"Podtrzymujemy 2023 jako rok początku budowy lotniska i pierwszych linii kolejowych [prowadzących do CPK]. Harmonogram jest bardzo ambitny i jest cały szereg ryzyk. Jednak na dziś harmonogramy są aktualne i nie widzimy obecnie zagrożeń. 2023 r. - wbicie łopaty; rok 2027 - pierwszy lot; 2034 - oddanie ostatnich odcinków kolejowych" - powiedział Horała podczas konferencji prasowej.

"Priorytetem są trasy położone między Warszawą i Łodzią, czyli serce przyszłego układu komunikacyjnego CPK" - dodał Wild, pytany o to, które linie kolejowe będą realizowane w pierwszej kolejności.

Horała powiedział, że spodziewa się protestów społecznych towarzyszących budowie CPK, jak w przypadku każdej większej inwestycji infrastrukturalnej w Polsce. Dlatego - jak podkreślił - już na wczesnych etapach planowania pokazywane są możliwie szczegółowo przyszłe przebiegi linii kolejowych, by odpowiednio wcześniej "wyłapać punkty zapalne" - miejsca możliwych protestów.

Reklama

Uczestnicy konferencji poinformowali, że działania CPK planowane na kolejne miesiące to m.in. wskazanie dokładnej, preferowanej przez inwestora lokalizacji lotniska i węzła kolejowego, kontynuacja Programu Dobrowolnych Nabyć gruntów, prace zmierzające do budowy tunelu kolei dużych prędkości w Łodzi i prace nad strategią Rozwoju Regionu CPK.

Na ten rok zaplanowano również rozstrzygnięcie powtórzonego przetargu na wybór Master Plannera dla lotniska. Wild poinformował, że aby uniknąć opóźnień związanych z powtórzeniem przetargu, część prac związanych z planowaniem portu jest wykonywana przez pracowników CPK i innych doradców, m.in. koreańskie lotnisko Incheon.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK jest w 100% własnością Skarbu Państwa.