Dziś zaczynają obowiązywać znowelizowane przepisy ustawy – Prawo energetyczne (t.j. Dz.U. z 2012 r. nr 1059 z późn. zm.). Nowela, prócz nałożenia tzw. obliga gazowego, czyli obowiązku sprzedaży na Towarowej Giełdzie Energii części gazu wysokometanowego wprowadzanego do polskiego systemu przesyłowego, tworzy ułatwienia dla tych, którzy chcą inwestować w odnawialne źródła energii (OZE).

Od 11 września łatwiejsze ma być m.in. przyłączenie mikroinstalacji (o zainstalowanej mocy do 40 kW) odnawialnych źródeł energii do sieci. Zostały one bowiem zwolnione z obowiązku wnoszenia opłaty za przyłączenie. Ze względu na brak wpływu przyłączenia takiej instalacji na gospodarkę przestrzenną gminy ustawodawca zdecydował również, że podmiot składający wniosek o przyłączenie będzie zwolniony z obowiązku dołączania dokumentów potwierdzających dopuszczalność lokalizacji danego źródła na terenie objętym planowaną inwestycją.
Zmiany w prawie energetycznym połączone są z nowelizacją art. 29 prawa budowlanego (t.j. Dz.U. z 2010 r. nr 243, poz. 1623 z późn. zm.). Zgodnie z jego nowym brzemieniem z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę, prócz wolno stojących kolektorów słonecznych, został zwolniony także montaż pomp ciepła oraz urządzeń fotowoltaicznych o zainstalowanej mocy elektrycznej do 40 kW. Przepis ten ma duże znaczenie praktyczne, kładzie bowiem kres niejednolitej interpretacji w tej materii.
Ustawa określiła również gwarantowaną cenę zakupu energii wytworzonej w mikroinstalacji. Ma się on odbywać po cenie równej 80 proc. średniej ceny sprzedaży energii elektrycznej w poprzednim roku kalendarzowym. Co ważne, wytwórcy prądu w mikroinstalacjach nie będą zobligowani do zakładania działalności gospodarczej.
Nowela wprowadza do obrotu nowe pojęcie – odbiorcy wrażliwego. To osoba, której przyznano dodatek mieszkaniowy w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o dodatkach mieszkaniowych (Dz.U. z 2013 r. poz. 966), będąca stroną umowy kompleksowej lub sprzedaży energii elektrycznej zawartej z przedsiębiorstwem energetycznym i zamieszkująca w miejscu dostarczania prądu. Przysługiwać jej będzie zryczałtowany dodatek energetyczny. Jego przeciętna wysokość wynosić ma około 20 zł miesięcznie. Dodatek ten przyznawany będzie przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta na wniosek odbiorcy wrażliwego. Środki na wypłatę świadczeń gminy otrzymają z budżetu.
Nowelizacja zmienia również sposób rozstrzygania sporów z zakresu energetyki, wdrażając tym samym art. 3 ust. 13 unijnej dyrektywy 2009/72/WE. W przypadku gdy odbiorca paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła w gospodarstwie domowym złoży do przedsiębiorstwa energetycznego reklamację, a przedsiębiorstwo jej nie uwzględni, przed skarżącym otworzy się droga sądowa. Będzie on mógł w terminie 14 dni od dnia otrzymania powiadomienia o nieuwzględnieniu reklamacji wystąpić do stałego polubownego sądu konsumenckiego przy wojewódzkim inspektoracie Inspekcji Handlowej z wnioskiem o rozpatrzenie sporu.
Do czasu wyroku przedsiębiorca nie będzie mógł wstrzymać dostaw paliw spierającemu się z nim podmiotowi.
Ustawa modyfikuje również sposób obsadzania funkcji prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.
Będzie on powoływany przez Prezesa Rady Ministrów spośród kandydatów wyłonionych w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru, organizowanego przez szefa KPRM (dotychczas konkurs przeprowadzało Ministerstwo Gospodarki, a premier powoływał prezesa URE na wniosek szefa tego resortu). Konkurs powinien zostać rozpisany w ciągu sześciu miesięcy. Urząd prezesa URE będzie również kadencyjny (pięcioletnia kadencja z możliwością ponownego jednorazowego powołania).
Etap legislacyjny
Weszło w życie 11 września 2013 r.