Rosnące na całym świecie wymagania w zakresie ochrony środowiska stanowią wyzwanie dla producentów silników samochodowych i maszyn przemysłowych. Dlatego w procesie projektowania nowej gamy jednostek napędowych każdy liczący się producent zwraca uwagę na kwestie środowiskowe związane z eliminowaniem szkodliwych emisji do atmosfery czy recykling. Coraz więcej powstaje silników oraz maszyn, które uwzględniają energooszczędną pracę urządzeń i podzespołów (tzw. fuel economy) przy zastosowaniu paliw i olejów smarowych o coraz lepszych parametrach jakościowych.

Dostępne obecnie oleje silnikowe muszą efektywnie pracować przez znacznie dłuższy okres i w bardziej wymagających warunkach, zapewniając maksymalną ochronę jednostki napędowej.
Wraz ze zmianami w klasyfikacji środków smarowych, które przedstawiają OEM, zmianie ulegają również wymagania międzynarodowych klasyfikacji jakościowych API oraz ACEA.
Najnowsze specyfikacje API w tym segmencie są już doskonale znane:
  • PC-11A (API CK-4) – charakteryzuje oleje o zwiększonej odporności na utlenianie, obciążenia termiczno-mechaniczne, a także stosowanie paliw alternatywnych takich, jak biodiesel. Rekomenduje klasy lepkościxW-30 i cięższe, dla których HTHS (High Temperature High Share*) > 3,5 mPa. Norma jest w pełni kompatybilna z API CJ-4.
  • PC-11B (API FA-4) – wymagania dla olejów tej kategorii są bardziej rygorystyczne w porównaniu do API CJ-4. Rekomenduje klasy xW-30, dla których HTHS zawiera się w przedziale 2,9–3,2 mPa, co wpływa na mniejsze zużycie paliwa, a tym samym przyczynia się do ochrony środowiska.
Chociaż rola ACEA, jest bardzo zróżnicowana, w przemyśle naftowym jest najlepiej znaną europejską specyfikacją jakościową. Aktualnie w segmencie Heavy Duty (samochody ciężarowe), obowiązują cztery specyfikacje ACEA: E4, E6, E7, E9. Data premiery nowych sekwencji nastąpi najwcześniej pod koniec 2021 r.
Zapowiadane kluczowe zmiany mają precyzować:
  • Wprowadzenie klasy ACEA E8, zastąpi E6. Będzie to ulepszona o dodatkowe testy obecna klasa ACEA E6, rekomendowana do silników spełniających najnowsze wymagania dotyczące emisji spalin, wyposażonych w systemy obróbki spalin, takie jak DPF, EGR, czy SCR NOx.
  • Wprowadzenie klasy ACEA E11, zastąpi ACEA E9. Będzie to ulepszona o dodatkowe testy obecna klasa E9. Zapewni zwiększoną ochronę przed utlenianiem, wzrostem lepkości i osadami na tłokach dla najnowszej generacji silników. Głównym celem aktualizacji specyfikacji ACEA E8 i ACEA E11 będzie ulepszona wydajność utleniania i czystość tłoków poprzez włączenie do programu badań oleju na zgodność z wymaganiami, dodatkowych testów silnikowych.
  • Wprowadzenie nowych sekwencji ACEA F8 i ACEA F11. Specyfikacje te będą wymagały nowych olejów, by spełniać poziom lepkości HTHS od 2,9 do 3,2 mPa.s. Takie zastosowanie zapewni oszczędność paliwa i redukcję emisji gazów cieplarnianych, jednocześnie chroniąc silnik.
Eksperci z firmy ORLEN OIL na bieżąco śledzą wszystkie najważniejsze trendy mające wpływ na rozwój i produkcję środków smarowych, zwłaszcza w segmencie Heavy Duty. Dzięki temu oferta spółki należącej do Grupy Kapitałowej ORLEN obejmuje szeroką gamę wysokojakościowych olejów marki PLATINUM ULTOR, rekomendowanych przy ciężkich warunkach pracy silnika. W portfolio firmy znajdziemy oleje o zróżnicowanym poziomie jakości, począwszy od produktów mineralnych aż po oleje półsyntetyczne i syntetyczne spełniające najwyższą klasę API CK-4. Szczegółowe informacje o produktach dostępne są na stronie www.orlenoil.pl