Ta cywilna wersja rajdówki pokryta jest białym lakierem z charakterystycznymi, szaro-niebieskimi pasami, posiada zderzaki w rajdowej stylistyce i 18-calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich.
Za napęd odpowiedzialny jest 2-litrowy silnik TSI o mocy 162 kW (220 KM) z momentem obrotowym 350 Nm, przyspieszający Polo R WRC od 0 do 100 km/h w 6,4 sekundy. Seryjne Polo R WRC pojawi się w niemieckich salonach 11 grudnia 2012 roku, pierwsze modele trafią do klientów we wrześniu 2013 roku.
Od 2013 roku, począwszy od legendarnego Rajdu Monte Carlo (15-20 stycznia), Volkswagen będzie brał udział w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC). Ostatnio w Monaco zaprezentowano zespoły kierowców oraz 315-konne rajdowe Polo R WRC.
W Rajdowych MŚ 2013 w zespole Volkswagena wystartują: Sebastien Ogier z pilotem Julienem Ingrassia (obaj z Francji) oraz Jari-Matti Latvala i jego pilot Miikka Anttila (obaj z Finlandii). Oba duety - Ogier i Ingrassia oraz Latvala i Anttila - będą w tym sezonie równouprawnionymi załogami, oba mają również na swoim koncie po siedem zwycięstw w rajdowych MŚ.
Od Rajdu Portugalii, czwartej imprezy w kalendarzu MŚ, Volkswagen planuje wystawienie trzeciego samochodu. Za kierownicą zasiądzie dwukrotny mistrz Intercontinental Rally Challenge (IRC), młody kierowca Volkswagena Andreas Mikkelsen (Norwegia), nowy pilot: Mikko Markkula (Finlandia). Volkswagen zebrał zatem kadrę doświadczonych i ambitnych kierowców. 28-letni Ogier, 27-letni Latvala i 23-letni Mikkelsen są nie tylko jednymi z najmłodszych, lecz także przede wszystkim jednymi z najszybszych kierowców rajdowych.