Przewoźnicy powinni obserwować wszystkie zmiany związane z pakietem mobilności, aby mieć czas na przygotowanie swojej firmy do ich wdrożenia. Przypomnijmy, że od maja 2022 r. wchodzą w życie kolejne zapisy unijnego prawa, tym razem dotyczące międzynarodowych przewozów zarobkowych rzeczy busami od 2,5 tony. Jednakże największą rewolucję pakiet mobilności dokonał w rozliczaniu kierowców i wypłacie wynagrodzeń wedle stawek za pracę obowiązujących w danym państwie Unii Europejskiej. Z naszych danych wynika, że to obecnie jedna z głównych bolączek firm przewozowych.

Z tego względu w Inelo dostosowaliśmy produkty do potrzeb rynkowych, ale z uwzględnieniem wszystkich niezbędnych zmian prawnych. Program 4Trans, służący do rozliczania czasu pracy kierowcy, został wyposażony o nowy moduł – płacy zagranicznej. W praktyce oznacza to automatyczne wyznaczanie rodzajów odcinków objętych płacą zagraniczną (w tym wypadku mówimy o kabotażu oraz cross-trade) na podstawie danych uzyskanych z importu załadunków i rozładunków. Dzięki temu przewoźnicy zoptymalizują proces obliczania wynagrodzeń kierowców, aby dopłacać do zagranicznych płac tylko w sytuacji, gdy jest to wymagane nowymi przepisami, a jednocześnie zaoszczędzą czas, który byłby potrzebny do ręcznego klasyfikowania odcinków.
Łukasz Włoch, główny ekspert Grupy Inelo / foto: materiały prasowe
Co równie istotne, nowy moduł pozwoli na tworzenie nowych składników płacy zagranicznej, które będą na bieżąco aktualizowane przez naszych ekspertów, biorąc pod uwagę zmiany w stawkach oraz składnikach wynagrodzenia kierowcy. Jest to o tyle ważne dla przewoźników, że pozwala być na bieżąco ze wszystkimi nowymi modyfikacjami, a bardzo często zdarza się, że poszczególne państwa członkowskie nie udostępniają wszystkich zmian w stawkach z wyprzedzeniem.
Aktualnie z 4Transa korzysta już 100 tys. kierowców, a blisko 50 tys. jest rozliczanych w ramach usługi Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców. To pokazuje, jak duże jest zapotrzebowanie na nowoczesne rozwiązania i szkolenia w zakresie nowych przepisów unijnych i edukowania przewoźników.
Z tego względu równie często organizujemy bezpłatne szkolenia i webinary dla branży TSL. Cieszą się one dużą popularnością, o czym świadczy fakt, że na naszą największą konferencję, poświęconą pakietowi mobilności, zapisało się ponad 2 tys. przedsiębiorców, a w ostatnim webinarze dotyczącym zmian w zakresie delegowania kierowców i rejestracji w systemie IMI wzięło udział blisko 4,5 tys. uczestników. Udostępniliśmy im również darmowe narzędzie – Kalkulator Inelo, służący do symulacji obliczeń wynagrodzenia kierowców po wszystkich zmianach z lutego tego roku. Kalkulator może być traktowany jako koło ratunkowe dla tych przedsiębiorców, którzy nie dysponują jeszcze rozbudowanym systemem kadrowo-płacowym, umożliwiającym symulację wynagrodzeń.
Inelo po przejęciu słoweńskiej spółki CVS Mobile dysponuje znacznie szerszą ofertą w pełni dostosowaną do pakietu mobilności. Działamy obecnie już na 16 rynkach zagranicznych, a ponad 85 tys. pojazdów ma zainstalowane nasze urządzenia telematyczne.
Warto zaznaczyć, że integracja technologii w transporcie daje ogromne możliwości również w zakresie przestrzegania nowych przepisów. Pakiet mobilności, wprowadzający obowiązkowy powrót ciężarówek do bazy co osiem tygodni i konieczność „zamrożenia” pojazdu na cztery dni po wykonaniu wszystkich operacji kabotażowych, oznacza dla przewoźników zwiększenie ilości przejazdów „na pusto”, i konieczność dokładnego planowania trasy.
Dzięki systemowi klasy TMS, połączonemu z telematyką, spedytor otrzyma informacje o wykorzystanym limicie kabotaży, a także powiadomienie o wymaganym zjeździe pojazdu do bazy, co pozwoli kierowcom dostosować się do nowych przepisów.
pdf icon Pobierz dodatek- Transport i Logistyka
pobierz plik