statystyki

Gawroński: Lepsza elektromobilność na węgiel niż żadna [WYWIAD]

autor: Karolina Baca-Pogorzelska28.10.2019, 07:33; Aktualizacja: 28.10.2019, 07:52
Mobility elektromobilność samochochód

Mobility elektromobilność samochochódźródło: ShutterStock

Elektryczny autobus można zaprogramować tak, żeby przy szkole czy szpitalu jechał maksymalnie 30 km/h i by kierowca nie mógł tego zmienić – mówi Marek Gawroński, wiceprezes Volvo Polska ds. relacji z sektorem publicznym.

Coraz śmielej elektryfikujemy transport publiczny w Polsce. To ma być początek drogi.

Żeby mógł nastąpić rozwój elektromobilności, trzeba tworzyć nowe modele biznesowe, a to wszystko jest możliwe właśnie przy okazji transportu publicznego. Jeśli mówimy o rozwoju miast czy aglomeracji, to nie ma w nich miejsca na nowe drogi, z kolei istniejące się korkują. Mamy też do czynienia ze smogiem i kryzysem klimatycznym, powietrze jest zanieczyszczone. Najlepszym rozwiązaniem jest więc zintegrowany transport publiczny. Dlatego producenci powinni współpracować z miastami. Dziś, gdy mówimy o elektryfikacji pojazdów, mówimy przede wszystkim właśnie o transporcie publicznym, bo ta technologia jest już zaawansowana i dostępna.

Jakie z miast jest tu takim wzorcem z Sevres?

Dla mnie trafnym przykładem będzie macierzyste miasto Volvo, czyli szwedzki Goeteborg, gdzie w 2013 r. zawiązało się partnerstwo electricity między biznesem, uczelniami i lokalnymi władzami. Weszły w nie Volvo, Ericsson, Uniwersytet Chalmersa i władze miasta oraz regionu. A przecież wcześniej było to miasto przemysłowe, zakorkowane, zanieczyszczone. Na przestrzeni lat się zmieniło, dzisiaj to zielona metropolia, nie opłaca się tam w ogóle jeździć samochodem.

Dlaczego?


Pozostało 73% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie