Spółka akcyjna Fundusz Hipoteczny Dom błędnie informowała o zasadach dotyczących wypłacanej renty dożywotniej – uznała Prezes UOKiK i nakazała zmianę praktyki oraz nałożyła karę w wysokości ponad 40 tys. zł. Urząd zakwestionował także ograniczanie seniorom przez spółkę komandytowo - akcyjną Fundusz Hipoteczny DOM prawa do zamieszkania z najbliższymi osobami – przedsiębiorca zobowiązał się do zaniechania stosowania nieuczciwej praktyki

Spółka Akcyjna Fundusz Hipoteczny Dom reklamuje na swojej stronie internetowej produkt zwany rentą hipoteczną. Oferty tego typu kierowane są do osób starszych, które w zamian za przeniesienie prawa własności mieszkania otrzymują świadczenie pieniężne, wypłacane najczęściej co miesiąc, wraz z możliwością dożywotniego pozostania w dotychczas zamieszkałym lokalu (służebność mieszkania).

We wrześniu 2013 roku UOKiK wszczął dwa postępowania. Pierwsze przeciwko spółce akcyjnej Fundusz Hipoteczny Dom, która zajmuje się reklamą renty hipotecznej. Drugie postępowanie wszczęto przeciwko współpracującej z nią spółce komandytowo – akcyjnej Fundusz Hipoteczny Dom, z którą seniorzy zawierają umowy renty hipotecznej. Pierwsze postępowanie wykazało, że na stronie internetowej spółki akcyjnej Fundusz Hipoteczny Dom, funduszhipoteczny.pl (w zakładce Pytania i odpowiedzi), znalazła się m.in. sugestia, że niezależnie od wypłacanej konsumentowi renty nowy właściciel mieszkania będzie regulował także czynsz za przejmowaną nieruchomość. W rezultacie senior mógł skorzystać z oferty przekonany, że oprócz wypłacanej mu renty hipotecznej, z osobnych środków będzie opłacany czynsz. W rzeczywistości czynsz nie stanowi osobnego świadczenia a jest on opłacany z przyznanej seniorowi renty hipotecznej, co ostatecznie zmniejsza kwotę bezpośrednio wypłacaną klientom. Zdaniem Urzędu, spółka akcyjna Fundusz Hipoteczny Dom wprowadzała konsumentów w błąd przedstawiając warunki umowy jako bardziej atrakcyjne niż w rzeczywistości.

Wprowadzanie w błąd jest uznawane za niezgodą z prawem nieuczciwą praktykę rynkową. Seniorzy, do których spółka adresuje swoją ofertę, są szczególnie narażeni na takie praktyki ponieważ charakteryzują się zwykle dużą podatnością na perswazję i często nie są dobrze poinformowani o przysługujących im prawach, co potwierdzają zlecone przez UOKiK badania opinii.

Prezes UOKiK nakazała spółce akcyjnej Fundusz Hipoteczny Dom zaniechanie stosowania kwestionowanych praktyk oraz nałożyła karę pieniężną w wysokości 43 464 zł. Decyzja nie jest prawomocna, przedsiębiorca może odwołać się do sądu.

W wyniku kolejnego postępowania ustalono, że we wzorcach umownych spółki komandytowo - akcyjnej Fundusz Hipoteczny Dom, znalazło się niezgodne z prawem postanowienie. Spółka ta zastrzegała, że gdy jej klient chce aby ktoś u niego zamieszkał, w każdym przypadku musi uzyskać pisemną zgodę przedsiębiorcy. Tymczasem zgodnie z prawem klient spółki komandytowo - akcyjnej Fundusz Hipoteczny Dom, jako osoba mająca służebność mieszkania nie potrzebuje niczyjej zgody na wprowadzenie się małżonka, małoletniego dziecka oraz innej osoby, którą utrzymuje albo jest mu potrzebna przy prowadzeniu gospodarstwa domowego.

Spółka komandytowo – akcyjna Fundusz Hipoteczny Dom zobowiązała się do zaniechania stosowania niedozwolonej praktyki, poprzez zawieranie nowych umów, które w swojej treści nie będą zawierać zakwestionowanego postanowienia i przedstawienie propozycji aneksowania umów dotychczasowym klientom.

W roku 2013 UOKiK przygotował raport na temat praktyk przedsiębiorców oferujących tzw. rentę dożywotnią. O prawach konsumentów zainteresowanych zawarciem umowy świadczeń dożywotnich można poczytać w specjalnym poradniku. Jednocześnie przypominamy, że bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw można uzyskać u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów lub pod numerem telefonu 800 007 707 czynnym od poniedziałku do piątku, w godz. 9.00-17.00. Porady udzielane są także w oddziałach Federacji Konsumentów. Z bezpłatnej pomocy ekspertów można skorzystać też wysyłając pytania na adres porady@dlakonsumentow.pl, który obsługuje Stowarzyszenie Konsumentów Polskich.

Źródło: UOKiK