statystyki

Kara za niezarejestrowanie na czas pojazdu nie jest tak dowolna, jak by się wydawało

autor: dr Magdalena Niziołek29.01.2020, 10:54; Aktualizacja: 29.01.2020, 10:54
Tablica rejestracyjna. Wymiana

Tablica rejestracyjna. Wymianaźródło: ShutterStock

Jeśli starosta chce ukarać właściciela pojazdu kwotą wyższą niż 200 zł, to może mieć problem z jej uzasadnieniem jedynie na podstawie prawa o ruchu drogowym. Lepiej skorzystać z kodeksu postępowania administracyjnego.

Na początku tego roku zmieniły się kary za niedopełnienie obowiązków związanych z rejestracją pojazdu. Stało się tak na mocy art. 4 ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw. Zgodnie z nowym brzmieniem art. 71 ust. 7 prawa o ruchu drogowym (dalej: p.r.d.) właściciel używanego i sprowadzonego z kraju Unii Europejskiej pojazdu jest obowiązany do jego zarejestrowania w Polsce. Ma na to 30 dni od daty sprowadzenia. Z kolei zgodnie z art. 78 ust. 2 pkt 1 p.r.d. właściciel pojazdu zarejestrowanego jest obowiązany zawiadomić o jego nabyciu, zbyciu lub o związanej z nim zmianie, która wymaga korekty danych w dowodzie rejestracyjnym. W obu przypadkach za niedopełnienie obowiązku, czyli niepoinformowanie starosty, przewidziano kary w wysokości od 200 do 1000 zł.

Niejasne wytyczne

Ustawodawca postanowił, że kary te są nakładane w drodze decyzji administracyjnej starosty i stanowią dochód powiatu. Problem jednak w tym, że kryteria różnicujące ich wysokość zostały wskazane w sposób bardzo ogólny. Dlatego starostowie, stosując jedynie powyższy przepis, mogą mieć trudności z ich właściwym ustaleniem.

Z pomocą przychodzi art. 140n ust. 6 p.r.d., który wskazuje że „do kar pieniężnych, o których mowa w art. 140m‒140mb, w zakresie nieuregulowanym w ustawie, stosuje się odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa”. Z kolei w art. 86m par. 3 z działu III ordynacji podatkowej wskazano, że „w zakresie nieuregulowanym w niniejszym rozdziale do nakładania kary pieniężnej stosuje się przepisy działu IVA Kodeksu postępowania administracyjnego”. Powstaje więc pytanie, czy organy administracji ustalając wysokość kar pieniężnych za niezarejestrowanie pojazdu, o których mowa w prawie o ruchu drogowym, mogą stosować zasady i kryteria wymierzania tych kar zawarte w dziale IVa kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a). Wydaje się, że tak, bo uzasadnia to użycie przez ustawodawcę sformułowania o stosowaniu „odpowiednio” działu III ordynacji podatkowej do kar pieniężnych z prawa o ruchu drogowym.


Pozostało jeszcze 72% treści

2 dostępy do wydania cyfrowego DGP w cenie
9,80 zł Za pierwszy miesiąc.
Oferta autoodnawialna
PRENUMERATA 2020
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie