statystyki

Cyberzagrożenia: Od spamu i phishingu, do wymuszania okupu

autor: Sylwia Czubkowska28.03.2017, 07:27; Aktualizacja: 28.03.2017, 07:44
Z najnowszych danych NC Cyber wynika, że najwięcej z tych incydentów stanowiły oszustwa komputerowe (1069), ale sporo było także prób włamań (109) i złośliwego oprogramowania (211).

Z najnowszych danych NC Cyber wynika, że najwięcej z tych incydentów stanowiły oszustwa komputerowe (1069), ale sporo było także prób włamań (109) i złośliwego oprogramowania (211).źródło: ShutterStock

Skala incydentów, włamań i uderzeń w cyberprzestrzeni wzrosła do takiego poziomu, że już nie można ich traktować jak zagrożenia teoretycznego. 

Reklama


Miasto Żagań i Urząd Gminy Miejsce Piastowe. Mało znane i niewielkie miejscowości na początku tego roku odczuły dobitnie, jak może wyglądać cyberatak. Strony internetowe lokalnych władz tych miejscowości zostały niespodziewanie zaatakowane, i to w dosyć zaskakujący sposób. Cyberprzestępcy podmienili witryny i zamieścili na nich nieprawdziwe wezwania do protestu przeciwko rozmieszczeniu amerykańskich żołnierzy w Polsce. Co więcej, autorstwo tym apelom przypisali lokalnym politykom.

Niemalże w tym samym czasie trwał, i to przez dłuższy czas, cyberatak na Komisję Nadzoru Finansowego i kilka banków. Padła strona KNF, co więcej, to na niej miało znajdować się złośliwe oprogramowanie, które mogło infekować komputery kolejnych użytkowników.

Kilka miesięcy wcześniej kłopoty miała Netia, w której w wyniku ataku doszło do częściowego wycieku danych klientów. Operator szybko sprawę wykrył i zawiadomił klientów.

Wierzchołek góry

To tylko drobna część cyberataków, o których dowiedziała się opinia publiczna. Większość nie jest ujawniana, ale ich skala rośnie, i to w zatrważającym tempie. Juliusz Brzostek, dyrektor Narodowego Centrum Cyberbezpieczeństwa w Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej, pokazuje najnowsze dane za ubiegły rok. – 1926 obsłużonych incydentów na podstawie 7275 zgłoszeń. Rok wcześniej takich incydentów CERT Polska obsłużył 1456, czyli mamy wyraźny wzrost, o niemalże jedną czwartą. Z czego to wynika? Po części to kwestia rosnącej liczby urządzeń, szczególnie mobilnych w Polsce. Drugi powód to oczywiście wzrost społecznej świadomości tego, że padło się ofiarą cyberprzestępstwa i że takie incydenty można do nas zgłaszać – tłumaczy Brzostek.


Pozostało jeszcze 78% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane

Reklama