Kongres MOVE –to kluczowe wydarzenie poświęcone elektromobilności i mobilności, organizowane przez Grupę MTP w Poznaniu. Jest od lat przestrzenią do rozmów o przyszłości transportu. W tym roku, już 14 października w Poznań Congress Center, eksperci skonfrontują wizje rządu z realiami branży, skupiając się m.in. na dwóch kluczowych obszarach: dekarbonizacji transportu ciężkiego oraz wdrożeniu efektywnych systemów logistycznych.

Kongres MOVE jest częścią szerokiego programu wydarzeń odbywających się w tym samym czasie na MTP – równolegle zaplanowano Local Trends – Europejskie Forum Samorządowe oraz Międzynarodowe Targi Ochrony Środowiska POLECO. Całość stworzy wyjątkową przestrzeń do rozmów o innowacjach, inwestycjach i kierunkach zielonej transformacji gospodarki.

W dyskusji nie zabraknie przełomowych kwestii dla sektora TSL: dekarbonizacji transportu ciężkiego, który jest fundamentem polskiego eksportu oraz wdrożenia efektywnych systemów logistycznych. Kongres MOVE jest platformą dialogu, którego celem jest wypracowania rekomendacji pozwalających Polsce utrzymać konkurencyjność i sprostać unijnym wymogom klimatycznym.

elektromobilnośc, kongres move
ikona lupy />
Dekarbonizacja i EMS – dwa filary debaty o przyszłości transportu na Kongresie MOVE / fot. materiały prasowe

Zeroemisyjny transport ciężki: Wykorzystać 6 miliardów i utrzymać konkurencyjność

Jednym z głównych punktów programu Kongresu będzie debata „MOVING the Heavy Haulage Ahead – dekarbonizacja transportu ciężkiego”. Rząd zapowiedział trzy programy dopłat o łącznej wartości 6 miliardów złotych na zakup zeroemisyjnych ciężarówek, rozwój infrastruktury ładowania i przyłącza energetyczne. Jednak obawy budzą inne działania, takie jak rosnące opłaty drogowe powiązane z emisją CO₂. Równocześnie, zmiany w ustawie o elektromobilności znoszą obowiązek zakupu pojazdów zeroemisyjnych przez samorządy, co utrudnia osiągnięcie ambitnych unijnych celów redukcji emisji CO₂.

Na fundamentalne znaczenie tematu i konieczność rozważnego podejścia do zmian w TSL zwraca uwagę Michał Wekiera, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), partnera merytorycznego Kongresu:

elektromobilność, kongres move
ikona lupy />
Michał Wekiera, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) / fot. materiały prasowe

„Transport drogowy jest kluczowy dla gospodarek europejskich, a szczególnie polskiej. Wszelkie zmiany mające na celu uczynienie go zrównoważonym i mniej emisyjnym muszą być prowadzone z dużą rozwagą, gdyż będą miały istotny wpływ na funkcjonowanie tych gospodarek. Aby to się mogło udać konieczne jest zapewnienie odpowiedniego wsparcia dla użytkowników takich pojazdów, a także wybudowanie łatwo dostępnej dedykowanej infrastruktury energetyczno-paliwowej. Nie bez znaczenia pozostają inne rozwiązania, które mogą uczynić ten transport bardziej zrównoważonym jak np. system EMS czy dłuższe naczepy.”

Bariery dla transformacji wskazuje Maciej Wątor, menedżer ds. elektromobilności MAN Truck & Bus Polska:

elektromobilność, kongres move
ikona lupy />
Maciej Wątor, menedżer ds. elektromobilności MAN Truck & Bus Polska / fot. materiały prasowe

„Dekarbonizacja transportu ciężkiego to wyzwanie, ale poprzez odpowiednie wykorzystanie zasobów dostępnych w Polsce, może być również szansą dla przewoźników. Pozytywnie oceniamy programy wsparcia o wartości 6 mld złotych, które ukierunkowane są na rozwój zeroemisyjnego transportu ciężkiego. Konieczne jest jednak wznowienie dialogu z przedstawicielami rynku, ponieważ skomplikowany proces aplikowania o wsparcie znacząco odbiega od realiów rynkowych i powoduje wiele utrudnień dla firm transportowych, leasingowych oraz producentów pojazdów i infrastruktury ładowania. Dodatkowo, zasadniczą barierą jest brak odpowiedniej infrastruktury – niewystarczająca liczba publicznych stacji ładowania w połączeniu z ponad dwuletnimi terminami uzyskania warunków przyłączeniowych, uniemożliwia rozwój transportu krajowego oraz międzynarodowego. Niezrozumiałe jest również utrzymanie pełnych stawek opłat drogowych dla pojazdów zeroemisyjnych oraz zniesienie wymogu udziału takich pojazdów we flotach realizujących zadania publiczne. Oczekujemy spójnej strategii, uproszczenia procedur i stabilności przepisów – tylko wtedy Polska utrzyma pozycję lidera transportu drogowego i realnie zbliży się osiągnięcia celów redukcji emisji wyznaczonych przez Komisję Europejską.”

Czy Polska jest gotowa na EMS? Przyszłość transportu drogowego

W obliczu rosnących wyzwań klimatycznych, presji kosztowej w logistyce oraz potrzeby zwiększenia efektywności przewozów, Polska staje przed decyzją o dopuszczeniu na swoje drogi zestawów EMS (European Modular System) – dłuższych pojazdów drogowych, które już funkcjonują w wielu krajach UE.

Debata „Czy Polska jest gotowa na EMS? Przyszłość transportu drogowego” zaplanowana podczas Kongresu MOVE, stawia pytania o korzyści i wyzwania związane z wdrożeniem tego rozwiązania. Uczestnicy dyskusji będą poszukiwać odpowiedzi, jak pogodzić interesy branży transportowej, bezpieczeństwo ruchu drogowego i ochronę środowiska. Celem debaty jest wspólne poszukanie odpowiedzi na pytanie: jak mądrze i odpowiedzialnie wprowadzić EMS na polskie drogi oraz wypracowanie rekomendacji dla administracji publicznej.

Na konieczność wdrażania konkretnych rozwiązań zwraca uwagę Wojciech Olasek, Head of Logistics w Volkswagen Poznań, który będzie jednym z panelistów Kongresu:

elektromobilność, kongres move
ikona lupy />
Wojciech Olasek, Head of Logistics w Volkswagen Poznań / fot. materiały prasowe

„EMS to konieczny krok w stronę nowoczesnej i zrównoważonej logistyki. Każdego dnia mierzymy się z wyzwaniami, które związane są rosnącymi kosztami transportu, dostępnością kierowców oraz presją na redukcję emisji CO₂. EMS, o którym chcemy rozmawiać w trakcie konferencji MOVE, to rozwiązanie, które realnie odpowiada na potrzeby branży i to nie tylko motoryzacyjnej. Bardziej pojemne zestawy to optymalizacja kosztów operacyjnych i zużycia paliwa, redukcja kursów, ograniczanie emisji spalin, a przede wszystkim wzrost efektywności całego łańcucha dostaw. Wdrożenie EMS to nie tylko szansa na modernizację sektora TSL, ale też impuls do rozwoju szeroko rozumianej infrastruktury oraz przemysłu.”

MOVE International Mobility Congress odbędzie się 14 października 2025 r. w Poznań Congress Center.

Więcej informacji:www.kongresmove.pl