statystyki

Wykorzystanie logo a prawo autorskie

autor: Adrian Zwoliński04.09.2015, 11:00; Aktualizacja: 04.09.2015, 11:53
Logo, po przeprowadzeniu procedury, może być również chronione prawem ochronnym na znak towarowy

Logo, po przeprowadzeniu procedury, może być również chronione prawem ochronnym na znak towarowyźródło: Dziennik Gazeta Prawna

Powszechną praktyką jest dziś informowanie o tym, z kim współpracujemy lub kogo obsługujemy. Warto pamiętać o kontekście prawnym takiej autopromocji, w której często sięgamy po logo klienta

Reklama


Marka samochodu określa nas tak samo jak sposób picia kawy, z kolei fakt, czy pijemy ją na placu Zbawiciela czy w którymś z lokali speakeasy (bez szyldu, dla wtajemniczonych – red.) również jest znaczący. Facebook nie byłby tym samym miejscem bez zdjęć jedzenia, postów o tym, co czytamy, gdzie jesteśmy lub gdzie będziemy. Oczywiście, portale społecznościowe pomagają również w komunikacji czy w organizowaniu czasu, jednak granica między komunikowaniem o sobie a komunikowaniem się z innymi jest coraz mniej wyraźna.

Komercjalizacja życia codziennego to materiał na zupełnie odrębny artykuł. Promocja to przede wszystkim lwia część działalności podmiotów gospodarczych. Powszechną praktyką jest, że przedsiębiorcy informują klientów o tym, z kim współpracują lub kogo obsługiwali, w szczególności jeśli partner w interesach lub obsługiwany jest podmiotem cieszącym się dobrą reputacją. Ta forma autopromocji przybiera najczęściej postać wydzielonej przestrzeni w folderach, materiałach reklamowych czy stronie internetowej, gdzie pod hasłem ,,współpracownicy”, ,,nasi klienci” lub ,,klienci o nas” widnieje logo innych podmiotów. Używanie go celem zakomunikowania potencjalnym klientom o własnym doświadczeniu i renomie nie jest pozbawione kontekstu prawnego. W tym miejscu należy zaznaczyć, że zakres pojęcia logo nie jest jednoznaczny. W pewnym uproszczeniu, na potrzeby niniejszego tekstu, logo to znak graficzny lub słowno-graficzny, mogący się składać z logotypu (tekstowa prezentacja nazwy) i sygnetu (symbolu graficznego), używany głównie do identyfikacji organizacji o charakterze gospodarczym, jak spółki lub społecznym, np. stowarzyszenia (zob. Adam Walkiewicz, „Logotyp – czym różni się od loga?”, jaksiepromowac.pl).

Kiedy niczym Alicja podążamy za białym królikiem polskiego systemu prawnego, prędzej czy później będziemy zmuszeni rozważyć kwestię, która dla prawnika jest ważniejsza niż adamsowskie Wielkie Pytanie o Życie, Wszechświat i całą resztę: jak analizowany problem wygląda z perspektywy prawa?

Utwór, czyli prawo autorskie


Pozostało jeszcze 84% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama