statystyki

Inspektor nałoży na aptekę karę za program rabatowy dla klientów

autor: Marcin Nagórek15.07.2015, 09:06; Aktualizacja: 15.07.2015, 09:51
Inspektor nałoży na aptekę karę za program rabatowy dla klientów

Inspektor nałoży na aptekę karę za program rabatowy dla klientówźródło: ShutterStock

Pracownicy wojewódzkiego inspektoratu farmaceutycznego kontrolują m.in. apteki. Z przepisów prawa farmaceutycznego wynika, że zabroniona jest reklama aptek i ich działalności. Czy jest podstawa prawna, aby nałożyć karę pieniężną na placówkę, która prowadziła programy rabatowe dla stałych klientów? Wydawała karty, informowała o tym na stronie internetowej (dopiero w trakcie kontroli zaprzestała). Czy można uznać to za niedozwoloną działalność reklamową?

Nadzór nad przestrzeganiem przepisów zakazujących aptekom i punktom aptecznym prowadzenia określonych form reklamy prowadzi wojewódzki inspektor farmaceutyczny.

W podanym stanie faktycznym nie ma prawnego znaczenia art. 94a ust. 3 ww. ustawy stanowiący, że w razie stwierdzenia naruszenia przepisu ust. 1 (zakaz reklamy działalności) wojewódzki inspektor nakazuje w drodze decyzji zaprzestania prowadzenia takiej reklamy, apteka sama bowiem zaprzestała stosowania programu rabatowego. Pozostaje jednak problem sankcji w postaci kary pieniężnej za wcześniejsze naruszenie ww. przepisów.

Problemem może być przede wszystkim sposób interpretacji art. 94a ust. 1 ustawy w kontekście ustalenia znaczenia terminu „reklama”. Przepis ten zakazuje aptekom kierowania do publicznej wiadomości wszelkiego rodzaju informacji, które dotyczą działalności apteki. Nie definiuje jednak pojęcia reklamy apteki. Wskazuje jedynie, że powinna ona obejmować każdy rodzaj informacji dotyczących działalności placówki.

W orzecznictwie wskazuje się, że wobec braku ustawowej definicji należy w tym względzie odwołać się do opracowań słownikowych. W „Wielkim Słowniku Wyrazów Obcych” wskazano, że reklamą jest działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług. Reklamą działalności apteki będzie więc zamiar przyciągnięcia potencjalnych klientów do dokonania zakupu towarów sprzedawanych w aptece niezależnie od form i metod jej prowadzenia oraz użytych do jej realizacji środków, jeśli jej celem jest zwiększenie sprzedaży produktów leczniczych lub wyrobów medycznych – czytamy w wyrokach Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 17 października 2008 r., sygn. akt VII SA/Wa 698/08, oraz w z 1 lutego 2008 r., sygn. akt VII SA/Wa 1960/07.

Podobnie pojęcie reklamy działalności aptek na gruncie prawa farmaceutycznego jest rozumiane przez Sąd Najwyższy. W wyroku z 2 października 2007 r., sygn. akt II CSK 289/07 SN stwierdził, że reklama oznacza każde przedstawienie (wypowiedź) w jakiejkolwiek formie w ramach działalności handlowej, gospodarczej, rzemieślniczej lub wykonywania wolnych zawodów, dokonane w celu wspierania zbytu towarów lub usług. Wskazano nadto, że przy rozróżnieniu informacji od reklamy trzeba mieć na względzie to, że podstawowym wyznacznikiem przekazu reklamowego jest nie tylko mniej lub bardziej wyraźna zachęta do kupna towaru, lecz także faktyczne intencje podmiotu dokonującego przekazu oraz odbiór przekazu przez podmioty, do których jest kierowany. W konsekwencji SN doszedł do wniosku, że wypowiedź jest reklamą, gdy nad warstwą informacyjną przeważa zachęta do nabycia towaru.

Należy dodać, że co prawda w prawie farmaceutycznym nie ma definicji reklamy aptek oraz ich działalności, jednak w art. 52 ust. 1 ustawy zdefiniowano pojęcie reklamy produktu leczniczego: „Reklamą produktu leczniczego jest działalność polegająca na informowaniu lub zachęcaniu do stosowania produktu leczniczego, mająca na celu zwiększenie liczby przepisywanych recept, dostarczania, sprzedaży lub konsumpcji produktów leczniczych”. Również w oparciu o ten przepis można stwierdzić, że reklamą jest co do zasady działalność sprzedawcy polegająca na informowaniu lub zachęcaniu do określonego zachowania nabywcy, mająca na celu zwiększenie jego obrotów.

W przypadku reklamy produktu leczniczego „określonym zachowaniem” będzie zachęcanie do stosowania tego produktu, natomiast w przypadku reklamy apteki lub jej działalności będzie to zachęcanie do korzystania z jej usług. „Zwiększeniem obrotów” sprzedającego będzie w przypadku reklamy produktu leczniczego zwiększenie liczby przepisywanych recept, dostarczania, sprzedaży lub konsumpcji produktów leczniczych, zaś w przypadku reklamy apteki lub jej działalności będzie to zwiększenie liczby przeprowadzanych przez nią transakcji lub ich wartości.


Pozostało 46% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane