Od stycznia do września do Centralnej Ewidencji Organizatorów i Pośredników Turystycznych wpisane zostały 362 nowe podmioty. To o 7 proc. więcej niż przed rokiem.
Od stycznia do września do Centralnej Ewidencji Organizatorów i Pośredników Turystycznych wpisane zostały 362 nowe podmioty. To o 7 proc. więcej niż przed rokiem.
/>
– Większość, 295, nie tylko organizuje, lecz także sprzedaje imprezy innych firm, 67 jest wyłącznie organizatorami lub agentami – tłumaczy Katarzyna Kochania, rzecznik prasowy Ministerstwa Sportu i Turystyki. Na polskim rynku działa już 3535 biur, czyli o 123 więcej niż na koniec 2012 r.
Według branży 2013 może być jednak ostatnim rokiem tak dynamicznego wzrostu liczby firm wchodzących na rynek. Najwięksi organizatorzy stawiają bowiem coraz mocniej na własne kanały sprzedaży, co odbije się najbardziej na obrotach pośredników.
TUI pod koniec sierpnia rozwiązało umowy z 500 punktami agencyjnymi. – Utrzymaliśmy współpracę z pośrednikami, którzy zwiększają sprzedaż naszych produktów. To ponad 250 agencji – wyjaśnia Marek Andryszak, prezes zarządu TUI Poland. Taki zabieg miał poprawić wyniki finansowe biura. Większa sprzedaż za pośrednictwem własnej strony internetowej i salonów firmowych to mniejsze wydatki na prowizję dla agentów, która wynosi średnio 10 proc. od każdej wycieczki. – Dzięki temu, że sprzedaż w naszych biurach wzrosła o 40 proc., a przez internet aż o 100 proc., stratę z 2012 r. w wysokości 5 mln zł uda nam się zamienić w tym roku w siedmiocyfrowy zysk. Przychody zostaną na podobnym poziomie, czyli ok. 570 mln zł – wylicza Andryszak.
W kolejnym roku strategia ma być kontynuowana. Szczególnie rozwijana będzie sprzedaż online, której udział w obrotach ma wzrosnąć z obecnych 25 do 30 proc.
Podobną drogę obrali też inni najwięksi gracze. W Neckermannie w ciągu najbliższych kilku lat internet ma generować 50 proc. sprzedaży. Obecnie tym kanałem oraz za pośrednictwem 21 własnych salonów sprzedawane jest 30 proc. oferty. – Dlatego inwestujemy cały czas w ten kanał, by uprościć procedurę rezerwacji, a tym samym przyspieszyć czas dokonywania transakcji – zapewnia Krzysztof Piątek, prezes zarządu Neckermann Polska, i podtrzymuje, że po ubiegłorocznej stracie rok 2013 firma zamknie z 1,8 mln zł zysku. – Od stycznia do sierpnia obroty wzrosły o 15 proc., liczba klientów o 15,6 proc. – podkreśla Krzysztof Piątek. W 2012 r. Neckermann obsłużył 123 tys. osób, osiągając 242,5 mln zł przychodu.
Rainbow Tours w dwóch kwartałach wypracował 275,8 mln zł przychodu, o 25 proc. więcej niż przed rokiem. Zysk wzrósł o 3,5 mln zł, do 4,6 mln zł. – Trzeci kwartał zapowiada się równie dobrze. Dlatego podtrzymujemy prognozę 800 mln zł obrotu w całym roku i dużo wyższego zysku niż przed rokiem – mówi Grzegorz Baszczyński, prezes Rainbow Tours. Nie ukrywa, że firma co roku zwiększa wydatki na rozwój sprzedaży w sieci. – Dziś tą drogą sprzedajemy 14 proc. oferty, a poprzez nasze własne salony 31 proc. W przyszłości kanały te będą zyskiwały na znaczeniu. Szczególnie że cały czas rozwijamy naszą sieć sprzedaży – wyjaśnia Grzegorz Baszczyński. Liczba 65 salonów firmowych tego biura jeszcze w tym roku zwiększy się o kolejne 3 lub 4.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama