Strategia dynamicznego rozwoju wymaga długoterminowego planowania, dużego doświadczenia i skupienia swojej uwagi na tym, w czym możemy być najlepsi. Dodając do tego wsparcie technologiczne kluczowych obszarów, znaleźliśmy się na dobrej pozycji i przygotowaliśmy produkt, który może zadziałać dokładnie tak samo w niemalże każdym biznesie opartym na sprzedaży internetowej – mówią Marek Rostkowski i Bartłomiej Glinka, założyciele Omida Group.

Jakie efekty przyniosła transformacja cyfrowa w Omida?

Doświadczyliśmy tego, jak ważnym elementem w trakcie pandemii były rozwiązania cyfrowe wdrożone wcześniej w naszej organizacji. Usprawnienie procesów obiegu dokumentów i możliwość obsługi zdalnej dała nam swobodę działania pomimo braku możliwości prowadzenia działalności operacyjnej bezpośrednio z biura. To był przełom w naszej organizacji, ponieważ do tej pory nie wyobrażaliśmy sobie zdalnej obsługi naszych klientów. Poprzez opracowanie nowych ścieżek dla dotychczasowych procesów zdołaliśmy przyspieszyć i poprawić naszą wydajność w wielu obszarach. Oczywiście zmiany te nie rozpoczęły się w 2020 r. tylko dużo wcześniej. To za sprawą odpowiednich decyzji podjętych już w 2017 byliśmy gotowi, aby działać w nowej rzeczywistości, opierając się na dobrze zorganizowanych procesach naszego back office’u.

Co było powodem rozpoczęcia pracy nad nowym produktem?

Rozwój kolejnych produktów w naszej ofercie to jeden z elementów strategii Omida. Reagujemy na potrzeby rynku i tak było również w tym przypadku.
Doświadczając tego, jak istotny był rozwój cyfrowych rozwiązań w naszym przedsiębiorstwie, zdecydowaliśmy o rozpoczęciu prac nad produktem Omida E-commerce dedykowanym dla wszystkich sklepów internetowych. W tym sektorze automatyzacja procesów jest kluczowym aspektem rozwoju i właśnie takie usługi dla właścicieli sklepów internetowych oferujemy w ramach Omida E-commerce.

Dlaczego właśnie e-commerce?

Sprzedaż internetowa w trakcie pandemii nabrała kluczowego znaczenia dla konsumentów i uważamy, że sektor ten musi być wspierany przez silnych i doświadczonych partnerów. Rozpoczęcie transformacji cyfrowej w naszej firmie to była najlepsza decyzja, jaką podjęliśmy w 2017 r. Teraz wiemy, jak bardzo odczuwalne było usprawnienie procesów, zarówno dla klientów, jak i naszych partnerów. Przyszła pora na podzielenie się naszym doświadczeniem z właścicielami sklepów internetowych, którzy dzisiaj mogą i chcą rosnąć szybciej.

Jaki to model rozliczeń?

Model ten polega na dostosowaniu przestrzeni magazynowej i czasu pracy magazynu do rzeczywistych potrzeb klienta, wolumenu jego sprzedaży i zaproponowaniu rozwiązań, które zoptymalizują koszty. Nasz produkt pozwala w całości przenieść odpowiedzialność na partnera logistycznego za obsługę konsumenta od momentu dokonania przez niego zakupu w sklepie internetowym do momentu dostarczenia produktu do klienta końcowego.

Ten model powstał na bazie wiedzy na temat skuteczności outsourcingu procesów wewnątrz naszej firmy. Tworząc tego typu ofertę, wiedzieliśmy, jakie korzyści uzyskają klienci po wprowadzeniu naszego rozwiązania do swojego sklepu internetowego. Rozliczanie klienta za pracę wykonaną podczas pakowania i czas, przez jaki jego towar był na półce, jest korzystniejszym modelem rozliczeń dla sklepów internetowych niż wynajem terminowy konkretnej powierzchni magazynowej.
Niezależnie od tego, czy obsługujemy mały sklep internetowy, czy ogromną liczbę paczek dla sieci prowadzącej sprzedaż przez internet, pozwalamy klientowi korzystać z naszego doświadczenia i oferujemy wsparcie na każdym z etapów naszej współpracy. Omida E-commerce to produkt oferujący wsparcie dla klienta już od pierwszej rozmowy, poprzez integrację i wdrożenie usługi, aż po system obserwacji i raportowanie wyników.
ikona lupy />
Marek Rostkowski i Bartłomiej Glinka, założyciele Omida Group / Materiały prasowe

Jakie procesy obsługujecie w ramach Omida E-commerce?

