Pod wieloma względami rok 2025 jest wyjątkowy dla Polski i dla polskiej turystyki. Jedną z najważniejszych kwestii jest oczywiście polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej.

Naznaczona konfliktami sytuacja geopolityczna nie ułatwia wywiązania się z tego zadania, najistotniejsze bowiem w tym momencie jest zapewnienie bezpieczeństwa granic, a także stabilizacji społeczno-gospodarczej oraz energetycznej. Prezydencja jednakże stwarza nowe szanse dla Polski, dając możliwość wpływu na kierunki dalszego rozwoju Unii Europejskiej.

Wspomniane kwestie mają także zdecydowany wpływ na turystykę. W tym roku Polska Organizacja Turystyczna świętuje dwudziestopięciolecie swojej działalności. Jest to dodatkowa okazja do prowadzenia specjalnych akcji ukierunkowanych na wprowadzanie najnowszych technologii (w tym sztucznej inteligencji), szeroko pojęte bezpieczeństwo oraz zrównoważony rozwój obiektów turystycznych. Dzięki takim działaniom możemy promować polską turystykę w jej najlepszej odsłonie.

ikona lupy />
Polska: bezpieczny, przyjazny i nowoczesny kraj / fot. materiały prasowe

Certyfikaty POT

Polska Organizacja Turystyczna jest agendą rządową, podlegającą Ministerstwu Sportu i Turystyki, której celem statutowym jest promowanie Polski jako kraju atrakcyjnego turystycznie, nowoczesnego i bezpiecznego. W ramach swojej działalności POT jest inicjatorem i współuczestnikiem wielu projektów, których celem jest kształtowanie i utrwalanie pozytywnego wizerunku naszego kraju oraz promowanie polskich atrakcji turystycznych w duchu zrównoważonego rozwoju. Jednym ze sztandarowych projektów Polskiej Organizacji Turystycznej jest Konkurs na Najlepszy Produkt Turystyczny, w ramach którego przyznawane są Certyfikaty POT. Nagrody te są przyznawane już od ponad 20 lat i w ciągu tego czasu wyróżnionych zostało już kilkaset najciekawszych i najlepiej zrządzanych atrakcji turystycznych w naszym kraju.

Innym niezwykle ważnym projektem jest Złote Logo Polska. Polska Organizacja Turystyczna nagradza tym odznaczeniem osoby oraz instytucje, których codzienna działalność przyczynia się do kreowania pozytywnego wizerunku naszego kraju. Wśród wyróżnionych w 2024 roku znaleźli się między innymi Jerzy Owsiak, Martyna Wojciechowska, Iga Świątek czy Nikola Grbić.

Turystyka jest branżą niezwykle wrażliwą na wszelkie zmiany społeczno-gospodarcze, nowe trendy oraz rozwiązania technologiczne. Obserwujemy to także w Polsce. Doskonałym przykładem jest dynamiczny rozwój turystyki kulinarnej, wpisującej się w najnowszy europejski nurt turystki miejskiej i kulturowej. Pokłosiem tych działań jest podpisanie przez POT w 2023 r. umowy o współpracy ze znanym na całym świecie Przewodnikiem Michelin, dzięki czemu już cztery polskie regiony zostały wyróżnione przez inspektorów Michelin do tego prestiżowego przewodnika.

ikona lupy />
Polska: bezpieczny, przyjazny i nowoczesny kraj / fot. materiały prasowe

Poland! More than you expected

Warto podkreślić, iż Polska Organizacja Turystyczna jest aktywnym członkiem dwóch najważniejszych organizacji międzynarodowych, prowadzących badania statystyczne dotyczące zorganizowanych i planowanych spotkań – od 2002 roku ICCA (International Congress and Convention Association), a od 2011 – UIA (Union of International Assiociations). Raporty ICCA i UIA są narzędziem benchmarkingu w zakresie potencjału kongresowo-konferencyjnego destynacji biznesowych, co pozwala na ustalenie przewag i luk konkurencyjnych w przypadku kandydatury na gospodarza określonego wydarzenia. Poland Convention Bureau POT wraz partnerami rokrocznie raportuje do ICCA i UIA wydarzenia, które odbyły się w naszym kraju, zgodnie z przyjętymi przez stowarzyszenia kryteriami.

Głównym celem działań prowadzonych przez Polską Organizację Turystyczną jest promocja Polski – kraju bezpiecznego, przyjaznego dla turystów i nowoczesnego. Pokłosiem dwudziestopięcioletniej działalności POT jest uplasowanie Polski w pierwszej dwudziestce krajów najbardziej atrakcyjnych turystycznie. Możemy pochwalić się nie tylko przepięknymi krajobrazami, unikatową przyrodą i interesującymi zabytkami, Polska posiada bowiem także doskonale przygotowaną bazę noclegowa i infrastrukturę na najwyższym światowym poziomie. Dzięki funduszom unijnym wiele miejsc i obiektów turystycznych zostało bowiem zrewitalizowanych, a część powstała zupełnie od nowa. Największym jednak skarbem naszego kraju są ludzie ze swoją legendarną gościnnością. Dlatego też nasze kampanie promocyjne są opatrzone hasłem: Poland! More than you expected.