Polregio szykuje się do liberalizacji rynku kolejowego

autor: Krzysztof Śmietana09.05.2019, 05:44; Aktualizacja: 09.05.2019, 05:44
50,9 mln zł taki był zysk netto Polregio w 2018 r. Rok wcześniej wynosił 79,6 mln zł

50,9 mln zł taki był zysk netto Polregio w 2018 r. Rok wcześniej wynosił 79,6 mln złźródło: ShutterStock

Przewozy Regionalne chwalą się restrukturyzacją, ale z zakupami i modernizacją pociągów muszą zaczekać.

Spółka Przewozy Regionalne (od 2016 r. działa pod marką Polregio) to wciąż największy przewoźnik kolejowy w Polsce. Ma ponad jedną czwartą udziału w rynku – w 2018 r. z jego usług skorzystało ponad 81 mln podróżnych. Tyle że przez lata spółka była „niechcianym dzieckiem”. Nie było pomysłu na jej funkcjonowanie.

Po wydzieleniu w 2001 r. z wielkiego przedsiębiorstwa PKP, najpierw obsługiwała połączenia lokalne i tańsze dalekobieżne (pociągi pośpieszne). Od 2008 r. został jej tylko ten pierwszy segment, a właścicielem firmy stały się samorządy wszystkich województw. Jednak z czasem część regionów wolała powoływać własne spółki przewozowe i zlecać im obsługę bardziej obleganych tras. W efekcie Przewozy Regionalne popadały w coraz większe długi i w 2015 r. znalazły się na krawędzi upadłości. Wtedy (jeszcze za rządów koalicji PO-PSL) pomocną dłoń wyciągnęła państwowa Agencja Rozwoju Przemysłu. Przejęła 51 proc. udziałów w spółce i dokapitalizowała ją kwotą 770 mln zł. Większość poszła na spłatę długów.

Zarząd spółki chwali się, że teraz z sukcesem zakończyła się trwająca blisko trzy lata restrukturyzacja przewoźnika. Począwszy od 2016 r. Przewozy Regionalne odnotowują dodatni wynik finansowy (w 2018 r. osiągnięto prawie 51 mln zysku). Po latach spadków od 2016 r. zaczyna też rosnąć liczba przewiezionych podróżnych. Zmniejszono zatrudnienie – liczba pracowników spadła z 9 tys. do ok. 6,5 tys.


Pozostało jeszcze 69% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Dowiedz się więcej

Galerie