Eksperci DB Schenker podkreślają, że nowe rozwiązania mają uprościć współpracę z operatorem logistycznym. Przykładem jest wdrożony przez DB Schenker Connect 4.0, platforma zapewniająca klientom łatwy dostęp do systemu zleceń. Kilka kliknięć umożliwia natychmiastowe uzyskanie przejrzystej informacji o cenie i czasie transportu dla danego ładunku. Przez platformę można złożyć zamówienie także z poziomu smartfona. Mogą korzystać z niej mniejsze firmy czy start-upy bez potrzeby zawierania skomplikowanej umowy. W ten sposób wygodne rozwiązania znane z sektora B2C przeniosły się do segmentu logistyki B2B. Mniejsi klienci zyskują możliwość wysyłki swoich towarów w prosty i szybki sposób, w transporcie zarówno lądowym, lotniczym, jak i oceanicznym. Korzystają przy tym z zalet globalnej sieci.
Transport i logistyka nowej generacji to także drony w łańcuchach dostaw. W październiku ubiegłego roku w Hamburgu odbył się pierwszy lot testowy drona do transportu cięższych ładunków w miejskich warunkach. To efekt współpracy DB Schenker z Volocopter – pionierem miejskiej mobilności powietrznej. Volodrone dostarczy przesyłkę o wadze nawet do 200 kg na odległość do 40 km. Podczas testu w Hamburgu dron wzbił się na wysokość 22 m, przenosząc ładunek wielkości europalety.
Drony zmieniają też oblicze logistyki kontraktowej. DB Schenker przygotowuje się do ich wdrożenia w operacjach magazynowych, testując automatyzację procesów z wykorzystaniem dronów i pojazdów autonomicznych. Drony znajdują zastosowanie np. wspierając kontrolę stanu obiektu magazynowego czy inwentaryzację. Wykorzystanie ich na dużych wysokościach oraz w trudniej dostępnych przestrzeniach zwiększa bezpieczeństwo pracowników magazynowych.
Automatyzacja i robotyzacja to sposób na zwiększenie wydajności. Pojazdy AGV wykorzystywane przez DB Schenker we współpracy z Gideon Brothers mogą przewozić do 800 kg ładunku, wykorzystując technologię laserową i kamery o wysokiej rozdzielczości, aby bezpiecznie poruszać się w przestrzeni magazynowej. Innym przykładem są autonomiczne wózki widłowe dostarczane przez Agilox.
Bardziej złożone autonomiczne Roboty Mobilne (AMR) oferują możliwość interakcji z otoczeniem i dynamicznej nawigacji, zamiast podążania po stałej trasie. Robot skanuje kody QR w uprzednio zdefiniowanych strefach i określa, które elementy są gotowe do transportu. AMR przenosi przez magazyn ładunki o wadze do 500 kg, jednocześnie w sposób autonomiczny dostosowując swoją trasę, aby ominąć wszelkie przeszkody. Innym przykładem jest system zarządzania magazynem CarryPick (WMS) firmy Swisslog. System transportuje bezpośrednio do pracowników towary w celu ich kompletacji, obejmując automatyzacją całe sekcje regałów magazynowych.
Technologie związane z automatyzacją mogą nie tylko zwiększyć wydajność i usprawnić procesy magazynowe. Odciążają pracowników od wykonywania monotonnych zadań, zostawiając więcej czasu na bardziej satysfakcjonującą pracę. Roboty dają również możliwość wydłużenia regularnych godzin pracy, np. w celu zaspokojenia zwiększonego zapotrzebowania w okresach szczytów logistycznych.

Partner: DB Schenker

Pobierz dodatek- Transport i Logistyka
pobierz plik