statystyki

Finał sezonu bez fajerwerków: Trudno kupić auto w okazyjnej cenie

autor: Patrycja Otto, Damian Furmańczyk09.11.2015, 07:40; Aktualizacja: 09.11.2015, 09:08
Samochód, kierowca

Na samochody większości marek trzeba czekać 2–4 miesiąceźródło: ShutterStock

Pod koniec roku coraz trudniej kupić auto w okazyjnej cenie. Dilerzy ograniczają zapasy, a wraz z nimi znikają wielkie wyprzedaże

Coraz więcej producentów sprzedających samochody osobowe na polskim rynku wstrzymuje się z ogłaszaniem promocji na końcówki roczników. Powód? Mała liczba dostępnych aut i zmieniające się preferencje klientów.

– Od kilku lat importerzy bardzo ostrożnie zamawiają auta pod koniec roku, co automatycznie przekłada się na ich liczbę na stokach (czyli w magazynach, gdzie są dostępne od ręki – red.). Dzieje się tak z dwóch powodów. Raz że klienci rzadziej niż kiedyś decydują się na auta stokowe, częściej sięgając po samochody szyte na miarę. Po drugie, klienci indywidualni kupują mniej. Rynek ciągną firmy, a stoki nie powstają z myślą o zakupach flotowych – tłumaczy Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Dilerzy potwierdzają ograniczanie zapasów. – Są mniejsze niż w latach ubiegłych. Dbamy jednak o to, by na stoku były zawsze auta popularne wśród klientów – tłumaczy Stanisław Dojs z Volvo Car Poland.

Kia, która oferuje dziewięć modeli, na stokach dysponuje zaledwie trzema: cee’d, sportage oraz rio. – Od 4–5 lat sukcesywnie zmniejszamy stoki o kilka procent. W tej chwili liczą one ponad sto samochodów. To efekt zmiany polityki podyktowanej nowymi potrzebami klientów. Ci robią bowiem zakupy przemyślane. Wolą auta skonfigurowane pod swoje potrzeby. Nie chcemy więc zostawać z zapasem, który trzeba sprzedać z mniejszym zyskiem – wyjaśnia Monika Krzesak z działu marketingu Kia Motors Polska.


Pozostało jeszcze 74% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie