statystyki

Touroperatorzy na rozdrożu

autor: Piotr Pieńkosz06.06.2017, 10:35; Aktualizacja: 06.06.2017, 10:51
turystyka, turyści, mapa

W trakcie konsultacji Ministerstwo Sprawiedliwości zwróciło uwagę, że w projekcie ustawy brakuje odrębnej definicji niewypłacalności przedsiębiorcy turystycznegoźródło: ShutterStock

PROBLEM: Zakres praw przyznanych konsumentom oraz kształt systemu zabezpieczeń finansowych rynku turystycznego to obszary, które wywołują najwięcej sporów na gruncie projektowanej właśnie ustawy o imprezach turystycznych. Ma ona stać się najważniejszym aktem prawnym regulującym działalność organizatorów turystyki, pośredników turystycznych i agentów turystycznych. Co istotne – projektowane przepisy zmierzają w kierunku zapewnienia lepszej ochrony konsumentom kosztem zwiększenia obowiązków przedsiębiorców. A to budzi olbrzymie kontrowersje. Niedawno zakończyły się konsultacje społeczne projektu. Pod naciskiem branży w toku prac zdecydowano się na zmianę niektórych zapisów. Póki co spokojnie mogą spać m.in. agenci sprzedający wycieczki poza lokalem przedsiębiorstwa – propozycje, aby klient miał prawo odstąpić od umowy w ciągu 14 dni – zostały usunięte. Ale UOKiK apeluje, by je przywrócić.

Projekt ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych implementuje do polskiego systemu prawnego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 25 listopada 2015 r. nr 2015/2302/UE o analogicznym tytule (Dz.Urz. UE z 2015 r. L 326, s.1). Obecnie dokument jest przedmiotem prac komitetu ds. europejskich przy Radzie Ministrów. Proces legislacyjny musi zakończyć się w ciągu najbliższych kilku miesięcy, gdyż najpóźniej 1 stycznia 2018 r. nowe przepisy powinny wejść w życie.

PROBLEM 1. czy kupujący poza lokalem zrezygnuje bez podania przyczyn

W toku konsultacji projektu rozbieżności uwidoczniły się na polu tego, jak szeroka powinna być ochrona konsumentów korzystających z usług touroperatorów. Z najnowszej wersji dokumentu póki co wypadł zapis zaproponowany przez Ministerstwo Sportu i Turystyki stanowiący, że podróżny po zawarciu umowy o udział w imprezie turystycznej poza lokalem przedsiębiorstwa ma prawo w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyn. Los jednak tej regulacji nie jest jeszcze ostatecznie przesądzony, ponieważ Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w piśmie do komitetu ds. unijnych apeluje o jej przywrócenie. Przypomina przy tym, że funkcjonowanie takiego rozwiązania dopuszcza dyrektywa – a jej wdrożenie zależy wyłącznie od państwa członkowskiego. W ocenie UOKiK należy to zrobić z uwagi na wzmocnienie ochrony konsumenta jako słabszej strony umowy.

To, co niepokoi UOKiK, cieszy branżę. Polska Izba Turystyki uważa np., że prawo odstąpienia nie pasuje do specyfiki tego rodzaju umów. [opinia] Firmy, jako argument przeciwko takiemu przepisowi, podają chociażby fakt, że wiele wycieczek jest sprzedawanych jako last minute. Wówczas, gdy klient odstąpiłby od umowy, touroperatorowi trudno byłoby znaleźć zastępstwo.


Pozostało 69% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie

Polecane