To zależy od tego, czego oczekują od nas klienci. Jeśli mielibyśmy wymienić wszystkie procesy, za jakie możemy przejąć odpowiedzialność, to należałoby rozłożyć całą drogę produktu od momentu ,gdy odbieramy towar z fabryki, do momentu, kiedy odbiera go konsument końcowy.
Dla właścicieli sklepów internetowych oznacza to całkowite przejęcie przez nas odpowiedzialności za towar.
Nasz klient może przekazać nam obsługę następujących procesów:
- zamówienia towaru dla swojego sklepu od producenta,
- przetransportowania towaru do magazynu,
- magazynowania w modelu rozliczeń, w którym płaci tylko za przestrzeń wykorzystaną w określonym czasie,
- kompletacji dowolnej liczby produktów przechowywanych w magazynie,
- pakowania według wytycznych przewidzianych w standardzie określonym przez markę,
- dodawania do paczki dodatków przewidzianych w ofercie sklepu internetowego,
- wysyłki kurierem z możliwością śledzenia paczki,
- odbioru zwrotów,
- obsługę reklamacji.
To tylko główne procesy, które zachodzą w obsłudze niemalże każdego sklepu internetowego, a my jako partner logistyczny gwarantujemy klientowi obsługę na ustalonych wcześniej przez niego warunkach zapisanych w umowie.

Czy ta oferta kierowana jest do wszystkich sklepów internetowych?

Tak, kierujemy ofertę do wszystkich prowadzących dzisiaj sprzedaż internetową oraz sprzedaż za pomocą systemów cyfrowych. Za sprawą systemu magazynowego e-WMS możemy połączyć się z systemem CMS i ERP klienta, zautomatyzować proces obsługi przyjęcia towaru, kompletacji, pakowania i wysyłki.
W ramach specjalizacji poszczególnych spółek Omida Group możemy zagwarantować obsługę importu towarów oraz wysyłki do każdego miejsca na świecie.
Naszą usługę można nazwać całkowitym outsourcingiem procesów logistycznych w sklepach internetowych.
Uważamy, że takie podejście do biznesu pozwala zdecydowanie szybciej rozwijać się firmom chcącym skupić swoją uwagę na najważniejszych obszarach swojej działalności i osiągnąć status lidera w swojej specjalizacji.

Co sprawiło, że Omida zdecydowała się na przygotowanie takiej oferty?

W 2017 r. rozpoczęliśmy transformację cyfrową w naszej firmie i to właśnie ta decyzja pozwoliła nam zrozumieć, jak bardzo istotne jest automatyzowanie pewnych procesów, ale również zlecania ich firmom specjalizującym się w dane usłudze. W naszym przypadku sytuacja ta dotyczyła obiegu dokumentów oraz obsługi back office’u naszej firmy.
W 2017 r. kiedy nasze wyniki stale rosły za sprawą świetnie prosperujących działów handlowych zauważyliśmy spadek rentowności naszych działań. Przyszedł moment, w którym zdecydowaliśmy się zweryfikować, co było powodem takiej sytuacji. W następstwie naszej decyzji doprowadziliśmy do audytu firmy przeprowadzonego przez Dariusza Brzezińskiego i firmę BPO Champions. Dzięki temu zrozumieliśmy, jak bardzo duży wpływ na końcowy wynik naszej firmy ma to, że próbujemy równocześnie zwiększyć naszą sprzedaż związaną z obsługą transportu i nadążyć za obsługą biurową stale zwiększającej się sprzedaży i rosnącej liczby dokumentów oraz procesów zachodzących w trakcie ich rozliczania.
Audyt mówił jasno – należy na nowo zaprojektować to, w jaki sposób działa nasza organizacja, i zlecić część prac związanych z obsługą na zewnątrz. Po trzech latach wiemy, że właśnie takie podejście do przedmiotu naszej działalności sprawiło, iż możemy nadal rosnąć i być organizacją odnoszącą trwałe sukcesy.
Z powodzeniem zautomatyzowaliśmy procesy oraz zredukowaliśmy koszty związane z obsługą back office’u o 20 proc. za sprawą współpracy z BPO Champions.
To właśnie te wyniki spowodowały chęć dostarczenia kolejnego dedykowanego produktu dla szybko rozwijających się sklepów internetowych.
Dzięki Omida E-commerce umożliwiamy naszym klientom skupienie się na głównym przedmiocie działalności, jakim jest przygotowanie sklepu internetowego pod kątem wizualnym, prowadzenie sprawnego marketingu i doskonalenie swojego produktu.

