z czegoś wynika i zrozumiale tłumaczyć skąd taki, a nie inny wynik - wyjaśnił.

Matura nie sprawiła problemów również uczniom z klas o profilu humanistycznym. "Zadania zamknięte były banalne. Otwarte również, choć wymagały już więcej zastanowienia" - oceniła Weronika.

"Zadania były dosyć proste i nic nas nie zaskoczyło; liczymy na bardzo dobre wyniki" - mówili zgodnie Jakub, Paweł, Grzegorz, Jan i Krzysztof z klasy matematyczno-fizycznej I LO w Gdańsku. "To były standardowe zadania, których każdy powinien uczyć się na lekcji i spodziewaliśmy się takich" - powiedział Jan. Według gdańskich maturzystów, "tegoroczne zadania były o wiele prostsze niż podczas matury w ubiegłym roku".

"Egzamin był łatwiejszy niż matura próbna z matematyki, przede wszystkim było mało zadań typu udowodnij, które sprawiają najwięcej problemów" - powiedziała Weronika z IX LO we Wrocławiu. "Najtrudniejsze było dowodzenie jednego twierdzenia. Już od początku, od pierwszej klasy tego nie lubiłem. Poza tym nie było najgorzej" - Mateusz z XXXII LO w Poznaniu.

Zdaniem wicedyrektor LO im. Mikołaja Kopernika w Katowicach Iwony Wachstiel maturzyści wyszli po egzaminie byli spokojni. "Mówili, że poradzili sobie z zadaniami, a ich buzie były uśmiechnięte" - powiedziała.

Matematyka należy do obowiązkowych przedmiotów maturalnych obok języka polskiego i języka obcego. Uczniowie zdają również przedmioty dodatkowe (od jednego do sześciu). Zdają je na poziomie podstawowym lub rozszerzonym. W tej grupie znajdują się: biologia, chemia, filozofia, fizyka i astronomia, geografia, historia, historia muzyki, historia sztuki, informatyka, język łaciński i kultura antyczna, język mniejszości etnicznej, język regionalny (kaszubski), wiedza o społeczeństwie, wiedza o tańcu.