Peugeot Boxer to samochód do zadań specjalnych. Teraz ten niezwykle popularny wśród przedsiębiorców dostawczak jest produkowany w Polsce
Historia modelu Boxer marki Peugeot sięga 1994 r. Wraz z kolejnymi odsłonami zyskiwał nie tylko nowy wygląd, ale i udogodnienia, dzięki którym coraz łatwiej dostosowuje się do konkretnych potrzeb użytkowania.
Należy zacząć od tego, że auto jest oferowane w różnych wersjach, różniących się wysokością, długością i ładownością. Jest dostępne w wielu rodzajach nadwozia, z trzema rozstawami osi: 3 m, 3,45 m i 4,04 m. Do dyspozycji są również różne warianty przestrzeni użytkowej, z największą liczącą 17 m sześc.
Szerokość podłogi między nadkolami wynosi od 1,422 m do 1,870 m, co korzystnie wpływa na przestrzeń ładunkową. Warto też wspomnieć o niskim progu załadunku, wynoszącym od 493 do 602 mm, który może być regulowany, czy tylnych drzwiach otwieranych dzięki chowanemu uchwytowi w przedziale od 96° do 180°, a w opcji nawet do 270°.
To wszystko razem sprawia, że Peugeot Boxer odnajduje się niemal w każdej branży, choć najczęściej można go spotkać na wyposażeniu firm kurierskich czy dostawców produktów spożywczych do małych osiedlowych sklepów.
Szczególnie że poza wersją zwykłą jest dostępny również ze wzmocnionym zawieszeniem, z osłoną pod silnikiem, osłonami przeciw błotnymi, co sprawia, że sprawdza się w trudnych warunkach.

Bogate wyposażenie

Boxer tworzy komfortowe miejsce pracy. Może być wyposażony w zależności od standardu w nowoczesne urządzenia i technologie, m.in. takie jak: radio, ekran dotykowy, Bluetooth, gniazdo USB, sterowanie z kierownicy czy nawigacja. Do tego można go zamówić w wersji z amortyzowanym fotelem kierowcy czy rozkładanym jednym ruchem ręki stolikiem do pisania wmontowanym w deskę rozdzielczą.
Priorytetem jest również bezpieczeństwo. Boxer jest wyposażony w system ABS (zapobiega blokowaniu kół), AFU (wspomaganie hamowania awaryjnego), ASR (zapobiega poślizgowi kół), REF (elektroniczny rozdzielacz siły hamowania), czy ESP (stabilizacji toru jazdy). Dodatkowo może być wyposażony w monitorowanie martwego pola, które ostrzega o obecności innego pojazdu, system monitorowania pasa ruchu, system hill assist wspomagający ruszanie na wzniesieniu, hill descent control ułatwiający bezpieczny zjazd po zboczach o dużym nachyleniu, grip control, będący inteligentnym systemem kontroli trakcji, czy asystent wyjazdu z miejsca parkingowego.
Z bogatego, standardowego wyposażenia można wymienić jeszcze m.in. tempomat, czujniki cofania czy alarm dźwiękowy ostrzegający otoczenie podczas wykonywania tego manewru. Wielu bezpośrednich konkurentów oferuje te opcje za dopłatą, Peugeot Boxer ma to w standardzie. W dodatkowym wyposażeniu, dostępnym w atrakcyjnych cenowo pakietach, jest m.in. kamera cofania, nowe radio z 7'' ekranem dotykowym z funkcją Apple Car Play/Android Auto czy Grip Control, inteligentny system kontroli trakcji.
Do tego wszystkiego dochodzą nowe silniki spełniające normę emisji EURO 6,4, o mocy 120, 140 oraz 165 KM.
ikona lupy />
fot. materiały prasowe

