Rosnące na całym świecie wymagania w zakresie ochrony środowiska stanowią wyzwanie dla producentów silników samochodowych i maszyn przemysłowych. Dlatego w procesie projektowania nowej gamy jednostek napędowych każdy liczący się producent zwraca uwagę na kwestie środowiskowe związane z eliminowaniem szkodliwych emisji do atmosfery czy recykling. Coraz więcej powstaje silników oraz maszyn, które uwzględniają energooszczędną pracę urządzeń i podzespołów (tzw. fuel economy) przy zastosowaniu paliw i olejów smarowych o coraz lepszych parametrach jakościowych.
- PC-11A (API CK-4) – charakteryzuje oleje o zwiększonej odporności na utlenianie, obciążenia termiczno-mechaniczne, a także stosowanie paliw alternatywnych takich, jak biodiesel. Rekomenduje klasy lepkościxW-30 i cięższe, dla których HTHS (High Temperature High Share*) > 3,5 mPa. Norma jest w pełni kompatybilna z API CJ-4.
- PC-11B (API FA-4) – wymagania dla olejów tej kategorii są bardziej rygorystyczne w porównaniu do API CJ-4. Rekomenduje klasy xW-30, dla których HTHS zawiera się w przedziale 2,9–3,2 mPa, co wpływa na mniejsze zużycie paliwa, a tym samym przyczynia się do ochrony środowiska.
- Wprowadzenie klasy ACEA E8, zastąpi E6. Będzie to ulepszona o dodatkowe testy obecna klasa ACEA E6, rekomendowana do silników spełniających najnowsze wymagania dotyczące emisji spalin, wyposażonych w systemy obróbki spalin, takie jak DPF, EGR, czy SCR NOx.
- Wprowadzenie klasy ACEA E11, zastąpi ACEA E9. Będzie to ulepszona o dodatkowe testy obecna klasa E9. Zapewni zwiększoną ochronę przed utlenianiem, wzrostem lepkości i osadami na tłokach dla najnowszej generacji silników. Głównym celem aktualizacji specyfikacji ACEA E8 i ACEA E11 będzie ulepszona wydajność utleniania i czystość tłoków poprzez włączenie do programu badań oleju na zgodność z wymaganiami, dodatkowych testów silnikowych.
- Wprowadzenie nowych sekwencji ACEA F8 i ACEA F11. Specyfikacje te będą wymagały nowych olejów, by spełniać poziom lepkości HTHS od 2,9 do 3,2 mPa.s. Takie zastosowanie zapewni oszczędność paliwa i redukcję emisji gazów cieplarnianych, jednocześnie chroniąc silnik.