22 czerwca wręczyliśmy wyróżnienia w 26. Rankingu firm TSL. Najlepsi podkreślali, że wygrana nie byłaby możliwa bez wsparcia klientów, zaangażowania pracowników oraz inwestycji, które nie zahamowały mimo trudnego czasu

– Polska gospodarka poradziła sobie z kryzysem wywołanym pandemią dobrze na tle innych krajów. Dowodem na to jest eksplozja widoczna w eksporcie, rozgrzana do czerwoności branża e-commerce oraz rosnący popyt konsumpcyjny. Kluczem do sukcesu okazała się silna i sprawnie działająca branża TSL, która będzie miała też swój udział w czekającym nas pocovidowym boomie. Jestem o tym przekonany, patrząc na osiągnięcia firm – podsumował rok w branży Krzysztof Jedlak, redaktor naczelny DGP.
W rankingu mogła wziąć udział każda firma, pod warunkiem, że w 2020 r. przychody z jej działalności podstawowej TSL wyniosły co najmniej 2 mln zł i stanowiły nie mniej niż 51 proc. wartości przychodu ogółem. W efekcie, jak informuje dr hab. Halina Brdulak, profesor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, która pełniła merytoryczny nadzór nad rankingiem, w zestawieniu udział wzięły 82 firmy. Ich łączne przychody wyniosły ponad 32 mld zł, co oznacza wzrost względem 2019 r. o 7,1 proc.
– To dowód na to, że branża obroniła się w trudnym pandemicznym okresie. Z analiz wynika, że zatrudnienie w firmach zwiększyło się średnio o 30 proc., a rentowność o 26 proc. plasując się średnio na poziomie 5,8 proc. – skomentowała prof. Halina Brdulak, dodając, że sektor nie tylko przetrwał, ale i rozwinął się. Choć, jak przyznaje dało się zauważyć rozwarstwienie.
– Największym wygranym w rankingu w kategorii dynamiki przychodów okazały się firmy, dla których operacje w kanale internetowym stanowiły znaczącą część działalności. Poza tym zyskały firmy skupione na operacjach magazynowych, spedycji morskiej i oceanicznej – wyjaśniła dr hab. Halina Brdulak dodając, że tyle szczęścia nie miał natomiast transport drogowy. Przychody firm działających w tym segmencie spadły o 2 proc., ale wzrosła ich rentowność do 4,2 proc.
Według niej w tegorocznym rankingu dało się dostrzec różnice względem ubiegłych edycji. Okazało się bowiem, że zrównoważony rozwój zaczyna przynosić efekty. Przychody i rentowność firm, które na niego postawiły wzrosły szybciej niż tych, które tego jeszcze nie zrobiły.
– Były też takie firmy, dla których pandemia okazała się motorem wzrostu. Skorzystały na niej 32 przedsiębiorstwa. Stało się tak, dzięki szybkiemu dostosowaniu się do zmienionej sytuacji przez zmianę modelu strategii działania – podkreśliła dr hab. Halina Brdulak.
Nagrody przyznano w dwóch kategoriach. Pierwsza to przychody z działalności za 2020 r.
Wyróżnienie otrzymały: Grupa Rhenus, Kuehnaplus Nagel, Grupa Pekas, FM Logistics, Rohling Suus, Hegelmann Transporte, Grupa DSV.
Trzecie miejsce zajęła firma DB Schenker, drugie – Grupa Kapitałowa DPD Polska, a na najwyższym miejscu podium stanęła Grupa Raben.
– Mijający rok stanowił wyzwanie dla sektora logistycznego. Staraliśmy się jednak przez cały ten czas zabezpieczyć interesy naszych klientów. Inwestowaliśmy również. Otworzyliśmy nowe lokalizacje w Olsztynie, Adamowie pod Warszawą, Sosnowcu, Rudzie Śląskiej i Legnicy. W tym roku mamy plan, by dalej iść do przodu – mówi Janusz Anioł dyrektor generalny Raben Logistics Polska.
Druga z kategorii, w której przyznano nagrody, to dynamika przychodów z działalności TSL za 2020 r.
Wyróżnienia otrzymały: Grupa Kapitałowa DPD Polska, Langowski Logistics, Kruk Logistics, Grupa Fiege Polska, ESA Oddział w Polsce, DHL Global Forwarding, TVM Transport&Logistics.
Trzecie miejsce przypadło firmie ID Logistics Polska, drugie – Goose Logistics Solutions, a pierwsze – Ray Trans.
– Traktujemy to jak zobowiązanie do jeszcze cięższej pracy w przyszłości. Wyniki nie robią się same. Dlatego dziękuję partnerom biznesowym, ale i naszemu zespołowi pracowników. Przed nami zdefiniowana strategia rozwoju. Mamy więc nadzieję, że na stałe zagościmy w rankingu – mówił Bartłomiej Wujec, członek zarządu i współwłaściciel Ray Trans.
Oprócz tego nagrody zostały przyznane ze względu na rodzaj prowadzonej działalności.