Produkcja w kraju

Jeszcze do niedawna samochód był dziełem Włochów. Był on produkowany w fabryce Sevel w Val di Sangro. To się jednak zmieniło w ubiegłym roku, kiedy firmy Opel Manufacturing Poland oraz PSA Manufacturing Poland połączyły się w jedną spółkę Stellantis Gliwice i uruchomiły fabrykę dużych samochodów dostawczych. Powstała ona na miejscu fabryki samochodów osobowych, w której od 23 lat w Gliwicach swoje auta produkował Opel. Jest to jednak całkowicie nowa inwestycja typu greenfield, wybudowana od podstaw, zapewniająca produkcję na najwyższym poziomie. Jedynie wydział tłoczni do struktury produkcyjnej nowego zakładu został włączony z wygaszonej fabryki Opla.
Wydział karoserii został zautomatyzowany w prawie 100 proc., co czyni go jednym z największych skupisk olbrzymich robotów przemysłowych (395 sztuk), w tym zaawansowanych siedmioosiowych, w Europie. Automatyzacja jest też widoczna w wydziale montażu głównego, gdzie transport części w dużym stopniu odbywa się z wykorzystaniem wózków samojezdnych.
Lakiernia została wyposażona w nowoczesne technologie produkcyjne, energooszczędne, umożliwiające perfekcyjne nakładanie powłok zabezpieczających oraz wygłuszających. Dział jakości natomiast tworzą zaawansowane systemy kontrolne: stacje kamer do potwierdzania zgodności pojazdu ze specyfikacją, nowoczesny liniowy test wodny i nowy, szybki tor testowy.
W zakładzie mieści się też centrum konwersji wykonujące adaptacje przestrzeni ładunkowej na życzenie klientów, montaż tachometrów, elementów ergonomicznych, specjalnych paneli bocznych i oświetlenia. To też miejsce lokalizacji centrum produkcji pokryw akumulatorów elektrycznych, których fabryka jest jedynym wytwórcą, z linią produkcyjną na wydziałach tłoczni, karoserii i lakierni.
Fabryka w Gliwicach jest też siedzibą funkcji centralnych, czyli działających na jej rzecz oraz innych jednostek Stellantis na świecie: centrum finansowego, pionu inżynierii, działu zakupów, zespołu ds. sztucznej inteligencji i jazdy autonomicznej, Software Experience Center. A to oznacza kolejne korzyści i profesjonalny rozwój oparty na wiedzy eksperckiej, doświadczeniu oraz know-how, również w ramach polskiego klastra motoryzacyjnego Stellantis, w którego skład poza gliwicką wchodzą dwie fabryki w Tychach i jedna w Bielsku-Białej. To wszystko pozwala korzystać z najlepszych wypracowanych rozwiązań zarówno w zakresie produkcji pojazdów, jak i jednostek napędowych.
Nie bez znaczenia jest też włączanie do sieci dostawców firm z regionu Europy Środkowej i Wschodniej, co ma wpływ na poprawę jakości, wzmacnianie ducha konkurencyjności i optymalizację kosztów materiałów oraz transportu.

Technologiczni liderzy

Dziś w fabryce w Gliwicach Peugeot Boxer jest produkowany w różnych wersjach nadwoziowych, czyli w pełni zabudowanych lub częściowo przeszklonych, w czterech wersjach długości od 4963 mm do 6363 mm, oraz trzech wysokościach od 2254 mm do 2760 mm. W IV kw. tego roku w fabryce zostanie uruchomiona produkcja modeli z napędem elektrycznym. Obecnie produkowane samochody są bowiem wyposażone w silnik Diesla.
Gliwice są dobrym miejscem do rozwoju innowacyjnej produkcji, ośrodek ten należy do liderów nowych technologii w Polsce. Dzięki Politechnice Śląskiej czy Parkowi Naukowo-Technologicznemu Technopark Gliwice, które są kuźnią specjalistycznych kadr i źródłem potencjału intelektualnego, powstają nowoczesne rozwiązania techniczne znajdujące potem zastosowanie w wielu dziedzinach. To też gwarancja dostępu do wysokiej klasy fachowców zasilających kadrę menedżerską. Natomiast dla wchodzących na rynek pracy pracowników, zakłady Stellantis są okazją do znalezienia zatrudnienia w nowoczesnej i perspektywicznej firmie.
Przy produkcji wykorzystywane są umiejętności i kultura jakości wypracowane przez lata wytwarzania aut osobowych. Trzon zespołu nowego zakładu pozostał bowiem niezmieniony. To wszystko pozwala skutecznie mierzyć się z różnymi problemami, nietypowymi sytuacjami, wypracować szybkie metody reagowania. Daje to też niewymierną, ale niezwykle ważną intuicje jakościową, która rozwija się w czasie, wraz z codzienną praktyką.
Efekty tego przejawiają się w bardzo dobrych wynikach gwarancyjnych uzyskanych w okresie trzech miesięcy użytkowania samochodów przez klientów oraz ogólnej poprawie jakości dużych samochodów LCV. W listopadzie 2022 r. gliwicka fabryka została wyróżniona „za wzorcowe uruchomienie produkcji dużych samochodów dostawczych i zapewnienie ich jakości na najwyższym poziomie, potwierdzonym doskonałymi wynikami gwarancyjnymi, już od pierwszego dnia produkcji”.

Elastyczne możliwości

Samochód Peugeot Boxer dla przedsiębiorców jest dostępny w ramach leasingu operacyjnego. Nie trzeba więc go kupować na własność - można użytkować i co kilka lat wymieniać na nowy. Taką możliwość daje program finansowania nowych samochodów - SimplyDrive Peugeot. Zapewnia on dostęp do samochodu przy stałej miesięcznej racie, czas finansowania wynosi od 24 do 60 miesięcy. Niemniej jednak ostateczna decyzja należy do użytkownika, dzięki elastycznym sposobom zakończenia umowy leasingowej. Istnieje bowiem możliwość zwrotu auta, jego wykupu lub rozłożenia wartości rezydualnej na raty. Leasingobiorca korzystający z programu może liczyć na stałe koszty finansowania oraz ubezpieczenie samochodu do końca trwania finansowania.
Na przykład w przypadku samochodu o wartości katalogowej wynoszącej 158 486 zł, w programie SimplyDrive Peugeot na 36 miesięcy i wkładem własnym na poziomie 10 proc. oraz ustalonym przebiegiem rocznym na 20 tys. km, przedsiębiorca zapłaci miesięcznie ratę wysokości 1885 zł netto.
PAO
Partner
ikona lupy />
fot. materiały prasowe