Jakie są główne zalety współpracy dla sklepów internetowych?

Najważniejsze to przekazanie odpowiedzialności za procesy, za które w wielu przypadkach dzisiaj odpowiada właściciel lub magazynier, ewentualnie osoba, która na etapie początkowym sklepu wykonuje obowiązki na wielu stanowiskach. Jeśli chodzi o duże podmioty, to niewątpliwie zaletą naszego rozwiązania jest dostosowanie powierzchni i możliwości magazynu do potrzeb klienta. Jeśli popatrzymy na to z perspektywy dużego i małego klienta, to kluczowe będzie to, że klient płaci nam za powierzchnię, jaką w danym momencie wynajmuje, a nie za cały magazyn i jego obsługę, który jest przygotowany na zwiększenie ilości towaru w momencie pików sprzedażowych.
Nasze rozwiązanie jest przygotowane na skalowanie sprzedaży. To przewaga, która jest odpowiedzią na rosnące potrzeby dużych podmiotów rozwijających się w zaskakującym tempie.
Dzisiaj każdy właściciel sklepu internetowego powinien wiedzieć, że magazyn, który wynajmie w modelu zaproponowanym przez naszą firmę, nie generuje kosztów w momencie, kiedy jego stan magazynowy jest mniejszy. Co ważne, jesteśmy gotowi na przyjęcie większej ilości towaru w momencie pików sprzedaży.
Dla niektórych sklepów internetowych kluczowa jest obsługa zwrotów oraz reklamacji, ponieważ to my dbamy o to, aby produkt jak najszybciej wrócił do obrotu oraz mógł zostać sprzedany. Doświadczenie w obsłudze i nasz fullfilment zapewniają odpowiednie odczucia klienta końcowego podczas otwarcia każdej paczki wysłanej z naszego magazynu.

Jakie są wady takiego rozwiązania?

Niektórzy właściciele sklepów internetowych cenią sobie to, że ich towar jest na miejscu. I w takiej sytuacji niestety nie mamy rozwiązania pozwalającego sięgnąć po opakowanie w każdej chwili. System, który oferujemy klientowi i konfigurujemy ze sklepem internetowym, pozwala uzyskać lepszy czas kompletacji i pakowania paczki oraz wysyłki do klienta. Śledzenie paczki na każdym etapie daje poczucie bezpieczeństwa i pozwala zapewnić konsumentowi odpowiednie doznania związane z realizacją zamówienia. Nasza usługa jest czymś naturalnym w procesie automatyzacji sprzedaży.

Czy magazyn przeznaczony dla sektora e-commerce różni się od normalnego magazynu?

Nasz magazyn jest magazynem klasy A o wysokości 12 m. Przy projektowaniu tego produktu położyliśmy nacisk na to, aby był to magazyn ekologiczny spełniający wymogi najbardziej oczekujących klientów. W tym momencie w magazynie instalowany jest system paneli fotowoltaicznych pozwalających na korzystanie z energii OZE i właśnie na takim rozwiązaniu zależało nam od początku.

Ekologia, wysoki standard i nowoczesne technologie, na których opiera się działanie całego magazynu, to nasza przewaga.

Dla jakich sklepów internetowych przeznaczony jest produkt?

Jeśli chodzi o Omida Logistics, to skupiliśmy się na przygotowaniu oferty obejmującej obszar Europy i pozwalającej obniżyć koszty niemalże dla każdego sklepu internetowego. Polska jest idealnym miejscem, w którym cała Europa może składować swoje towary i wysyłać je w dowolne miejsce na świecie.

Jakie plany ma Omida w związku z rosnącym zapotrzebowaniem na powierzchnie magazynową?

Nasza strategia jest prosta – chcemy rozwijać się wraz z naszymi klientami i gwarantować im taką przestrzeń, jaką będą potrzebowali. Zaplanowaliśmy już kolejne etapy rozwoju naszego produktu i jesteśmy gotowi na to, aby przyjąć kolejnych klientów do obsługi w ramach produktu Omida E-commerce.
ikona lupy />
Materiały prasowe