"W programie Kolej Plus już na kilkanaście projektów mamy złożone deklaracje, że samorządy przystąpią do podpisywania. Myślę, że lipiec będzie tym miesiącem, kiedy powinniśmy podpisywać z samorządami pierwsze umowy" - powiedział PAP Merchel.

Dodał, że spółka w ramach tego programu zrealizuje 34 projekty, które są zakwalifikowane, a na 17 jest już potwierdzone finansowanie.

"Po podpisaniu umów z samorządami przystąpimy do niezwłocznego ogłaszania postępowań przetargowych, z reguły na dokumentację projektowe. Pamiętajmy, że jest to budowa nowych odcinków linii lub modernizacja (...) Natomiast te linie, które będą rewitalizowane, będziemy rozpatrywać, czy nie realizować w formie projektuj i buduj, ale to są tak pojedyncze odcinki" - powiedział Merchel.

Prezes podkreślił, że PKP PLK nie dostały odmowy podpisania ze strony samorządu na żaden z zatwierdzonych projektów.

Nowelizacja ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji PKP

W czwartek prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe". Nowela zwiększa budżet programu Kolej Plus z 5,6 mld zł do ponad 11 mld zł.

Jak wcześniej informowało Ministerstwo Infrastruktury, zwiększenie budżetu programu Kolej Plus umożliwi dofinansowanie 34 projektów inwestycyjnych zamiast planowanych wcześniej 17. Chodzi o realizację inwestycji liniowych, tj. modernizację lub budowę nowych linii kolejowych, w tym mijanek czy łącznic kolejowych. Program będzie realizowany do 2028 r.

Program Kolej Plus

Celem programu Kolej Plus jest uzupełnienie istniejącej sieci o połączenia kolejowe miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi. Dotyczy to także miejscowości, które mają dostęp do kolei, ale istniejące połączenia wymagają usprawnienia.

Program jest skierowany przede wszystkim do jednostek samorządu i związków metropolitalnych, które są zainteresowane rozwojem infrastruktury kolejowej na swoim terenie przy uwzględnieniu potrzeb komunikacyjnych mieszkańców.

W programie Kolej Plus 85 proc. wartości planowanych inwestycji będzie finansowało państwo poprzez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe. Pozostałe 15 proc. kosztów inwestycji to wkład własny samorządów.(PAP)

autor: Łukasz Pawłowski