Urlop wypoczynkowy jest przywilejem pracownika, a to znaczy, że przełożony nie ma obowiązku udzielić mu go w określonym terminie. Jednym wyjściem jest wtedy urlop na żądanie, który jednak przysługuje pracownikowi tylko w wymiarze czterech dni w każdym roku kalendarzowym.
Nie znaczy to jednak, że pracownik ma zagwarantowany urlop w dowolnym wybranym przez siebie terminie i to nawet, jeżeli wcześniej został on wpisany do planu urlopów w danej firmie. Przede wszystkim nie wszystkie firmy mają obowiązek ustalania takich planów - nie musi ich być w przedsiębiorstwach, gdzie nie działa zakładowa organizacja związkowa lub w takich, gdzie ta organizacja wyraziła na to zgodę.
Ponadto nawet sporządzony plan ma charakter raczej orientacyjny niż obligatoryjny, w przypadku urlopu wypoczynkowego decydująca jest więc zawsze zgoda i podpis pracodawcy, który - nawet jeżeli pracownik miał wcześniej zaplanowany urlop i informował o tym - może się na niego nie zgodzić.
Pracodawca może przesunąć urlop
Przesunięcie przez pracodawcę urlopu pracownikowi nie jest jednocześnie tym samym co odmowa udzielenia urlopu. Rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego wyraźnie zaznacza, że pracodawca, który nie daje pracownikowi zgody na urlop w określonym terminie, musi mu jej udzielić w innym czasie. Ani Kodeks pracy, ani rozporządzenie nie precyzują jednak, kiedy ma to nastąpić, pracodawca w uzasadnionych okolicznościach może więc wiele razy przesuwać terminu wypoczynku, a ogranicza go jedynie nakaz udzielenia urlopu w tym samym roku kalendarzowym, w którym pracownik nabył do niego prawo.
Co z wykupionymi wycieczkami i biletami?
Jeżeli pracodawca odwołuje pracownikowi wcześniej zaplanowany urlop, do którego ten się przygotował - to znaczy na przykład wykupił wycieczkę w biurze podróży lub zamówił bilety - to powinien w takiej sytuacji zwrócić mu koszty związane z anulowaniem wakacyjnych planów.
Muszą to być jednak koszty faktycznie poniesione przez pracownika i udokumentowane, a także bezpośrednio związane z przesunięciem urlopu. Tak więc pracodawca nie zwróci ceny całej wycieczki, ale tylko tą wpłatę, która przepadła z powodu odwołania wczasów. Pracownik może się natomiast domagać zwrotu kosztów za małoletnie dziecko, jeśli jego wyjazd musiał być odwołany z powodu braku dorosłego opiekuna.
Kiedy pracodawca musi udzielić urlopu
Ostatecznie urlop na żądanie
Pracownik powinien jednak pamiętać, że urlop na żądanie jest częścią urlopu wypoczynkowego i stosuje się do niego ogólne regulacje urlopowe, co oznacza, że w szczególnych okolicznościach, gdy wymaga tego interes firmy, pracodawca może sprzeciwić się żądaniu pracownika. Jednak pracownikowi, który nie uzyska zgody pracodawcy i nie stawi się w pracy, nie można zarzucić ciężkiego naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych, zwłaszcza jeżeli jego absencję wymusiły szczególne okoliczności, na przykład związane ze stanem zdrowia lub wypadkami losowymi.
Co gdy pracodawca łamie przepisy?
Jednak nawet w przypadku, gdy pracodawca łamie prawo, nie uprawnia to pracownika do samowolnego wykorzystania urlopu wypoczynkowego. Jedyne, co może więc zrobić, to zgłosić problem naruszenia do Państwowej Inspekcji Pracy.
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 8.01.1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz. U. z 1997 r. nr 2, poz. 14).