Lekarze coraz więcej czasu poświęcają na prowadzenie dokumentacji medycznej, odbywa się to kosztem pacjentów - podkreślają Pracodawcy RP i apelują o zmniejszenie biurokratycznych obowiązków medyków.

Pracodawcy RP przypominają, że minister zdrowia Bartosz Arłukowicz zapowiadał przegląd i zniesienie niektórych kłopotliwych obowiązków biurokratycznych, które utrudniają pracę szpitali i lekarzy. W ich ocenie, do tej pory nie podjęto żadnych konkretnych działań w tej sprawie.

"Do obowiązków personelu medycznego należy m.in.: sprawdzenie, czy pacjent posiada ważny dowód osobisty, prowadzenie dokumentacji medycznej uwzględniające wymogi ustawy refundacyjnej, wypisywanie recept, wypisywanie i wysyłanie do ZUS druku ZLA" - przypomina wiceprezydent Pracodawców RP Andrzej Mądrala.

Według niego konieczne jest jak najszybsze powołanie zespołu składającego się z lekarzy, świadczeniodawców, ekspertów oraz pracowników Narodowego Funduszu Zdrowia i Ministerstwa Zdrowia. Miałby się on zająć systematycznym przeglądem obowiązków biurokratycznych.

Zdaniem Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Szpitali Prywatnych zmniejszenie obowiązków biurokratycznych lekarzy powinno usprawnić funkcjonowanie polskich szpitali i przychodni. "Prace należy zacząć jak najszybciej, gdyż - jak uczy doświadczenie - pierwsze propozycje zostaną przedstawione nie wcześniej niż późną jesienią, co może oznaczać, że wejdą w życie za około rok" - uważa prezes OSSP Andrzej Sokołowski.

Pracodawcy RP przypominają także, że ponad dwa lata temu powstał zespół roboczy, który miał wypracować szybszy i tańszy sposób przekazywania pieniędzy do NFZ. Obecnie środki do NFZ przekazują ZUS i KRUS za opłatą. W ubiegłym roku ZUS ze składek za przekazanie pieniędzy do NFZ uzyskał ponad 107 mln zł.

Na biurokratyczne obowiązki lekarzy często uwagę zwraca Naczelna Rada Lekarska. W jej opinii zabierają one czas, który medycy powinni poświęcać pacjentom.

Pod koniec maja rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada on możliwość dostępu placówek medycznych do danych Centralnego Wykazu Ubezpieczonych on-line. Pacjent w przychodni będzie musiał podać jedynie numer PESEL, aby można było zweryfikować, czy jest ubezpieczony.

W ubiegłym roku weszła w życie ustawa o systemie informacji w ochronie zdrowia. Ma zapewnić możliwość umawiania wizyt w publicznych poradniach przez internet, monitorowania on-line statusu w kolejce do lekarza lub na badanie. Możliwe będą: dostęp do informacji o zrealizowanych i planowanych świadczeniach zdrowotnych oraz wymiana danych zawartych w elektronicznej dokumentacji w celu prowadzenia diagnostyki, wystawiania e-recept i e-skierowań.

Ustawa przewiduje także tworzenie cyfrowych rejestrów medycznych, które zawierałyby m.in. dane dotyczące pacjentów, szpitali, praktyk lekarskich i pracowników. W ramach systemu informacji medycznej możliwe będzie gromadzenie danych nt. wydanych i zrealizowanych recept, skierowań, zleceń. Obecnie trwają prace nad wdrażaniem rozwiązań, które przewiduje ustawa.