64 proc. polskich kierowców wskazało na brak możliwości obejrzenia pojazdu na żywo przed zakupem jako czynnik, który mógłby zniechęcić do kupna auta używanego całkowicie przez internet. Z kolei 59 proc. respondentów zwróciło uwagę na ewentualne rozbieżności między raportem rzeczoznawcy a stanem faktycznym samochodu, a 58 proc. - na zakup bez jazdy testowej - podano w badaniu „Auto używane w sieci” Santander Consumer Multirent.
33 proc. ewentualnych nabywców zniechęca do e-kupna opłata za dostarczenie auta pod wskazany adres. Krótki okres podstawowej gwarancji wskazało natomiast 22 proc. zmotoryzowanych, a 18 proc. - ewentualny zwrot pojazdu na określonych warunkach, np. w ciągu 14 dni, z limitem kilometrów przejechanych po odbiorze. Obecnie jedynie co piąty kierowca zdecydowałaby się kupić samochód z drugiej ręki całkowicie przez internet.
Małgorzata Filipek z Santander Consumer Multirent zwróciła uwagę, że w przypadku możliwych rozbieżności między stanem faktycznym auta a raportowanym, największą nieufność wykazują kierowcy po 50. roku życia. "71 proc. z nich wskazało ten czynnik jako zniechęcający do zakupu samochodu używanego całkowicie przez internet. Na przeciwległym biegunie znaleźli się 18-29 letni ankietowani z prawem jazdy, gdzie wpływ możliwych rozbieżności na chęć kupna auta z drugiej ręki online wskazało 40 proc., najmniej ze wszystkich grup wiekowych" - zaznaczyła Małgorzata Filipek, komentując dla PAP wyniki badania.
Przeciwni kupowaniu samochodu w sieci bez oglądania go na żywo byli kierowcy z dochodem od 7 tys. zł netto w górę (75 proc.) oraz ze starszych grup wiekowych - 71 proc. wśród 50-59 latków i 67 proc. respondentów z prawem jazdy powyżej 60. roku życia. Starsze osoby wskazywały też brak możliwości odbycia jazdy testowej jako czynnik zniechęcający do internetowego zakupu (kolejno 61 i 64 proc. w grupie 60-69 i 70-79 latków). Opłatę za dostarczenie pojazdu pod wskazany adres wybierali głównie kierowcy z najmniejszym dochodem, do 2 tys. zł netto i od 2 tys. do 2 tys. 999 zł na rękę (w obu przypadkach po 41 proc.). Krótki okres gwarancji auta zniechęciłby natomiast najmłodszych w wieku 18-29 lat (21 proc.), a określone warunki ewentualnego zwrotu zmotoryzowanych po 40. roku życia (22 proc.).
Do kupna auta używanego całkowicie przez internet zachęcają zmotoryzowanych Polaków: korzystne warunki ewentualnego zwrotu pojazdu (41 proc.), długi termin gwarancji samochodu (37 proc.) oraz konkurencyjna cena (36 proc.). 33 proc. kierowców wskazało darmową dostawę auta pod wskazany adres, a 32 proc. - długą gwarancję na jego najważniejsze podzespoły i elektronikę.
Według raportu Santander Consumer Multirent więcej kobiet (30 proc.) niż mężczyzn (13 proc.) uznałoby możliwość negocjacji ceny za czynnik zachęcający do zakupu pojazdu używanego przez internet. Panowie w takiej sytuacji zwróciliby uwagę na długi termin gwarancji samochodu (42 proc. w porównaniu z 31 proc. kobiet.). Rozbieżność w podziale na płeć widać też, jeśli chodzi o konkurencyjność ceny, którą jako "czynnik zachęcający" wskazało 31 proc. zmotoryzowanych Polek i 40 proc. Polaków z prawem jazdy.
W odpowiedziach kierowców widać różnice w priorytetach poszczególnych pokoleń. Do zakupu auta używanego całkowicie online przekonać seniorów mogłyby przede wszystkim korzystne warunki ewentualnego zwrotu pojazdu; 76 proc. badanych w wieku 70 lat i więcej uznało to za zachętę w porównaniu z 23 proc. 18-29 latków. Według zmotoryzowanych Polaków w wieku emerytalnym taką formę kupna mogłaby uatrakcyjnić w oczach potencjalnego kupca również konkurencyjna cena (42 proc. wskazań w grupie 60-69 latków i 54 proc. wśród 70-latków). Młodsze grupy wiekowe w porównaniu do starszych częściej wybierały szybki termin dostawy samochodu czy możliwość negocjacji ceny - kolejno 19 proc. 30-latków i 26 proc. 18-29 latków.
Badanie zostało zrealizowane metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 1000 dorosłych Polaków. (PAP)
autorka: Magdalena Jarco
maja/ pad/