Komitet Fizyki PAN protestuje przeciw nowej podstawie programowej. Profesorów z Polskiej Akademii Nauk niepokoi, że w efekcie nowej reformy część uczniów szkół ponadgimnazjalnych będzie miała ograniczony dostęp do nauczania przedmiotów ścisłych.
Nowy model nauczania od września wchodzi m.in. do liceów. Licealiści po pierwszej klasie będą musieli wybrać profil dalszego kształcenia. To o tyle istotne, że wybierając nauki ścisłe, w praktyce przestają się uczyć przedmiotów humanistycznych. I odwrotnie. Np. jeśli ktoś zdecyduje się na profil ścisły, zamiast lekcji historii i wiedzy o społeczeństwie dostanie blok historyczno-społeczny. Wybierze profil humanistyczny, zamiast lekcji fizyki, chemii, biologii i geografii będzie miał blok tematyczny pt. przyroda, a w nim zajęcia typu „zdrowie i uroda”, „śmiech i płacz” czy „woda – cud natury”.
Naukowcy z Komitetu Fizyki PAN obawiają się, że w następstwie nowych regulacji rozszerzonym zakresem nauczania przedmiotów o charakterze ścisłym, w tym fizyki, będzie objęty nikły odsetek uczniów. Jak pisze prof. Franciszka Krok, przewodnicząca komitetu, spełnienie się tej prognozy wpłynie niekorzystnie na poziom rozwoju intelektualnego przyszłych maturzystów i spowoduje, że tylko nieliczni będą przygotowani do studiowania na kierunkach ścisłych i technicznych. A to wpłynie negatywnie na rozwój i doprowadzi do zapaści technologicznej Polski. Komitet Fizyki PAN uznaje rozporządzenie MEN wprowadzające nowe ramy nauczania za wysoce szkodliwe i domaga się jego głębokiej rewizji.
Podobne protesty wystosowali historycy zaniepokojeni ograniczeniem nauki tej dziedziny w stosunku do uczniów, którzy wybiorą przedmioty ścisłe. Bo reforma powoduje, że ostatni kontakt z historią Aten i narodzinami demokracji uczeń może mieć w pierwszej klasie gimnazjum.
Nowa podstawa programowa:
30 godzin fizyki przerobi uczeń w I klasie liceum
120 godzin „przyrody” (przedmiotu zastępującego biologię, chemię, fizykę i geografię) będzie miał uczeń w II i III klasie liceum
Stara podstawa programowa:
150 godzin fizyki miał w ciągu trzech lat nauki w liceum