Rząd we wtorek przyjął projekt nowelizacji ustawy Prawo lotnicze. Nowe przepisy mają dostosować polskie przepisy do unijnych regulacji w zakresie bezzałogowych statków powietrznych.

Jak podała kancelaria premiera we wtorkowym komunikacie, Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw.

"Projekt dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej dotyczących bezzałogowych statków powietrznych. Chodzi także o zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym, poprzez przyjęcie rozwiązań, które umożliwią zapobieganie bezprawnemu wykonywaniu operacji z użyciem systemu bezzałogowego statku powietrznego" – czytamy w komunikacie Centrum Informacyjnego Rządu.

Wskazano w nim, że wśród projektowanych rozwiązań jest zmiana dotychczasowego podziału operacji bezzałogowego statku powietrznego (na te o charakterze sportowym lub rekreacyjnym oraz na operacje komercyjne) na nowy podział. Nowe kategorie to: operacja "otwarta", operacja "szczególna" oraz operacja "certyfikowana". Podział ten wynika z przepisów UE i został dokonany w oparciu o analizę ryzyka wykonywanych operacji lotniczych

"Kategoria +otwarta+ przeznaczona będzie dla operacji wykonywanych w warunkach widzialności wzrokowej (VLOS), o najniższym ryzyku. Niskie ryzyko zapewnione zostanie dzięki jasnym wytycznym, określającym m.in. dopuszczalne masy startowe bezzałogowych statków powietrznych, ich wyposażenie, prędkości lotu, maksymalną energię kinetyczną uderzenia oraz odległość od pojedynczych osób i zgromadzeń osób" – podano w komunikacie.

Dodano, że w operacje z kategorii "szczególnej" zostaną ściśle określone i będą mogły być wykonywane na podstawie zezwolenia wydawanego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Z kolei operacja "certyfikowana" ma być "najwyższą kategorią dopuszczenia do lotu bezzałogowego statku powietrznego. Aby wykonywać operacje w tej kategorii konieczne będzie uzyskanie wpisu do rejestru cywilnych statków powietrznych".

W nowych przepisach pojawia się także możliwość wyznaczania w przestrzeni powietrznej stref geograficznych, które mogą ograniczyć lub wykluczyć wykonywanie operacji z użyciem systemów BSP. Celem tego rozwiązania jest wyeliminowanie zagrożeń związanych z bezpieczeństwem, prywatnością, ochroną danych osobowych czy ochroną środowiska naturalnego, które wynikają z wykonywania operacji BSP. Wyznaczanie stref geograficznych zostanie powierzone Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Poza tym nowelizacja ma umożliwić Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz PAŻP realizowanie ich zadań w formie cyfrowej, z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego.

"Nowe rozwiązania mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać w innym terminie" – dodano w komunikacie CIR. (PAP)

ms/ mk/