Wdrażanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych w branży TSL stało się jej integralnym elementem. Ze względu na dynamikę łańcuchów dostaw czołowi operatorzy logistyczni rozwijają projekty technologiczne, aby zapewnić przewagę konkurencyjną sobie, jak również swoim partnerom biznesowym.

Eksperci DB Schenker podkreślają, że nowe rozwiązania mają uprościć współpracę z operatorem logistycznym. Przykładem jest wdrożony przez DB Schenker Connect 4.0, platforma zapewniająca klientom łatwy dostęp do systemu zleceń. Kilka kliknięć umożliwia natychmiastowe uzyskanie przejrzystej informacji o cenie i czasie transportu dla danego ładunku. Przez platformę można złożyć zamówienie także z poziomu smartfona. Mogą korzystać z niej mniejsze firmy czy start-upy bez potrzeby zawierania skomplikowanej umowy. W ten sposób wygodne rozwiązania znane z sektora B2C przeniosły się do segmentu logistyki B2B. Mniejsi klienci zyskują możliwość wysyłki swoich towarów w prosty i szybki sposób, w transporcie zarówno lądowym, lotniczym, jak i oceanicznym. Korzystają przy tym z zalet globalnej sieci.
Transport i logistyka nowej generacji to także drony w łańcuchach dostaw. W październiku ubiegłego roku w Hamburgu odbył się pierwszy lot testowy drona do transportu cięższych ładunków w miejskich warunkach. To efekt współpracy DB Schenker z Volocopter – pionierem miejskiej mobilności powietrznej. Volodrone dostarczy przesyłkę o wadze nawet do 200 kg na odległość do 40 km. Podczas testu w Hamburgu dron wzbił się na wysokość 22 m, przenosząc ładunek wielkości europalety.
Drony zmieniają też oblicze logistyki kontraktowej. DB Schenker przygotowuje się do ich wdrożenia w operacjach magazynowych, testując automatyzację procesów z wykorzystaniem dronów i pojazdów autonomicznych. Drony znajdują zastosowanie np. wspierając kontrolę stanu obiektu magazynowego czy inwentaryzację. Wykorzystanie ich na dużych wysokościach oraz w trudniej dostępnych przestrzeniach zwiększa bezpieczeństwo pracowników magazynowych.
Automatyzacja i robotyzacja to sposób na zwiększenie wydajności. Pojazdy AGV wykorzystywane przez DB Schenker we współpracy z Gideon Brothers mogą przewozić do 800 kg ładunku, wykorzystując technologię laserową i kamery o wysokiej rozdzielczości, aby bezpiecznie poruszać się w przestrzeni magazynowej. Innym przykładem są autonomiczne wózki widłowe dostarczane przez Agilox.
Bardziej złożone autonomiczne Roboty Mobilne (AMR) oferują możliwość interakcji z otoczeniem i dynamicznej nawigacji, zamiast podążania po stałej trasie. Robot skanuje kody QR w uprzednio zdefiniowanych strefach i określa, które elementy są gotowe do transportu. AMR przenosi przez magazyn ładunki o wadze do 500 kg, jednocześnie w sposób autonomiczny dostosowując swoją trasę, aby ominąć wszelkie przeszkody. Innym przykładem jest system zarządzania magazynem CarryPick (WMS) firmy Swisslog. System transportuje bezpośrednio do pracowników towary w celu ich kompletacji, obejmując automatyzacją całe sekcje regałów magazynowych.
Technologie związane z automatyzacją mogą nie tylko zwiększyć wydajność i usprawnić procesy magazynowe. Odciążają pracowników od wykonywania monotonnych zadań, zostawiając więcej czasu na bardziej satysfakcjonującą pracę. Roboty dają również możliwość wydłużenia regularnych godzin pracy, np. w celu zaspokojenia zwiększonego zapotrzebowania w okresach szczytów logistycznych.

Partner: DB Schenker

pdf icon Pobierz dodatek- Transport i Logistyka
pobierz plik