W poniedziałek, w przededniu dni prasowych 89. Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie, w hali Palexpo międzynarodowe jury ogłosiło rezultaty europejskiej wersji konkursu Samochód Roku 2013.
Bezapelacyjnie zwyciężył jeden z najchętniej kupowanych od lat modeli, teraz siódmej już generacji, Volkswagen Golf.
W finałowym głosowaniu każdy z jurorów miał do dyspozycji 25 punktów, którymi mógł obdzielić, co najmniej 5 modeli biorących udział w rywalizacji samochodów. Jedno auto od jednego jurora mogło otrzymać maksymalnie 10 punktów.
Konkurs „Car of the Year” jest jednym z najbardziej renomowanych w Europie. Corocznie, od 1964 roku, wyróżniane są najlepsze nowości motoryzacyjne. Jury, składające się z 58 europejskich dziennikarzy motoryzacyjnych z 22 krajów, wybiera w eliminacjach osiem finałowych samochodów, które w poprzednich miesiącach były dokładnie porównywane, testowane i oceniane między innymi pod kątem ekonomiczności, komfortu, bezpieczeństwa, prowadzenia, funkcjonalności, designu i innowacyjności. Zasada jest testowanie pojazdów, które pojawiły się na rynku w ostatnim roku.
W 50-tym plebiscycie „Car of the Year” nowy Golf, zdobywając 414 punktów, wyraźnie zdeklasował siedmiu rywali: auto, które znalazło się na drugim miejscu, zdobyło 212 punktów. Wcześniej tę prestiżową nagrodę otrzymały już dwa modele Volkswagena: Golf w roku 1992 i Polo w 2010 roku.
Oto ostateczna kolejność finalistów tegorocznej edycji COTY: 1. Volkswagen Golf - 414 punktów, 2. Subaru BRZ/Toyota GT - 202 pkt., 3. Volvo V40 - 189 pkt., 4. Ford B-Max - 148 pkt., 5. Mercedes kl. A - 138 pkt., 6. Renault Clio - 128 pkt., 7. Peugeot 208 - 120 pkt., 8. Hyundai i30 - 111 pkt.