statystyki

Prawo transportowe: Przewoźnicy chcą zmian w ważeniach

autor: Piotr Szymaniak09.12.2015, 07:19; Aktualizacja: 09.12.2015, 07:58
Tir

ZMPD przekazało nawet do ministerstwa pakiet projektów nowelizacji odpowiednich ustaw. Nie tylko prawa o ruchu drogowym, ale też o drogach publicznychźródło: ShutterStock

Ich zdaniem kary za przeciążenia powinny być nakładane za przekroczenie dopuszczalnej masy pojazdu. Nie zaś za zbyt duże naciski na oś.

Do niedawna cysterny były ważone tylko pod względem przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu, a nie pod względem nacisków na oś. Te, w zależności od kategorii drogi, nie mogą przekraczać 8, 10 lub 11,5 tony na oś. Jeśli nacisk jest większy, przewoźnik musi wykupić zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego. I to nawet gdy nie została przekroczona ani dopuszczalna masa całkowita, ani maksymalna ładowność.

Brak takiego zezwolenia grozi administracyjną karą pieniężną. Jedynie przewożenie ładunków sypkich oraz drewna jest wyłączone spod tych sankcji na podstawie art. 140aa ust. 4 ustawy – Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 1137 ze zm.). Przepis ten stanowi, że nie wszczyna się postępowania wobec przewoźnika transportującego takie towary bez specjalnego zezwolenia, jeśli nie została przekroczona dopuszczalna masa całkowita pojazdu. Jeśli więc ciężarówka przewozi drewno lub piasek, to sprawdza się tylko całkowitą jej masę, a nie rozłożenie ciężaru na poszczególne osie. I chociaż w przepisach od dawna nic się nie zmieniło, to w ubiegłym roku Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju wyjaśniło służbom kontrolnym (Inspekcji Transportu Drogowego i urzędom celnym), że ładunki płynne nie należą do kategorii ładunków... sypkich.

Brak logiki

– Kary za przeważenia na poszczególnych osiach nakładane są na przewoźnika oraz załadowcę. Dlatego obydwa podmioty mają zadbać o prawidłowe rozmieszczenie towaru. O ile jednak przewożąc towar na paletach, załadowca jest w stanie odpowiednio go rozmieścić i zabezpieczyć, to takiej możliwości nie ma w przypadku materiałów płynnych – tłumaczy Iwona Szwed.

Dodaje też rzecz pozornie oczywistą: w czasie jazdy i po zatrzymaniu ładunek płyn wewnątrz cysterny pozosteje nieustabilizowany.


Pozostało 65% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie