Zapotrzebowanie na lokomotywy w Europie ostatnio mocno wzrosło. Przyczyniła się do tego m.in. wojna na terenie Ukrainy. Kolej musi przewieźć dużą część towarów, które dawniej eksportowano stamtąd drogą morską. Dodatkowo w naszej części Starego Kontynentu mamy wysłużony tabor. Dlatego potrzeba sprzętu, co wykorzystuje m.in. Cargounit – największa w Polsce i zajmująca piąte miejsce w Europie firma, która prowadzi leasing lokomotyw.
Spółka działa głównie w naszym kraju i kilku państwach ościennych – w Niemczech czy Czechach. Teraz weszła na rynek rumuński. Jednemu z tamtejszych przewoźników towarowych – firmie Unicom Tranzit – przekazała wyprodukowaną przez Siemensa lokomotywę Smartron. To pierwszy z dwóch pojazdów, który wynajął lokalny operator. Prezes Cargounit Łukasz Boroń widzi duże możliwości w Rumunii, bo to jeden z największych rynków kolejowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Liczy, że niebawem uda się też zaistnieć w sąsiedniej Bułgarii. Firma ma teraz 185 lokomotyw, z czego 38 to nowe pojazdy wyprodukowane przez Siemensa, Bombardiera, a także polskie zakłady – Newag i Pesę. Firma zapowiada stałe zwiększanie liczby całkiem nowych lokomotyw, zakłada, że rocznie będzie ich przybywać przynajmniej 10 i w 2030 r. flota wzrośnie do 120.