W kategorii Transport drogowy wyróżnienia otrzymały: Krotrans Logistics, Targor -Truck, Regesta, Xat LC Polska, Link, Fresh Logistics Polska, Adampol. Na podium stanęli: na trzecim miejscu firma Skat Transport, na drugim Gefko Polska, a na pierwszym Hegelmann Transporte.
– Jestem dumny z bycia prezesem spółki, która kolejny rok z rzędu znalazła się na szczycie rankingu TSL w kluczowej dla nas kategorii. To wynik zaufania naszych klientów i całego zespołu, który w niesprzyjających warunkach utrzymał funkcjonowanie firmy. Ma to dla nas szczególny wydźwięk, bo w tym roku świętujemy 10-lecie istnienia – podsumował Fedir Yurkevych, prezes zarządu Hegelmann Transporte.
W kategorii Transport kolejowy nie było wyróżnień. Trzecie miejsce zajął Metrans Polonia, drugie – Cemet, a na pierwszym uplasowała się spółka Lotos Kolej.
– Udało nam się uzyskać dobry wynik finansowy, mimo trudnego 2020 r. Nie zrobilibyśmy tego bez naszej załogi, która wykazała się ogromnym zaangażowaniem w realizację programów antykryzysowych, które wdrożyliśmy w odpowiednim czasie. Plan na przyszłość to utrzymanie solidności i wysokiej jakości obsługi – mówi Anatol Kupryciuk, prezes zarządu Lotos Kolej.
W kategorii Spedycja drogowa wyróżniono: Geis PL, Eurogate Logistics, XPO Transport Solutions Poland, NTG Polar Road, Geodis Poland, Hellmann Worldwide Logistics Polska, Omida Group. Na podium stanęły natomiast JAS – FBG, która zajęła trzecie miejsce, Optima Logistics Group, zajmując drugie, oraz firma Pekaes, która uplasowała się na pozycji lidera.
– Po raz piąty z rzędu udało nam się osiągnąć najlepszy wynik w rankingu. A wszystko to w czasie, kiedy w działalności operacyjnej przyszło nam mierzyć się z nowymi wyzwaniami. Mamy jednak nadzieję, że pandemiczny czas za nami. Jeśli chodzi o plany na przyszłość, to stawiamy na dalszy dynamiczny rozwój. Dlatego będziemy rozwijać naszą sieć dystrybucyjną oraz wprowadzać nowe rozwiązania i usługi – zapowiada Arkadiusz Filipowski, członek zarządu Grupy PEKAES.
W kategorii Spedycja oceaniczna, morska i śródlądowa wyróżnienie otrzymały to EV Cargo Global Forwarding, Terramar Spedycja Międzynarodowa, Langowski Logistics, Tirsped, ATC Cargo. Trzecie miejsce przypadło Solid Logistics, drugie – Yusen Logistics (Polska), a pierwsze VGL Group.
– Kiedy przed rokiem omawialiśmy wyniki, nie wiedzieliśmy, jak się ukształtuje rzeczywistość. Dyskutowaliśmy o tym, jak pomóc przetrwać trudny okres naszym klientom, jak się dostosować do zmieniającego otoczenia. Dziś już wiemy, że obrana przez nas ścieżka była słuszna. Ważna jest jednak wizja rozwoju. Stąd inwestycje w nowe technologie oraz integracje na rynku TSL – zapowiada Paweł Todorow, członek zarządu odpowiedzialny za sekcję SEA-AIR – Rail VGL Group.
W kategorii Usługi logistyczne wyróżnienia przypadły: Omega Pilzno ITiS Godawski&Godawski, Dachser, Grupa Fiege Polska, Grupa Rhenus, Kuehne Nagel, FM Logistics, Rohling Suus Logistics.
Trzecie miejsce wywalczyła sobie Grupa DSV, na drugim uplasowała się DB Schenker, a pierwsze zajęła firma Raben.
– To docenienie kierunku rozwoju, który konsekwentnie realizujemy. Drogą do tego są inwestycje w infrastrukturę, IT, automatyzację. Otrzymanie nagrody było możliwe jednak też dzięki naszym klientom, którzy nam zaufali oraz zespołowi, który z zaangażowaniem wykonuje zadania– zaznacza Lucyna Zaborowska-Princ, dyrektor logistyki kontraktowej Raben Logistics Polska.
W kategorii Usługi magazynowe nie wręczono wyróżnień, a od razu rozdano nagrody. Trzecią pozycję zajęła firma HSF E-commerce, drugą – ID Logistics Polska, a pierwszą – DHL. Monika Duda, dyrektor zarządzająca DHL Supply Chain w Polsce wyraziła zadowolenie z nagrody przyznając jednocześnie, że ten sukces firma zawdzięcza zmotywowanym pracownikom.
– Dla nas ludzie, innowacyjność i jakość to największe wartości naszej strategii, która jak widać się sprawdza – dodała.
Uroczystość po raz kolejny odbyła się zdalnie.
PO