statystyki

Tarcza dla turystyki, czyli jak uzyskać zwrot pieniędzy za wycieczki niezrealizowane z powodu pandemii

09.10.2020, 07:20; Aktualizacja: 09.10.2020, 07:29
Oman, plaża, morze, turystyka, lato

Aby doszło do rozpatrzenia wniosków i wypłaty – zarówno organizator, jak i podróżny muszą złożyć wniosek o zwrot środkówźródło: Materiały Prasowe
autor zdjęcia: fotomem

1 października został uruchomiony Turystyczny Fundusz Zwrotów, który ma wspomóc biura podróży w wypłacie pieniędzy za niezrealizowane wycieczki z powodu epidemii COVID-19. Procedura wymaga złożenia kompletnych wniosków w systemie elektronicznym Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego – zarówno przez podróżnego, jak i przez organizatora turystyki. Wszystko po to, aby zapobiegać ewentualnym nadużyciom i wyłudzeniom. Liczne warunki i obostrzenia rodzą jednak wiele pytań ze strony przedsiębiorców i ich klientów. Odpowiedzi na nie udzielili eksperci Ministerstwa Rozwoju i Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Czy organizator turystyki powinien złożyć jeden zbiorczy wniosek za wszystkich klientów, czy też lepiej wysyłać pojedyncze wnioski na każdego klienta?

Podmiot starający się pieniądze załącza zbiorczy wniosek, w którym będą wskazane dane poszczególnych klientów.

Czy możliwe jest złożenie kilku wniosków przez organizatora w kilku transzach? Przykładowo: gdy organizator w pierwszym wniosku nie uwzględnił wszystkich podróżnych?

Tak, istnieje taka możliwość, system jest do tego przystosowany.

Do wniosku organizatora turystyki należy dołączyć wykaz umów. Czy powinien on zawierać wszystkie umowy, od których odstąpili klienci biura podróży, czy tylko te objęte wnioskiem o wypłatę?

Wykaz powinien dotyczyć wyłącznie umów, od których podróżni odstąpili w trybie art. 47 ust. 4 ustawy z 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych oraz umów rozwiązanych z podróżnymi w trybie art. 47 ust. 5 pkt 2 tej ustawy (które to odstąpienie od umowy lub rozwiązanie umowy pozostaje w bezpośrednim związku z wybuchem epidemii wirusa SARS-CoV-2, a organizator turystyki nie dokonał zwrotu wpłat wniesionych przez podróżnego lub podróżny nie wyraził zgody na otrzymanie w zamian od organizatora turystyki vouchera). Nie ma potrzeby wskazywania innych umów, co więcej, ich wskazanie byłoby niezgodne z brzmieniem przepisu i mogłoby wprowadzać w błąd.

Czy agent turystyczny może być stroną do zwrotu zaliczek?

Z wnioskiem o wypłatę może wystąpić wyłącznie podróżny.

Ustawa wymaga, aby przy wypełnianiu formularza została podana data wpłat dokonanych przez klientów i touroperatorów. Jaka data powinna być wskazana w systemie przez podróżnego, który wpacił pieniądze do agenta?


Pozostało 93% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane